byta primär partition?

Permalänk
Medlem

byta primär partition?

Hej!

Jag köpte en dator och installerade xp home på en partition på ~124gb, men cd keyn jag hade var min gamla och det stod att jag använt den för många gånger. Jag var tvungen att uppgradera till sp2 eftersom drivrutinerna för ljudkortet krävde det. Så jag tog min pappas operativsystem som var xp pro. Men när jag skulle installera operativsystemet kunde jag inte ta bort eller formatera den första partitionen, det stod ngt om att partitionen innehöll temporära installationsfiler. Så jag skapade en till partition och installerade xp pro där. Jag gick in på diskhanteraren och såg att partitionen där xp home är, är en primär partition och att xp pro är i en logisk enhet på ~104gb.

Så min fråga är:

Kan man byta primär partition? Om det inte går att byta primär partition vet ngn om det går att bara ta bort xp home så att jag har ett operativsystem.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Det råkar inte vara så att du startar windowsinstallationen från installerat windows? Då brukar det vara så. Boota upp från skivan och rensa bort allt och installera nytt nästa gång.

Namnet är lite förvillande egentligen. En primär partition är inte just en enda. På en hårddisk kan man ha upp till 4 partitioner. Inga fler än det.
Dessa vanliga "dumma" partitioner kallas primära partitioner.
Man kan även använda upp till 1 utökad partition. Denna innehåller så kallade logiska enheter. Det fungerar ungefär på samma sätt som hela disken. Och i vardagligt tal så kallar vi logiska enheter också för partitioner.
Nu har du windows startfilerna (ntldr, ntdetect.com och boot.ini) på lilla XP home-partitionen (för dessa måste vara på en primär partition).
Du kan rensa bort allt windows XP home från den partitionen utom dem och använda datorn (och ta bort uppstartsalternativet).

Det skulle nog gå med lite 3:e parts program och handpåläggning att flytta/göra om så det bara är en partition och windows startar från det.
Om du vill göra det den snabbare och enklare vägen så installerar du windows XP pro på nytt, du ska boota från cd-skivan. Då ska det alltid gå att ta bort partitionerna. Du rensar rent där och skapar en ny där du vill ha XP pro.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

tack Aqualize, allt funkade och jag har windows xp pro istället för xp home. Jag formaterade den andra partitionen också. Men vet du varför man fortfarande kan välja mellan två operativsystem när man startar datorn. Man kan välja mellan två likadana xp pro, men den där som är i andra partitionen funkar inte. Vet du om det finns ett 3:e parts program som tar bort det andra alternativet som inte funkar, eller finns det annat sätt som man kan göra själv.

Permalänk
Hedersmedlem

Det behövs inte något tredjeparts program.
kontrollpanelen->system>avancerat->inställningar för "uppstart och återställning". Tryck på knappen "ändra" och ta bort den raden som innehåller det felaktiga XP... av säker bara på vilket du tar bort.
Sen kan du om du vill sätta timeout till 0.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Aqualize! Du har varit till mycket hjälp..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det råkar inte vara så att du startar windowsinstallationen från installerat windows? Då brukar det vara så. Boota upp från skivan och rensa bort allt och installera nytt nästa gång.

Namnet är lite förvillande egentligen. En primär partition är inte just en enda. På en hårddisk kan man ha upp till 4 partitioner. Inga fler än det.
Dessa vanliga "dumma" partitioner kallas primära partitioner.
Man kan även använda upp till 1 utökad partition. Denna innehåller så kallade logiska enheter. Det fungerar ungefär på samma sätt som hela disken. Och i vardagligt tal så kallar vi logiska enheter också för partitioner.
Nu har du windows startfilerna (ntldr, ntdetect.com och boot.ini) på lilla XP home-partitionen (för dessa måste vara på en primär partition).
Du kan rensa bort allt windows XP home från den partitionen utom dem och använda datorn (och ta bort uppstartsalternativet).

Det skulle nog gå med lite 3:e parts program och handpåläggning att flytta/göra om så det bara är en partition och windows startar från det.
Om du vill göra det den snabbare och enklare vägen så installerar du windows XP pro på nytt, du ska boota från cd-skivan. Då ska det alltid gå att ta bort partitionerna. Du rensar rent där och skapar en ny där du vill ha XP pro.

En ATA-disk kan ha 64 partitioner och en SCSI-disk 16. Av dessa är maximalt fyra primära partitioner (partitioner, som finns i partitionstabellen i MBR). En av dessa primära partitioner kan vara av typen utökad. I en utökad partitions första sektor finns en ny sekundär partitionstabell, som likaså kan innehålla 4 partitioner varav en av typen utökad. Partitioner som finns i en utökad partition kallas logiska.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem

Ungefär vad jag skrev, fast jag tog det microsoftianska namnet logisk enhet istället för logisk partition. 4 partitioner som i primära partitioner som jag inte uttryckligen skrev.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

disC: om jag vore du skulle jag skippa allt skit med flera partitioner, personligen ser jag ingen fördel me dom. Själv skulle jag sätta CD som 1:a boot i BIOS, köra XP CD:en, ta bort alla befintliga partitioner mha XP CD:en, skapa EN ENDA partion som täcker hela disken, och installera XP ännu en gång på nytt där.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar inte det.

Partitions/formaterings-verktygen på Windows XP CD-skivan är ganska primitiva. Med den konfiguration du har på HD'n, riskerar du att Bill Gates snurrar till alltihop igen.

Visa signatur

Gudrun1