Vilket märke på dvd- är bäst för långtida lagring?

Permalänk

Vilket märke på dvd- är bäst för långtida lagring?

Hallå.

Jag funderar på köpa en dvdbrännare med högkvalite och dvdskivor (Dvd-) av hög kvalitet då jag hade tänkte bränna ut material som jag kan spara, använda och ha under flera år.

Någon som kan rekommendera en riktigt bra dvdbrännare (Dvd-) och ett riktigt bra märke på dvdskivor (dvd-) så jag är helt nybörjare på bränning och märken?

Tack på förhand.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Mina rekommendationer:

Brännare: NEC, Pioneer, Lite-on, Plextor (inte prisvärda)
Skivor: Verbatim (Mitsubishi, MCC), Taiyo Yuden (TYG)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Mina rekommendationer:

Brännare: NEC, Pioneer, Lite-on, Plextor (inte prisvärda)
Skivor: Verbatim, Taiyo Yuden, Plextor

Tack för ett så snabbt svar, vad menar du me dinte prisvärda?
Jag funderar på köpa en Plextor-brännare, men är det så stor skillnad mellan t.ex en Plextor för runt 1.000kr och en NEC för runt 400kr? Jag vill ju tro att det dyrare är bättre, men efter som jag inte har någon koll så kan jag ju missta mig.

Finns det någon bra svensk site som säljer några av dessa skivorna du rekommenderar?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargavinter
Tack för ett så snabbt svar, vad menar du me dinte prisvärda?
Jag funderar på köpa en Plextor-brännare, men är det så stor skillnad mellan t.ex en Plextor för runt 1.000kr och en NEC för runt 400kr? Jag vill ju tro att det dyrare är bättre, men efter som jag inte har någon koll så kan jag ju missta mig.

Finns det någon bra svensk site som säljer några av dessa skivorna du rekommenderar?

Med inte prisvärda menar jag att man mest får betala för massa lull-lull som man inte använder. Exempelvis Plextors bundlade program. Däremot är Plextor väldigt bra på att bränna CD-R, men skillnaden i brännkvalitet mot de andra är inte värt det dubbla priset.

Jag brukar handla Verbatim från www.wesellcd.com

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte rekommendera DVD-R som arkiveringsmedium. Min erfarenhet är att brännbara optiska media inte direkt åldras med värdighet och att mycket av informationen kan gå förlorad om det vill sig illa. Skulle nog satsa på en extern hårddisk av gott märke om jag vore du, tror dessutom att det blir mer prisvärt.

Visa signatur
Permalänk

Tack igen för ett snabbt svar.

Är det någon skillnad på att köpa vanliga Verbatim, och sådana med t.ex Scratchguard/Hard coat? Efter som jag vill kunna ha spara skivorna länge länge, är det någon skillnad förutom priset?

http://www.wesellcd.dk/shop/productinfo.asp?id=1611

Vilken NEC-brännare är att rekommendera? Jag ser att det finns en del olika att välja mellan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Jag skulle nog inte rekommendera DVD-R som arkiveringsmedium. Min erfarenhet är att brännbara optiska media inte direkt åldras med värdighet och att mycket av informationen kan gå förlorad om det vill sig illa. Skulle nog satsa på en extern hårddisk av gott märke om jag vore du, tror dessutom att det blir mer prisvärt.

Håller med fullständigt, CD/DVD är inget annat än ett högst tillfälligt lagringsmedium, skall man lagra på optiska enheter så måste man migrera ofta, det behöver man inte i samma utsträckning med hårddiskar och ju fler optiska skivor man har desto större chans är det att någon kommer att tappa informationen.

Detsamma gäller förövrigt för hårddiskar också men då hårddiskarna är betydligt säkrare som lagringsmedium så är dom att föredra.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Håller med fullständigt, CD/DVD är inget annat än ett högst tillfälligt lagringsmedium, skall man lagra på optiska enheter så måste man migrera ofta, det behöver man inte i samma utsträckning med hårddiskar och ju fler optiska skivor man har desto större chans är det att någon kommer att tappa informationen.

Detsamma gäller förövrigt för hårddiskar också men då hårddiskarna är betydligt säkrare som lagringsmedium så är dom att föredra.

Förlitar mig på info här ifrån, och det känns som att använda en HD är otroligt onödigt då jag måste ha en dator med tv-out igentligen för att kunna spela upp det på istället för att använda den stationära dvdspelaren.
http://www.digitalfaq.com/media/longevity.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargavinter
Förlitar mig på info här ifrån, och det känns som att använda en HD är otroligt onödigt då jag måste ha en dator med tv-out igentligen för att kunna spela upp det på istället för att använda den stationära dvdspelaren.
http://www.digitalfaq.com/media/longevity.htm

Det framgick inte i ditt första inlägg att det var DVD-film det handlade om, då är ju valet givetvis självklart. Som tidigare nämnts i tråden så är Verbatim ett ganska säkert kort, "no name"-märken är oftast skräp.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Det framgick inte i ditt första inlägg att det var DVD-film det handlade om, då är ju valet givetvis självklart. Som tidigare nämnts i tråden så är Verbatim ett ganska säkert kort, "no name"-märken är oftast skräp.

Oj jag missade skriva att jag skulle ha det på stationär dvdspelare. Jag ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargavinter
Oj jag missade skriva att jag skulle ha det på stationär dvdspelare. Jag ber om ursäkt.

Om det rör sig om saker du VERKLIGEN vill vara säker på att ha kvar så ska du se till att ha materialet på mer än en plats. Därför är rådet om hårddisk inte dåligt, även fast du ska ha materialet på DVD för att spela i en DVD-spelare. På så vis är du säkrad även fast en film skulle gå sönder. Bara i med en ny skiva och bränna ut så är det återställt.