s-ata hddar som laggar sönder datorn

Permalänk
Medlem

s-ata hddar som laggar sönder datorn

Jag köpte för ca ½ år sedan en s-ata Seagate Barcuda 250GB ochkopplade in i kontrollkortet där jag har min Maxtor 250GB s-ata sittandes redan. Direkt när jag började tanka över saker mellan både mina s-ata och mina IDE till denna s-ata så hänger sig datorn. Jag testade allt, jag testade Seagetes test program för att se om hdden inte fungerade och datorn hänger sig mitt i alltihopa grejen är den att den hänger sig bara kort stund lite olika antal sekunder men startar allt igen och då är oftast allt som hade med internet har brytits anslutningar osv så dem programmen får ansluta igen.

Jag kontaktade DatorButiken.com där jag köpte den och dem sa att jag skulle testa programmet jag testat och datorn hänger sig då sa dem skicka in den så jag returade den och det tog över 1 månad och jag ringde efter 2 veckor och ringde då och då för att se vad som hände med den och till slut fick jag svar att den var klar och att jag skulle få den inom någon dag så fick jag hem den och det var samma gammla hdd och dem hade ej hittat något fel och jag fick lov att pröjsa 250kr för detta...

Hjälpte inte att ringa och klaga så jag fick väl betala den. Jag fortsatte ha den i datorn och drog över lite olika filer då och då med laggande dator osv.

Nu vid jul fick jag en hdd i julklapp en s-ata Seagate Barcuda 320GB som jag tänkte fan va bra äntligen en fungerande hdd så jag kan byta ut den som strulat hela tiden.

Så kopplar jag in denna och det är EXAKT samma fel. Datorn hänger sig startar igen och hänger sig startar igen och hänger sig. Men Endast när mand rar över filer till den och stora filer små filer på någon mb händer inget men över flera hundra MB så hänger den sig minst en gång under överföringen och sedan kan det hända att datorn hänger sig långt efteråt det med men inte alltid.

Nu undrar jag då om någon varit med om liknande och jag har läst till och från om liknande problem men inte alls detta.

Måste jag köpa ny dator eller vad är frågan om?

Båda hddarna är s-ata2 tror jag åtminstone 320GBaren men den är jumprad till 1.5GB/s och inte 3GB/s som jag förståt s-ata är på.

Jag har bytit kablar med den fungerande maxtor s-ata hdden för att se så det ej varit något sånt men inget fungerar och det irriterar mig rejält att sitta med 2st s-ata hddar som ej går att få att fungera normalt.

Den nya 320GB fick min lille bror också en och den fungerar bra fast han har s-ata inbyggd i moderkortet men han fick använda adaptern för s-ata strömen för att få ström till den.

Snälla, jag hoppas någon haft liknande problem och säger att jag ej behöver köpa helt ny dator, det är iof något jag vill ha men har absolut ej råd för tillfället.

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem

Har du testat att installera om datorn o köra med NTFS?

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Medlem

NTFS ? Jag hoppas verkligen att han inte kör FAT32 med stora diskar?

Ett krav idag är:MINST winXP och NTFS filsystem

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vykan
NTFS ? Jag hoppas verkligen att han inte kör FAT32 med stora diskar?

Ett krav idag är:MINST winXP och NTFS filsystem

Sant. Annars ber man nästan om fel tyvärr. win2000 fungerar ju också men kanske inte lika passande om man inte har koll på vilka uppdateringar etc man behöver.

Frågor till trådskaparen: Vad är det för kontrollerkort du har? Kan du lista relevant hårdvara, dvs. moderkort etc?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Altmann: installera om datorn? jag kör ej windows på denna hdd har tänkt lagra filer på den.

Självklart kör jag NTFS!

Min dator:
-------------
AMD Athlon 2800+
2x512MB DDR PC3200 400Mhz
Radeon 9800Pro 128MB
200GB IDE , 120GB IDE, 250GB S-ATA, 320GB S-ATA

S-ATA kontroll kort: EIO 2 Channels Serial ATA PCI host controller Card (DM-8301)

Tror jag fick med det mesta, jag börjar tror att mitt grafikkort är lite knasig för rätt som det är piper datorn när jag startar den om att kabeln är ur så kontrollerar jag dem och sedan fungerar allt... ibland startas datorn om också hel konstigt.

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeadC
Altmann: installera om datorn? jag kör ej windows på denna hdd har tänkt lagra filer på den.

Självklart kör jag NTFS!

Min dator:
-------------
AMD Athlon 2800+
2x512MB DDR PC3200 400Mhz
Radeon 9800Pro 128MB
200GB IDE , 120GB IDE, 250GB S-ATA, 320GB S-ATA

S-ATA kontroll kort: EIO 2 Channels Serial ATA PCI host controller Card (DM-8301)

Tror jag fick med det mesta, jag börjar tror att mitt grafikkort är lite knasig för rätt som det är piper datorn när jag startar den om att kabeln är ur så kontrollerar jag dem och sedan fungerar allt... ibland startas datorn om också hel konstigt.

Det luktar som om ditt nätagg helt enkelt inte orkar dra all din utrustning! Testa och koppla ur några av dina diskar och provkör. Mät gärna spänningarna (med en multimeter) under drift och posta in dem här.

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Det luktar som om ditt nätagg helt enkelt inte orkar dra all din utrustning! Testa och koppla ur några av dina diskar och provkör. Mät gärna spänningarna (med en multimeter) under drift och posta in dem här.

Mvh Rikard

Jag har testat sätta ett nätaggregat på bara s-ata hddarna, det var på 250W tror ja det var och det hjälpte inte, jag gjorde så att jag drog el till dem 2 s-ata och körde igång det nätagget samtidigt när jag startade mitt vanliga nättagg.

Det var ett gammalt nätagg med knapp som man måste trycka på för att stänga av också så behövdes ej kopplas in i något moderkort som nyare nätagg.

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeadC
Jag har testat sätta ett nätaggregat på bara s-ata hddarna, det var på 250W tror ja det var och det hjälpte inte, jag gjorde så att jag drog el till dem 2 s-ata och körde igång det nätagget samtidigt när jag startade mitt vanliga nättagg.

Det var ett gammalt nätagg med knapp som man måste trycka på för att stänga av också så behövdes ej kopplas in i något moderkort som nyare nätagg.

Jag tror fortfarande på nätagget (ditt atx agg). För att helt utesluta att det inte håller på att packa, mät spänningarna under drift.

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara fel på ditt kontrollerkort eftersom det blev problem med två olika
diskar, har du testat diskarna i en annan dator eller kanske testa kontrollerkortet i en annan dator med andra diskar?

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Det kan ju vara fel på ditt kontrollerkort eftersom det blev problem med två olika
diskar, har du testat diskarna i en annan dator eller kanske testa kontrollerkortet i en annan dator med andra diskar?

som sagt jag har en s-ata i kontrollkortet som fungerat hela tiden men nya hddar fungerar ej

Edit: Kan härmed meddela att efter bytit ut mitt moderkort till ett med inbyggt s-ata så fungerar hddarna normalt.

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |