Är det kontrollerkortet som fryser datorn?

Permalänk
Medlem

Är det kontrollerkortet som fryser datorn?

Utorrent funkade fint, tills att jag skaffade ett SATA kontrollerkort.

Kontrollerkortet är "Sunsway/ST Lab PCI SATA 2P, SiL3112" (från komplett)
Men vid uppstart av datorn (typ kortets bios visar lite info) står det 3512.
Jag har därför installerat 3512 driver.

- Jag kan inte spela, och ha utorrent igång samtidigt.

- Jag kan inte titta på film och ha utorrent igång samtidigt.

Dock även om jag varken spelar, eller tittar på film, så kan datorn frysa ändå, bara med utorrent igång.

Jag har senaste moderkorts drivers, och har provat att installera om windows en gång.

Jag har även senaste driver till Creative Audigy SE.

CPU: AMD 64 3500+, s939
Moderkort: Asrock dual sata 2 (2x sata1, och 1sata2 kontakter)
Grafikkort: Leadtek GF6800 128MB AGP
Minne: 2GB, DDR1
Ljudkort: Creative Audigy SE bulk
Kontrollerkort: Sunsway/ST Lab PCI SATA 2P, SiL3112 (2x sata1)
Hårddisk till windows och spel: 1x Maxtor 300GB IDE
Hårddiskar till moderkortet: 3x Samsung 400GB sata2
Hårddiskar till kontrollerkortet: 2x Samsung 400GB sata2

Permalänk
Medlem

Prova 3112-drivare. Skadar inte att testa.

Allt fungerar bra om du tar bort kontrollerkortet?

Fungerar det bra om du har kortet i, men utan diskar påkopplade?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Prova 3112-drivare. Skadar inte att testa.

Allt fungerar bra om du tar bort kontrollerkortet?

Fungerar det bra om du har kortet i, men utan diskar påkopplade?

Körde 3112-drivare vid första installationen. Då blev windows jätteinstabilt. Så jag installerade om windows, och tankade hem driver från tillverkarens hemsida, där drivern i sig självt rekommenderade 3512.

Jag har väldigt mycket saker i mitt chassim så jag vill helst inte testa att köra datorn utan kortet, då det 1) tar väldigt mycket energi och tid, och 2) att när jag från början körde utan kortet, så hade jag inga frys eller andra problem med datorn.

Jag hade ett spel på en av diskarna som var kopplade till kontrollerkortet. Det hängde sig varje gång. Även fast jag inte hade utorrent igång. När jag flyttade spelet till en annan disk som inte var kopplad till kontrollerkortet så funkade spelet fint. Detta säger väl något?

Är det driver problem? Eller är det fel på hårdvaran?
Det faktum att cd-rom skivan som följde med kortet, inte ens hade drivern för varken 3112 eller 3512, säger mig något, att detta kortet kanske är ett skitkort?

Vilket kort skulle ni vilja rekommendera att jag köper istället?

Efter installation av 3512 drivern som jag hade tankat hem, så sa windows att Windows Update hade en nyare min driver som var MS verifierad, till mitt kort

Denna drivern:

Var det ett misstag att låta windows Update installera denna drivern? SKall jag avinstallera denna drivern och köra den som finns på kortets tillverkares hemsida istället? Dock minns jag inte om den drivern funkade bättre.

Har väl lagt ner ett antal timmar på detta, och är ganska sugen på:

1) Byta torrentprogram (vilket förmodligen kommer ge 0% skillnad)
2) slänga ut kortet genom fönstret och köpa ett bättre kort där tillverkaren har bättre drivers?

Ge mig råd. Blir tokig på sånt här. Är kontrollerkort noob.

Permalänk
Medlem

Jadu...

Prova allt möjligt...
Prova att ha kortet i annan pci-slot....prova att bygla diskarna till sata/150 ...

Svårt att avgöra vad som är fel. Inte vanligt att korten i sig är paj.

En sista väg ut är att köpa ett annat kort...de kostar inte många hundralappar förvisso.
Promise-korten brukar fungera bra.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Som JD (Jack Daniels? ) skriver så testa med annan slot. En del hårdvara fungerar inte bra att dela IRQ även om det står så.

Ett Promise TX4 gjorde överförd data slumpvis korrupt när det delade IRQ med inbyggda s-ata kontrollern på ett nForce2 Asus-mk jag fortfarande har kvar. Höll på att bli galen innan jag hittade orsaken eftersom minnesfel är det vanligaste i sådana fall.
Efter flytt ett steg till en annan PCI-slot var problemen borta.

Det kan givetvis vara andra fel, men detta är det första du bör testa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Jadu...

Prova allt möjligt...
Prova att ha kortet i annan pci-slot....prova att bygla diskarna till sata/150 ...

Svårt att avgöra vad som är fel. Inte vanligt att korten i sig är paj.

En sista väg ut är att köpa ett annat kort...de kostar inte många hundralappar förvisso.
Promise-korten brukar fungera bra.

Bygla om diskarna till sata150? Diskarna är sata2 (sata300), men kontrollerkortet är ju sata1 så diskarna körs ju ändå i sata1 redan?

JD / Multiman:

För att testa i annan PCI slott måste jag dra ut 3 diskar och 2pci kort och 1 grafikkort.

Ärligt talat är det för mycket arbete för att det eventuellt skulle lösa problemet. Problemet är ju lättare löst genom att ej ha spel på en kontrollerkort disk, och endast köra utorrent minimalt.

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att testa det som både JD och jag skriver, annan slot. Konstigt att du missade det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för era förslag.

Men det får nog blir test av annan PCI slot vid nästa datoruppgradering.

Och vid nästa datoruppgradering får det blir ett rymligare chassi! Antec P150 är ganska trångt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Bygla om diskarna till sata150? Diskarna är sata2 (sata300), men kontrollerkortet är ju sata1 så diskarna körs ju ändå i sata1 redan?

Vissa kontrollers fungerar auto-detection av sata hastigheten inte så bra.
Blir bättre om man manuellt trycker dit bygel på diskarna som sätter dem till sata1.

Saxat från samsung disk manual:

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Auto detect kan inte funka i det här fallet. Bygla HD för 150 (1,5Gb) eller köp ett nytt kontrollerkort som klarar SATA 2.

Frysningar orsakas ofta av att HD inte i tid kan leverera det data, som ett program efterfrågar.

Korrupt data ger bluescreen ganska ofta.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Ok.

Jag har:

- byglat om de båda 400GB Samsung hårddiskarna som är kopplade till kontrollerkortet.
- bytt plats på kontrollerkortet till en annan PCI slot.
- installerat om windows
- installerat SiL 3512 driver (windows fick ej kontakt med hårdvaran om jag försökte installera 3112 drivern, vilket är förstårligt då hårdvaran har 3512 chippet.)

Tyvärr får jag fortfarande frysning om jag försöker spela, och tankar på utrorrent samtidigt till en disk som är kopplad till kontrollerkortet.

Kontrollerkortet "Sunsway/ST Lab SiL3512" ( http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118181 ) är ett skitkort enligt min bedömning som inte håller måttet! Köp det ej!

Edit: Alltså det fungerar hur bra som helt att tanka i 30Mbit på utorrent och spela eller visa film, om man sparar ner på utorrent till en annan disk, som *inte* är kopplad till skitkortet.