Kan ej installera XP

Permalänk

Kan ej installera XP

Försöker installera Xp på en dator men det verkar ej gå. HDD:n fungerar i andra datorer så det är inte fel på den, Discen är en IDE och inte SATA så att flasha satadrivers kommer inte att hjälpa.

Vad kan vara fel? Kan det vara kabelfel? Kvittar det och mitt Xp ligger på DVD eller CDR skiva??

Meddelandet jag får lyder som följer:

"Ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem på din dator.

Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg:
Kontrollera om datorn har några virus
Ta bort alla Hårddiskar eller kontrollera hårddiskstyrenheter
som nyligen installerats
kontrollera att hårddisken är korrekt konfiguerad och terminerad.
Kör CHKDSK /F för att kontrollera om hårddisken är skadad.
starta sedan om datorn

Teknisk information:

*** STOP: 0*0000007B (0*F78D2524, 0*C0000034, 0*00000000, 0*00000000)"

Detta meddelande visas när jag installerar Windows XP. I bios kan jag se att datorn har hittat hårddisken som Master. Vad ska jag göra för att kunna installera OSet? tack på förhand.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk
Medlem

Mja,
det kan vara mycket som kan spöka.

Antar att HD är provad i annan dator?
Har du kollat att byglingen är Master och HD sitter mitt på bussen?
At bussen ser oskadad ut?/Bytes?

Det verkar som om du har något på HD'n som inte Windows gillar. Tex partitioneringen eller MBR.
Om det inte är något du behöver spara på HD'n , så formatera den först i en annan PC.

Och försök igen

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Inte helt ovanligt att defekta minnen ger upphov till krascher och liknande vid installationer, det kanske kan vara värt att testköra med memtest (http://www.memtest86.com/) om inte nånting annat funkar.

Om du har flera minnen i maskinen kan man alltid prova att ta ur ett av dem åt gången utifall bara ett av minnena skulle vara defekt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD