Går det installera raid när ena disken är använd?

Permalänk
Medlem

Går det installera raid när ena disken är använd?

jag har precis skaffat mig en till disk som jag tänkte köra tillsamans med den andra i raid 0+1.
jag har sökt på interent och här på forumet men hittar ingen information om det.
kan man "installera" raid när den ena disken redan är använd eller måste båda vara tömda för det ska gå?
hittade nån stans om att man när man startade "installeringsprocessen" skulle den formatera, men det stod inte vilken/vilka diskar den skulle formatera.

kan jag bara plugga in disken och köra på eller måste jag göra backup på allt på disken?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag läser texten som att du har två hårddiskar att använda till detta bara. Isf kan man du inte köra RAID 0+1 eftersom det kräver 4 diskar.
Med RAID 1 går det att spegla över allt, dock är jag inte så van vid det så jag vet inte vilka (om inte alla) kontrollers som klarar det (låter rätt självklart).
RAID 0 är nog lite tjivigare med, då kan du nog få ta och skapa allt från början.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

aj då... 4 diskar! hur kan det komma sig?
får väl bli en RAID 1 då bara.

och om jag förstått det jag läst så ska jag inte behöva formatera disken för en RAID 1, eller?

Permalänk

Kontrollern brukar automatiskt kopiera hela den ena diskens innehåll till den andra. Har du otur så kopieras fel disk och du blir av med all data.

Permalänk
Medlem

hmm.. får väl kopiera över det viktigaste på min andra disk då.
tack för hjälpen!