Permalänk
Medlem

Ljudlig HDD

Är det normalt att en 7200 rpm HDD låter mer än nätagget, cpu fläkten och chassi-fläkten tillsammans?

Blir tokig på den! Datorn är lagom tyst utan disk.. men när jag pluggar in den låter datorn lite som ett kylskåp.. Samma slags surr iallafall.. =/

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Permalänk
Medlem

kan vara som så att själva disken inte låter ett smack, men att den skapar en massa vibrationer som leder sej ut i hela chassit och skapar en massa oljud. Testa att exempelvis lägga disken löst på ljuddämpningsmatta elelr liknande och kolla om det blir bättre, had själv sama problem med en nyköpt disk, men nu låter den inte alls

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Redbullen: Ja den är gammal.. fyller 5 år snart..

ultima: Ok! Ska pröva.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
kan vara som så att själva disken inte låter ett smack, men att den skapar en massa vibrationer som leder sej ut i hela chassit och skapar en massa oljud. Testa att exempelvis lägga disken löst på ljuddämpningsmatta elelr liknande och kolla om det blir bättre, had själv sama problem med en nyköpt disk, men nu låter den inte alls

Bra tips.
Chassit är rena resonanslådan.

Vill man ha riktigt tyst kan man skaffa en sån här t.ex.

http://www.kylning.com/product_info.php/products_id/1077

Har två själv och det har funkat klockrent, dock rekomderar jag att ha en tom 3.5"slot ovanför så det inte blir några värmeproblem och ett någorlunda bra ventilerat chassi.

Själv har jag en tom under och en tom över.

Eller bara köra såna här t.ex. http://www.kylning.com/product_info.php/products_id/1076
om det bara är resonanserna som stör.

Permalänk
Medlem

Ok! den sista länken såg nog bäst ut med tanke på att mitt chassi endast är 35x35cm (längd x höjd)

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »