Val av extern hårddisk under 1000kr

Permalänk
Medlem

Val av extern hårddisk under 1000kr

Hejsan! Detta är ett av mina första inlägg i det här forumet så jag hoppas att jag inte gör något fel nu. Jag kan tillägga att jag har sökt redan.
Jag är en "vanlig" dator användare, som spelar lite då och då, kollar DVD och videoklipp, lyssnar musik, osv.

Hur som helst, Jag har en tanke på att köpa en extern hårddisk. Jag skulle vilja ha lite support och tankar från er som verkar lite mer erfarna. Det enda jag tänkt på är att den inte ska kosta mer än 1000sek (ev.någon liten krona över, men inte mycket), ha en lagringskapasitet på ca. 250GB.
Hur är det med kylningen av de externa diskarna i den klassen, eller på dem överhuvudtaget, Blir dem heta på en gång så man behöver slå på och av dem? (jag låter aldrig datorn stå på över en natt eller liknande, burken står på max.12h i streck om jag är borta men ska ha den senare, men oftast bara någon timme)

Jag vet som sagt inte mycket om vad man ska tänka på, så jag skulle uppskatta lite hjälp från er som har/eller vet ,att någon specifik extern hårddisk för max 1000 och har en bra lagringkapasitet, är något att satsa på. Skriv upp de + och - som ni tycker/vet om den disken, blir den varm eller vad det nu kan vara. Motivera er och skriv på begripligt sett för en som mig

(skriv gärna en kommentar om de jag kikat på) Vad skiljer de nedan åt? De kostar lika mkt, lagrar lika mkt. Vad skiljer?!? Och vad innebär det?
De jag kikat på hittills är:

- Western Digital my book essential 250GB 990kr (netonnet)
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=74609

- LaCie P3 250GB USB 2.0 990kr (netonnet)
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=59649

- AluDisc 250GB Extern / USB 2.0 990kr (netonnet)
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=60061

Tacksam för alla svar jag kan ha någon nytta av. Skriv somsagt + och - med dem jag visat, och kanske andra ni vet!

Rätta mig om jag gör några "forums fel".

Tack!

Permalänk

Det som skiljer är design, kvalitet och märke. Om du är villig att lägga 100:- till så får du en 320gb disk för 100:- till

-LACIE PORSCHE DESKTOP 320GB EXTERN USB 2.0 1095:- (dustinhome och frifrakt sen tillkommer postförskott om du inte betalar med kort)
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096943

-Western Digital MyBook Essential Edition 320GB 990:- (endast online och frakt mm tillkommer dock endast 89:- i frakt sen tillkommer postförskott om du inte betalar med kort)
http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pcci...

För 100:- till så får du 70gb till i utrymme och betalar 3.42kronor per gb. Köper du lacie's 250gb disk från netonet så får du "bara" 250gb och betalar 3.96kronor per gb.

Jag hade sparat i en månad till och laggtill 100:- för att få 320gb, är dock vad jag har gjort. Du kanske inte kan lägga 100:- till.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
-LACIE PORSCHE DESKTOP 320GB EXTERN USB 2.0 1095:- (dustinhome och frifrakt sen tillkommer postförskott om du inte betalar med kort)
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096943

Permalänk
Avstängd

En annan sak man kan tänka på är att mindre diskar till storleken sett, alltså 2,5" diskar, tar ström direkt från usb-porten istället för att behöva extra nätström. Kanske inte något speciellt men har man en laptop som man tar med sig ibland så kan det vara bra att veta. Sedan så är de förstås lite dyrare per gigabyte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet

Är inte western digital ett bättre val?

Permalänk
Medlem

Min kompis har LaCie P3 250GB USB 2.0, har själv testat den och tycker att den är bra. Ska också köpa en extern hdd för runt tusenlappen så ska troligen köpa den, om inte den på 320gb.

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Okej, det verkar som det står mellan LaCie och Western Digital. Frågan är om det är något skillnad? Jag ser det som en fördel att ha en liggande disk som LaCie, så man kan ha den liggandes på burken där den inte tar någon plats. För den delen... det gör väl inget att ha den liggandes på buken? Altså det blir ju som små vibrationer från den..

Är det hugget som stucket att ta vilken som helst?

Någon som har något att tillägga om de olika sidorna som säljer; Netonnet, PCcity, dustinhome? (jag ska inte handla med kort)?

Är nästan säker på att det blir en LaCie 320GB för mig. Den är väll indentisk med Western Digital?, fast lacie'n är mindre och lättare? Känns som det rätta valet!
Även 2års garanti. Måste bara formatera om den till NTFS först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockas
Okej, det verkar som det står mellan LaCie och Western Digital. Frågan är om det är något skillnad? Jag ser det som en fördel att ha en liggande disk som LaCie, så man kan ha den liggandes på burken där den inte tar någon plats. För den delen... det gör väl inget att ha den liggandes på buken? Altså det blir ju som små vibrationer från den..

Är det hugget som stucket att ta vilken som helst?

Någon som har något att tillägga om de olika sidorna som säljer; Netonnet, PCcity, dustinhome? (jag ska inte handla med kort)?

Är nästan säker på att det blir en LaCie 320GB för mig. Den är väll indentisk med Western Digital?, fast lacie'n är mindre och lättare? Känns som det rätta valet!
Även 2års garanti. Måste bara formatera om den till NTFS först.

Som jag sa, 250gb-aren från LaCie var bra, knappt några vibrationer alls och låg fint stilla ovanpå datorn. Kan inte säga något om Western Digital för har aldrig använt en sådan

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Kan nu meddela att det blir en LaCie Porsche 360GB 1095sek från DustinHome. Jag köper även en USB hubb. MEN Är osäker på om det ingår usb sladd till alla hubbar??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockas
Okej, det verkar som det står mellan LaCie och Western Digital. Frågan är om det är något skillnad? Jag ser det som en fördel att ha en liggande disk som LaCie, så man kan ha den liggandes på burken där den inte tar någon plats. För den delen... det gör väl inget att ha den liggandes på buken? Altså det blir ju som små vibrationer från den..

Är det hugget som stucket att ta vilken som helst?

Någon som har något att tillägga om de olika sidorna som säljer; Netonnet, PCcity, dustinhome? (jag ska inte handla med kort)?

Är nästan säker på att det blir en LaCie 320GB för mig. Den är väll indentisk med Western Digital?, fast lacie'n är mindre och lättare? Känns som det rätta valet!
Även 2års garanti. Måste bara formatera om den till NTFS först.

Jag har precis lagt en beställning på WD 320 från pccity. När priset är likadant väljer jag hellre ett välkänt märke. Har hört mycket dåligt om LaCie när de gäller värmeutveckling osv. Förövrigt kan man ju ha WDn liggande med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Jag har precis lagt en beställning på WD 320 från pccity. När priset är likadant väljer jag hellre ett välkänt märke. Har hört mycket dåligt om LaCie när de gäller värmeutveckling osv. Förövrigt kan man ju ha WDn liggande med

När du säger att det är värmeutveckling i LaCie'n, hur menar man då? Altså hur lätt blir det överhettat då? Om jag bara har datorn på i max. 12h i streck, men oftast bara några timmar, är det lungt då eller?
OCH vad händer om det blir för varmt!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockas
När du säger att det är värmeutveckling i LaCie'n, hur menar man då? Altså hur lätt blir det överhettat då? Om jag bara har datorn på i max. 12h i streck, men oftast bara några timmar, är det lungt då eller?
OCH vad händer om det blir för varmt!?

Du kan vara lugn. Hårddisken blir såklart varm, men det blir ju alla, det är ju inte så att det överhettar. Men ja, det blir varmt, men inget som har påverkat prestationen av hårddisken under den tid jag har använt en sådan från LaCie (250gb). Min polare använder den också en himlans massa timmar om dan och det går fin fint

Ska också köpa den på 320GB av LaCie i slutet av månaden!

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk

Visst blir Lacien lite varm men den överhettar knappast. Jag har en 250GB som jag har lyckats dra i sönder sladden på (strömsladden) så nu ska jag köpa en ny. Jag var påväg att köpa en WD Mybook fast nu börjar jag ju tveka. Ingen som har testat Seagate?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

om ni lyckas hitta en disk med mer serviceärenden än lacie porschen så får ni en kexchoklad.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
om ni lyckas hitta en disk med mer serviceärenden än lacie porschen så får ni en kexchoklad.

Som sagt så har min polare haft sin i något år och har inte haft några problem

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kuninobu
Som sagt så har min polare haft sin i något år och har inte haft några problem

Om du inte känner 99 polare till med en likadan hårddisk som fortfarande funkar felfritt så säger det inte så mycket om hårddiskens hållbarhet Om jag inte minns fel från ett test här på sweclockers så var hårddisken i lacien uppe i över 60 grader..

