Det går inte att installera NT-baserade OS pga hdd:n?

Permalänk
Medlem

Det går inte att installera NT-baserade OS pga hdd:n?

Jag har en Samsung SP2514N på 250Gb som jag kört helt problemfritt via ett PCI kontrollerkort i "RAID 0" då jag har ett äldre GA-6BXE moderkort som varken stöder stora diskar eller ATA133.

Har kört den med 15Gb på C: och resten på D: med en 80-pins kabel.

Åkte på ett dundervirus för första gången i mitt liv, men jag sörjde inte så mycket över det eftersom allt låg säkert på D:, så jag formaterade och tänkte att den skulle vara igång efter en timme igen. Men där hade jag fel.

Jag har ingen XP-skiva som är bootbar, därför lägger jag in Win98 och uppgraderar därifrån till XP (har fungerat i alla år, inget att diskutera om).

Men någon sekund efter att "det blåa" kommit upp i dosmiljön och man ska göra partitionsvalet osv för XP, så blir det en mordernare "bluescreen"-variant som säger att det inte går pga allvarliga fel på disken (något åt det hållet iaf). Testade även Win2000 där det stog "Unbootable, eller Unmountable disk".

Har byglat hårddisken kors och tvärs samt att jag har gett den rejäla omgångar i både PartitionMagic8 och F-Disk utan resultat. Tagit bort partitionerna, skapat en enda stor partition, formaterat den, men det hjälper inte, har gjort det ett antal gånger nu. Känns som jag testat det mesta men det går inte att installera NT-baserade OS verkar det som. Win98 och WinME går alldeles utmärkt att köra.

Jag satte i den i en annan dator och installerade XP på den, sen satte jag i den i datorn där den ska sitta, och den gick ett tag men den kändes ostabil, samt att den bara hittade 32Gb. Datorn låste sig, jag tröck på "reset", och möttes av "NTLDR is missing" (nt-loader va?). Den ligger nu formaterad i bokhyllan

Tacksam för svar

Visa signatur

AMD FX-8370 Wraith l ASUS Sabertooth 990FX R3 l 16GB Corsair Dominator PC-12800 l 8GB Sapphire RX480 Nitro+ OC l 1000W EVGA G3 l 2TB Seagate Firecuda l TP-Link Archer T9E l Silverstone GD09 l Windows 7 Ultimate SP1

Permalänk
Medlem

http://www.aumha.org/win5/kbestop.htm

Eftersom du nämner unmountable boot volume så råder jag dig att kolla in felkoden ED (0x000000ED).

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Fixat nu

Visa signatur

AMD FX-8370 Wraith l ASUS Sabertooth 990FX R3 l 16GB Corsair Dominator PC-12800 l 8GB Sapphire RX480 Nitro+ OC l 1000W EVGA G3 l 2TB Seagate Firecuda l TP-Link Archer T9E l Silverstone GD09 l Windows 7 Ultimate SP1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 5wE
Fixat nu

Det lät som ett ganska jobbigt och icke-så-vanligt problem (som inte frågats tusen gånger i forumet), så någon kanske vill veta hur du fixade problemet när de i framtiden söker efter hjälp i forumet.
Så beskriv gärna hur du löste problemet, eller skriv bara att det var hjälpen som fanns på den länkade sidan som löste det (om det var så).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

NTLDR

Läste din fråga på sweclockers jag har samma problem menfattar inte riktigt hur du löste ditt har varit å kollat på sidan du gav men näädå inte fatta jag något Kan du hjälpa mig tro??

Visa signatur

nyfiken gul