Hårddisk hittar inte? (Samsung 250gb)

Permalänk
Medlem

Hårddisk hittar inte? (Samsung 250gb)

Tja!
Jag har byggt en ny dator med bla Samsung 250gb hårddisk och Gigabyte DS3 moderkort.
Länkar:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307913
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323508

Problemet är att hårddisken inte hittas. Jag har lagt i cd:n med Windows XP Pro och jag kan se hur många megabyte disken innehåller och partionera den i olika delar. Fast när jag försöker formatera någon av partitionerna så går det inte, det kommer upp en text med bla "Det gick inte att formatera partitionen. Disken kan vara skadad."....osv. Någonstans där står det också typ "hårddisk 0 på Id 0 på buss 0"..osv???

Jag har sökt på google men inte funnit något bra svar på mitt problem. Vad kan felet vara? Jag har provat att byta plats mellan dvd-brännaren som är sata och hårddisken, hårddisken hittas aldrig men brännaren hittas alltid. Måste man ha några drivrutiner, jag har ingen diskettstation i nu men om det behövs så får jag väl stoppa i en.
Hjälp mig....

Permalänk
Medlem

Hmm, visst behöver man sp2 för sata stöd? Är väldigt osäker så du har iaf ett ord till att addera till ditt googlande.

Permalänk

Är också säker på att man behöver sp2.

Utan sp2:
Alldeles i början trycker du F6 - efter en kort stund laddas drivarna in från disketten.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Jag skrev att jag inte har någon diskettstation installerad och inte heller några drivrutiner på diskett. Vad ska jag göra om jag har Windows Xp Pro och SP2 på olika cd-skivor?

Permalänk
Medlem

In med XP skivan och CHKDSK/R Eller CHKDSK/F

Tror det reparerar fel.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

ställ in i bios att hantera sata diskar som ide. Då lurar du windows och kan installera. Fick göra så på brorsans dator förut trots att han skulle installera xp sp2.

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Med XP SP2 ska det inte behövas nåra sata drivare, iaf inte med min XP PRO SP2 OEM skiva..alla diskar hittas vid installation utan problem.

Det går ju även att göra en egen SP2 skiva genom att slipstreama, sök på sliptream borde finnas nån eller nåra trådar om det här på forumet alternativt google.

Permalänk
Medlem

Det är lugnt! Jag har fixat det nu, det var något fel på sata-kabeln. Var tvungen att byta mellan den och nya några gånger osv så grejade jag det. Tack för alla svar ändå!