Permalänk

Seriöst, WD disken är inget gudabarn det heller, sök i forumet så lär du se ett X antal trådar om den där folk har problem. Sen det där med överhettning, de externa diskarna är endast gjorda för att användas som backup eller flyttbartmedia. De är inte tänkta att gå 24/7, därför dör dessa diskar ofta i förtid. Kolla gärna på SUMITOMOS trådar där han skriver om varför en externdisk inte pallar 24/7 utan fläkt. Han har även en review på ett externtcasing där hårdisken kyls av en fläkt. Som sagt så är WD eller Lacaie ett bra val, har hört precis likamycket ris och ros om de båda diskarna. Mest WD på sista tiden.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Någon som har klämt på en WD? Lacien känns ju väldigt välbygd och gedigen (bortsett från sladden).

Någon som vet vart man kan köpa en sladd motsvarande den som går från transformatorn till själv hårddisken?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Seriöst, WD disken är inget gudabarn det heller, sök i forumet så lär du se ett X antal trådar om den där folk har problem. Sen det där med överhettning, de externa diskarna är endast gjorda för att användas som backup eller flyttbartmedia. De är inte tänkta att gå 24/7, därför dör dessa diskar ofta i förtid. Kolla gärna på SUMITOMOS trådar där han skriver om varför en externdisk inte pallar 24/7 utan fläkt. Han har även en review på ett externtcasing där hårdisken kyls av en fläkt. Som sagt så är WD eller Lacaie ett bra val, har hört precis likamycket ris och ros om de båda diskarna. Mest WD på sista tiden.

Hade personligen tänkt använda den externa till att slänga över videofiler och dylikt som man inte använder så ofta, den tid de filerna inte används är det ju bara att ha den avstängd

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kuninobu
Som sagt så har min polare haft sin i något år och har inte haft några problem

tro mig, av de stora typ iomega, samsung, WD och lacie så är det sistnämda det absolut sämsta valet.

och för att dra en parallel så har jag kört en maxtor one touch 160gb dygnet runt i 2 år utan problem. inte har den rasat för det, men det betyder inte på något sätt att det är en bra diskserie.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Varför har man en extern hårddisk igång 24/7? Varför inte köpa en intern i så fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi2
Varför har man en extern hårddisk igång 24/7? Varför inte köpa en intern i så fall?

Hört talas om laptop?

Permalänk

Jag har beställd en 250Gb WD nu. 950kr + 29kr frakt

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

WD disken är större och plastigare än ni tror. Kort men tjock är den. Sen hatar jag den satans "smarta" funktionen som ska stänga av disken när den inte används och slå på den igen när den behövs. Det fungerar skitdåligt rätt ut sagt, den slår av och på lite som den vill, och varje gång den ska slås på så får man vänta tills den varvat upp innan datorn "kommer vidare", precis som när man stoppat i en CD/DVD i DVDspelaren kan tendera att låsa datorn.

Jag tog ut hårddisken (250GB varianten) och körde den internt istället. Dom ska dock ha credit för att hela externa boxen med hårddisk i höll när den blev tappad från typ 1m ner i marken (relativt mjukt spånskivegolv). Det var ytterskalet som tog största smällen och stötdämpade därigenom fallet. Inga sprickor yttrade sig (!) förutom att det öppnade sig i ena kanten så man fick snäppa dit det igen.

Hastigheten låg runt 22MB/s för min del med USB2.0.

Mina reflektioner.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
om ni lyckas hitta en disk med mer serviceärenden än lacie porschen så får ni en kexchoklad.

(vet inte man kan citera flera personer i samma inlägg, vilket jag behövt nu menmen)

Altså det går inte på något sett att säga om en viss disk är dålig eller inte. Man kan säga att dem är mindre bra och tvärtom, men jag kör på den jag alltid gjort: Man få vad man betalar för! (sen kan det skilja någon krona hit eller dit)
Istort sett alla produkter som någonsin tillverkats, jag menar inte bara data prylar utan allt, har väll haft problem. Och när man får ett problem blir man självklart förbannad och arg, och då händer det lätt att man säger att just den produkten är värdelös (utan att kanske erkänna att man har kopplat den i och ur otaliga ggr, flyttat den mellan olika burkar, låtit den stå på i tiotalstimmar, tappat den i golvet!) .. nu pratar vi extern hårddisk som ni fattar.. Men ja! skyll dig själv att du gjort detta. Kanske ska satsa lite mer kvallitet om du nu gör så. Visst har jag rätt!?
Altså som att någon frågar om Ford Fiesta är en bra småbil, att ha till snabbköpet och jobbet. Garanterat att någon svarar att den är värdelös på bana och racing, och att man ska köpa en sprillans VW golf gti.... Ja men vad fasen, om man inte har hundra lax extra löst då!? Och bara ska åka till jobbet me den! Alvarligt!
Så det vore förbannat roligt om 100 personer fick en WD och lika många en LaCie(av de modeller vi talar om nu), och sen får vi se hur många som haft problem med dem, osv. osv. Skulle tro att det är ägaren själv som gör en del skador med dem. Sen får ni resonera hur ni vill om det. Räkna själva hur många + och - det är om de olika diskarna i den här tråden - det blir ungefär lika va.

