Första DVD-brännaren

Permalänk
Medlem

Första DVD-brännaren

Tro det eller ej, men jag har aldrig ägt en DVD-brännare.
Men nu tycker jag det är dags att skaffa en. Jag har ingen koll på vad som är bra , har sökt lite på forumet men hittar inte vad jag söker.
Vad för speccs bör jag ha? Tekniker som bör stödjas? Hur snabbt bör den bränna? Behöver inte kunna bränna CD-R/RW då jag har en bra CD-RW/DVD combo.

Hade tänkt köpa en på NetOnNet (lagershopen i Borås) eller på samma Internetbutik där jag köper min skärm och/eller mitt headset (se signatur).
Jag har inte bestämt mig för vilken skärm/vilket headset jag ska köpa eller vart. Förslag på DVD-brännare godtages tacksamt. (Även skärm och headset)
//Hector

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk

Vill du ha en bra och prisvärd brännare, köp NEC.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098670

Vill du lyxa till det och få det lilla extra, köp Plextor.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088206

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Vad motiverar 500kr mer för Plextorbrännaren?
NEC-brännaren för jag billigare på NetOnNet, här.

Kommer jag ha användning av att kunna bränna DVD-RAM?
Är det värt att kolla på en brännare med SATA anslutning? Är det någon skillnad?
Tror hellre jag vill ha IDE, då min CD-RW enhet har det (master/slave på samma kabel).

Jag tar gärna emot hjälp om headset och skärm, framför allt skärm är svårt att välja rätt.
Tack

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clintan_ttt

Vill du lyxa till det och få det lilla extra, köp Plextor.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088206 [/B]

Kan verkligen rekommendera plextor nu också. Men vill slå ett slag för Plextors 755A.

http://www.itbutikken.se/i/122751/1.htm Exakt samma brännare, förutom att den bränner ngt format i 16 ist för 18X. Man får mer brännare för pengarna, tycker jag. Detta pris är det billigaste jag sett faktiskt, beställde min egen från shg.biz, var något dyrare.

Plextor har en fin "collect and return" garanti, vilkert jag har för mej betyder att de hämtar och lämnar den igen vid din dörr ifall det skulle vara nåt.
Det betyder att de är duktiga på brännare och litar på sitt märke

Kan rekommendera Plextors egna taiyo yuden skivor, som du hittar på dvdmarknaden.se, kostar 118 för en 25-kaka. De skivorna har en felprocent på ca 4 skivor per 1000 brända.
Har inte fått ett enda fel hittills, då har jag brännt en 15 skivor iaf.
Från att ha suttit i träsket med en samsung tsh552b som är rena lottot att bränna med enligt mej och många andra, där man blir snopen ifall man får en bränning utan ett enda fel på bild eller nånting.

Nu går det som smort dock.
Kan också rekommendera TDK 16x dvd-r från samma st'lle, kostar 83 riksdaler / kaka. Du kan även kolla upp på plextor-europe.com vad din brännare vill ha för tillverkare/dye på skivan. Bland de som plextor själva rekommenderar finns bl.a deras egna plextor taiyo yuden skivor, och TDK som jag också är mycket imponerad av. Inte en felbränning hittills, och det är ganska bra för ca 3.30/skiva eller vad det var.
Med andra ord bra kvalitetsskivor för en billig slant.
Köp bara inte skivor på ICA-maxi eller liknande, då får du "Cohones polska NoName-märke" För 250spänn/25 pack o sen får du va glad om det funkar sen typ.

Hoppas det hjälpte något

Lycka till och använd nu inte din brännare till olagliga saker ;D

//Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen Peter!
Jag vet inte om jag kan lita på itbutikken, för billigt för det ;). Nä, men jag har inte handlat där innan, har för mig att jag läst att de var dåliga på support/garanti ärenden. Kan någon Bekräfta/dementera detta?
Skiljer det så lite i pris blir det nog en Plextor, känns tryggt med en märke som folk köper inte bara p.g.a. namnet, utan för att det står för prisvärd kvallitet. (Vilket jag tycker 755A är, 760A var något dyr).
Tipset om skivorna var kalas med, har bara haft wesellcd.com i åtanke innan!

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hector
Tack för hjälpen Peter!
Jag vet inte om jag kan lita på itbutikken, för billigt för det ;). Nä, men jag har inte handlat där innan, har för mig att jag läst att de var dåliga på support/garanti ärenden. Kan någon Bekräfta/dementera detta?
Skiljer det så lite i pris blir det nog en Plextor, känns tryggt med en märke som folk köper inte bara p.g.a. namnet, utan för att det står för prisvärd kvallitet. (Vilket jag tycker 755A är, 760A var något dyr).
Tipset om skivorna var kalas med, har bara haft wesellcd.com i åtanke innan!

