Ska jag köpa dvd+ eller dvd- skivor till min brännare?

Permalänk

Ska jag köpa dvd+ eller dvd- skivor till min brännare?

hej hej

innan ni hoppar på mig och blir sura och skriker "läsa FAQen innan du frågar!" så vill jag bara säga att jag faktiskt läst den ^^
undrar mest om jag förstått det hela rätt...

brännaren jag köpte var en
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325581
(eller jag fick den i julklapp)

1. kan jag både använda dvd+ och dvd- skivor på den?
2. är dvd- det mest kompatibla formatet med DVDspelare osv?
3. var kan man skaffa mest prisvärda DVDskivor? på http://www.wesellcd.dk/shop/default.asp?SetLng=6 kan man köpa ett 100-pack dvd- skivor för 225:- är det det billigaste? och är dom månetro nått att ha?

tacksam för svar

/en trög en

Permalänk

1: JA
3: http://www.jaydisc-media.de/english är billigare än wesellcd och billigare frakt.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk

Köpte ett lass "billigaste-DVDskivorna-du-kan-hitta", inte bra kan jag säga, vägrade läsas av de flesta läsare, blev fel på bränningar titt som tätt osv.

Nästa lass blev Verbatim, har inte haft fel på en bränning sen dess!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Köpte ett lass "billigaste-DVDskivorna-du-kan-hitta", inte bra kan jag säga, vägrade läsas av de flesta läsare, blev fel på bränningar titt som tätt osv.

Nästa lass blev Verbatim, har inte haft fel på en bränning sen dess!

Köper man billiga skivor av okänt märke ska man kolla på Media Code:n. Ibland är den samma som betydligt dyrare skivor och då bör den fungera exakt lika bra.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Kan vara andra/tredjesorteringen!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Har en NEC 7170,kör med Premium skivorna(sony D21 media) från wesellcd.
Fungerar kalasfint,brännt ett 100 tal i 18x och alla har varit felfria.

Mvh

Visa signatur

i5 9600K@5,1Ghz - Asus Z 390A- Corsair 16Gb -Corsair 115 pro-
RTX 2060 - Samsung EVO 970 M2 - Corsair RM650x - Samsung C32JG51- Synology 218play
Bottlehead Crack - Audeze - A90 - RME- S.M.S.L

Permalänk
Medlem

Hej, att välja media är inte så lätt.
Att bränna en film i 16x fungerar oftast bra. Att titta på den i datorn fungerar oftast bra. Problemen kommer när man tittar på den i några olika stationära spelare, fungerar på vissa men inte så bra i andra.

Jag köpte tidigare många budgetskivor tex princo, bulqpaq, platinum mm, tröttnade o provade en 100-spindel(pack) ritek som "skulle" vara bra men där vissa av skivorna bara fungerade i 2x burnspeed. Mao varierande kvalitet i spindeln.

Då blev jag förbannad och gjorde ett jämförande test.
Köpte några olika fabrikat och brände samma film med samma hastighet. Mätte sedan PI-Error och PI-failures med nero cd-dvd speed.
Burnspeed var 8x med nec 3550A då detta för mig är en acceptabel tid.

De testade fabrikaten var lite "finare" förutom Mercury skivan.
I detta om än ovetenskapliga test så var det ytterst jämt, TDK snäppet bättre övriga väldigt jämt. osså Mercury som var helt värdelös.

Resultat uppifrån och ner.
TDK 16x TDK003
Philips 16x INFOME R30
Infinity 16x MCC 03RG20
Taiyo Yuden 16x YUDEN000 T03
Sony 16x SONY16D1
Maxell 16x RICOHJPN R03
Verbatim 16x MCC O3RG20
*Mercury 8x INFODISC-R20

Kan ju nämna att jag provspelat alla filmerna i 2-olika stationära spelare utan problem (Mercury skivan fick problem i båda spelarna LG 7800 och Marantz 6600).
Vad får man ut av detta då? jo för att minimera trubbel vid avspelning i främst stationära spelare ; med medelhög burnspeed 8x så gäller märkesskivor,
med låg 2x burnspeed så kan det fungera med va skit som helst.

tjaba!

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajbans
En massa trevlig text

Toppen! sådan här information är guld värd!

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Köper man billiga skivor av okänt märke ska man kolla på Media Code:n. Ibland är den samma som betydligt dyrare skivor och då bör den fungera exakt lika bra.

Idag har en stor del av billiga noname-skivor fejk-kod (vanligaste är MCC och TY) så det fungerar tyvärr inte så bra.

Permalänk

Efter att ha prövat lite olika märken måste jag säga att Verbatim har de bästa skivorna enligt mig. Inte en enda skiva har krånglat.
Har köpt ett antal noname-skivor och visserligen funkar endel bra men har fått slänga ett antal där med.
Ang hastighet brukar jag köra i 12x. Beror lite på vad jag bränner. Men film kör jag oftast i 12x.

Permalänk
Medlem

Håller med dem som säger att man ska hålla sig borta från NoName skivor. Kvalitetsskivor kostar kanske 2 kr mer per skiva, men det är det värt. Blir inga felbränningar, och skivorna funkar. Det är värt mer anser jag.

Ontopic kan jag säga att jag kör alltid dvd-r skivor. Har bara blivit så.
Tror bara jag brännt några enstaka + skivor.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vsjostrand
Efter att ha prövat lite olika märken måste jag säga att Verbatim har de bästa skivorna enligt mig. Inte en enda skiva har krånglat.

Instämmer totalt Verbatim skivor är dom bästa har testat tdk och några andra men efter jag testat Verbatim så har jag inte köpt några andra = inga mera problem.

Permalänk
Medlem

Vill man vara säker ska man helt klart ta kvalitetsskivor. Dessa kan man ju dock också köpa ganska billigt på sidor som wesellcd etc. Dessa tycker man ju borde vara exakt likadana.

Verkar som om jag hade fel om mediakoden. Var en god tanke dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q