Nu snackar vi om en disk för runt 1000kr. Ska ligga fint och stilla hela tiden. Står på i max någon timme i streck - annars slår man av den.
Tycker i sådanan fall att LaCie'n verkar vara en helt okej disk.
Men visst - vi får väll se om den rasar totalt efter en vecka. 2 års garanti är 2 års garanti, så...

Permalänk

Fog, om du skulle köpa en ny extern disk, skulle du köpa en WD igen?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockas
(vet inte man kan citera flera personer i samma inlägg, vilket jag behövt nu menmen)

Altså det går inte på något sett att säga om en viss disk är dålig eller inte. Man kan säga att dem är mindre bra och tvärtom, men jag kör på den jag alltid gjort: Man få vad man betalar för! (sen kan det skilja någon krona hit eller dit)
Istort sett alla produkter som någonsin tillverkats, jag menar inte bara data prylar utan allt, har väll haft problem. Och när man får ett problem blir man självklart förbannad och arg, och då händer det lätt att man säger att just den produkten är värdelös (utan att kanske erkänna att man har kopplat den i och ur otaliga ggr, flyttat den mellan olika burkar, låtit den stå på i tiotalstimmar, tappat den i golvet!) .. nu pratar vi extern hårddisk som ni fattar.. Men ja! skyll dig själv att du gjort detta. Kanske ska satsa lite mer kvallitet om du nu gör så. Visst har jag rätt!?
Altså som att någon frågar om Ford Fiesta är en bra småbil, att ha till snabbköpet och jobbet. Garanterat att någon svarar att den är värdelös på bana och racing, och att man ska köpa en sprillans VW golf gti.... Ja men vad fasen, om man inte har hundra lax extra löst då!? Och bara ska åka till jobbet me den! Alvarligt!
Så det vore förbannat roligt om 100 personer fick en WD och lika många en LaCie(av de modeller vi talar om nu), och sen får vi se hur många som haft problem med dem, osv. osv. Skulle tro att det är ägaren själv som gör en del skador med dem. Sen får ni resonera hur ni vill om det. Räkna själva hur många + och - det är om de olika diskarna i den här tråden - det blir ungefär lika va.

Nu snackar vi om en disk för runt 1000kr. Ska ligga fint och stilla hela tiden. Står på i max någon timme i streck - annars slår man av den.
Tycker i sådanan fall att LaCie'n verkar vara en helt okej disk.
Men visst - vi får väll se om den rasar totalt efter en vecka. 2 års garanti är 2 års garanti, så...

jag jobbar för återförsäljare och skulle inte köra en porschedisk med någon info jag var det minsta rädd om, ens om jag fick disken gratis.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
jag jobbar för återförsäljare och skulle inte köra en porschedisk med någon info jag var det minsta rädd om, ens om jag fick disken gratis.

Altså när du säger som du gör, så blir man sjukt orolig. Har du något som helst motivation mit det du säger, eller är du bara allmänt mot Lacie'n?

Självklart ska jag säkerhetskopiera ofta och förvara viktigare dokument på annan plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockas
Altså när du säger som du gör, så blir man sjukt orolig. Har du något som helst motivation mit det du säger, eller är du bara allmänt mot Lacie'n?

Självklart ska jag säkerhetskopiera ofta och förvara viktigare dokument på annan plats.

för varje samsung/iomega/WD som rasar så rasar det i snitt 10 lacie porsche utan problem.
Vi har som sagt lådvis med de där rackarna liggandes på jobbet som totalrasat medans vi har ett fåtal diskar från resterande tillverkare.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
för varje samsung/iomega/WD som rasar så rasar det i snitt 10 lacie porsche utan problem.
Vi har som sagt lådvis med de där rackarna liggandes på jobbet som totalrasat medans vi har ett fåtal diskar från resterande tillverkare.

Nu känner jag att jag gjort ett dåligt val av disk bara för du säger så. Det jag skulle veta av dig är; Varför rasar just dessa? Vad kommer de in med för problem?

Förövrigt, är det ingen som kan stötta mig lite och säga att jag gjort ett bra val? :/