Permalänk
Medlem

Radera allt?

Hejsan! Vill veta om det går att radera en hårddisk helt, så att den är HELT tom på windows och allt! Går det? Jag ska göra detta för att denna hårddisk ska sen funka i en ny dator jag ska köpa..Så ska jag installera windows igen på samma hårddisk när den väll är ikopplad i den nya datorn. Jag hoppas ni förstår =P

Så frågan är alltså om det går att fullständigt radera hela hårddisken så verkligen ALLT försviner!

Jag kan låna en windowsskiva av en kompis om det skulle behövas..

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Fractal Design Define R3. ASRock Z68 Extreme3 GEN 3. CPU i5 2500K. Corsair 8GB.
SSD 120GB Corsair Force 3. 1TB Samsung spinpoint F3. Corsair HX 750W. GeForce GTX 570 Windforce Rev 2.0

Permalänk
Medlem

Formattera alla partitioner i samband med att du installerar Windows. Och se till att inte försöker boota från hårddisken i den nya datorn innan.

Permalänk
Medlem

Så jag ska koppla in hårddisken i den nya datorn som den är, och sedan installera windows som om det inte skulle varit windows på hårddisken eller vadå? =P

Visa signatur

Fractal Design Define R3. ASRock Z68 Extreme3 GEN 3. CPU i5 2500K. Corsair 8GB.
SSD 120GB Corsair Force 3. 1TB Samsung spinpoint F3. Corsair HX 750W. GeForce GTX 570 Windforce Rev 2.0

Permalänk
Medlem

Ja. Skapa partitioner (om det inte finns några eller om man vill ändra sina partitioner) och formattera dessa är ju en del av installationsprocessen. Jag hade valt slow format, inte quick. Försök inte boota på disken innan bara, om hårdvaran skiljer sig radikalt lär windows få tuppjuck när den ska ladda drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Vad menas med partitioner?

Visa signatur

Fractal Design Define R3. ASRock Z68 Extreme3 GEN 3. CPU i5 2500K. Corsair 8GB.
SSD 120GB Corsair Force 3. 1TB Samsung spinpoint F3. Corsair HX 750W. GeForce GTX 570 Windforce Rev 2.0

Permalänk
Medlem

En partition på en hårddisk är en del av disken som man sedan kan formattera till en enhet som visas i "Den här datorn". Vill man att hela hårddisken bara ska ha en enda enhetsbeteckning (t.ex. C:\ ) så skapar man en enda partiotion som använder 100% av hårddiskytrymmet. Men man kan (och bör) dela upp hårddisken i flera partitioner så att en fysisk hårddisk blir flera enheter i windows.

Själv brukar jag formattera ca 30 GB för Windows och program i en egen partition och resten formatterar jag för "dokument" och andra filer såsom video, musik och allt annat man vill lagra, d.v.s. en lagringspartition. På så sätt räcker dett att rensa (formattera om) enbart windowspartitionen om man vill behålla de filerna man har på dokument-partitionen vid en ren ominstallation på samma hårddisk. Finns dom som delar upp i många fler partitioner men risken är att det blir alltför rörigt tycker jag.

Jag tycker det är lättast att bara skapa en partiton (på ca 30 GB) vid själva windowsinstallationen och lämna resten av hårddiskutrymmet outnyttjat. Sedan fixar jag resten inifrån windows (kontrollpanelen, administrationsverktyg, diskhantering) då man där har mer kontroll på cluster-storlekar och annat.

Permalänk
Medlem

Partitioner är 1 HD som är uppdelad och ser ut som fler HD's.
Om du inter är helt tappad bakom en vagn så förstår du när du kör igång installationen i den nya datorn.

OM HDn har varit partionerad kan det se ut ungefär så här:

Om den inte inehåller partitioner ser det ut ungefär så här:

Men eftersom du har haft win installerat tidigare så kommer installations programet tala om att det redan finns ett operativsystem installerat på HDn
Du BÖR därför formatera den. Följ bara anvisningarna som dyker upp på skärmen.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Vill man ändra på hur disken är partitionerad får man först ta bort de befintliga partitionerna och sedan lägga dit nya. Finns i och för sig program som kan göra om partitioner utan att ta bort dem men har man tänkt rensa allt på disken så är det enklare att ta bort och lägga dit nya.