Ok det var så lite så, klart man delar med sej av erfarenheterna. Det är bara att PM om du vill ha en rabattkod till dvdmarknaden som ger dej 10% på orderbeloppet - och nej, jag jobbar inte där.

Har inte hört ngt om itbutikken, har dock själv aldrig beställt där.
Kan rekommendera shg.biz dock, något dyrare och lite dyrare frakt tror jag, men det har aldrig varit ngt strul varken med ordrar i allmännhet eller garantiärenden, även om de varit få.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Plextor 755A igår

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089989

Permalänk
Avstängd

samsung 183a sata.

Köpte den för 350kr hade en nec 2500 tidigare, funkar klockrent, läser 16x bränner 18x även om det nu inte är lönt då 16x skivor är vanliga.

snabb, effektiv och bränt alla skivor bra.
Inga problem alls.
rekomenderas.

inga extra fördelar med sata förutom mindre kabel samt lite smidigare hantering.
Dock så har mitt moderkort bara en idekanal så, med 2 brännare krävs också en sata.
helnöjd så långt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Har en Samsung som jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk
Jag beställde en Plextor 755A igår

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089989

Hehe ok synd att du tog den på dustin, jag menar dustin är bra men de är dyra

Du kommer bli väldigt nöjd med den också.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter77
Hehe ok synd att du tog den på dustin, jag menar dustin är bra men de är dyra

Du kommer bli väldigt nöjd med den också.

Ohh shit vilken skillnad i pris.....kan man inte returnera Dustins och köpa den på det stället du länka till? Har ju inte hämtat ut den än.

EDIT:såg att det vara fraktkostnad på 110 kr också så det blir 150kr skillnad, kanske inte är värt besväret

Permalänk
Medlem

Mja det kanske inte är lönt nu när den är påväg till dej o allt det där..
Synd att du inte visste det från början då
Lycka till med brännaren iaf, själv ser jag den som en skän från ovan, den är verkligen helt klockren.
Kommer nog köra plextor i framtiden kan jag säga.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig till 99%, lägger antagligen en beställning i morgon på dustin home.
Det blir en Plextor 755A.
Ska även köpa HD 555 tillsammans med Zalman mikrofon och VIEWSONIC VX2025WM.

Invändningar?

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem

Hmmm lite sent kanske men jag har handlat av Itbutikken.
Tror inte det finns någon som slår deras service.
De skickar t.o.m en liten film där din försändelse packas.

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som köpt 755a, glöm inte att uppdatera till nyaste firmwaren, många förbättringar: http://www.plextor.be/technicalservices/downloads/firmw_755A....

Gör detta innan ni bränner första skivorna eftersom Autostrategy-parametrarna inte är helt kompatibla mellan olika firmwares. Tänk även på detta om ni uppdaterar fw fler gånger; Töm Autostrategy-databasen via Plextools om ni vill få maximal kvalité på bränningarna.

http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=178095

De 755or jag köpt har kommit med fw1.01, därför vill jag tipsa speciellt om detta.

Lycka till!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej, jag har uppdaterat till senaste frimware på min 755A....
Har ett "problem" eller vad man ska säga, tänkte testa EAC på en audiocd och stoppade i en Iron Maiden platta, då lät Plextor nåt fruktansvärt, typ värsta vibrationen eller nåt konstigt missljud inifrån. Tog en annan Maidenplatta och samma där men verkar bara gälla dom skivorna, vad kan felet vara? Gillar inte Plextor Iron Maiden eller

Permalänk
Hedersmedlem

Samma problem i andra brännare också? Det låter ju som ocentrerad skiva och med de hastigheter som datorspelare snurrar i så kan skivan t.o.m explodera om man har otur. Beror det på obalans kan du enkelt ställa ner hastigheten tillfälligt i Plextools och slippa oljudet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Plextor är det bästa märket på marknaden...

Dom var ledande på CD-r marknaden är är ledande på DVD marknaden, dom
gör dom bästa brännarna och är först med det senaste.

Dom kostar lite mer men det är så värt det, jag har bara ägt plextor brännare
och kommer fortsätta.

Dessutom har dom en överlägsen support och RMA hantering, får du något fel
på din brännare så kommer dom och hämtar den vid din dörr och sen levererar dom den igen vid din dörr

Permalänk
Medlem

jag har inget negativt att säga om NEC och Pioneer brännare jag ägt.
men har du en plextor, så sover du bättre.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Samma problem i andra brännare också? Det låter ju som ocentrerad skiva och med de hastigheter som datorspelare snurrar i så kan skivan t.o.m explodera om man har otur. Beror det på obalans kan du enkelt ställa ner hastigheten tillfälligt i Plextools och slippa oljudet.

Märkt att det blir ett sånt ljud på flera audiocd men inte på brända skivor. Hade aldrig ett sånt ljud på min gamla brännare.