Avstängning/Urkoppling av ext HDD?

Permalänk
Medlem

Avstängning/Urkoppling av ext HDD?

Hur gör ni när ni stänger av era externa hårddiskar?
stänger ni bara av dom med knappen?
Började fundera eftersom man kan välja "säker bortagning av usb..."
Kan hårdisken ta skada av att man bara stänger av den med elknappen när man har den inkopplad? (självklart inte när man för över saker)

Bara en funderare

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Medlem

Har en iomega 5oo gb som jag stänger av på knappen efterssom när man klickar på "säker bortagning av usb..." så står det enheten kan ej stoppas eller nått.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk

jag har en maxtor 300gb den stänger jag av på knappen bara! men när jag drar ut den så tar jag på säker borttagning

Visa signatur

Asus P5B, P965#Corsair TWIN2X DDR2 1024MB#Gainward GeForce 7600GT 256MB#C2D E6300 1.86GHz# HDD:800gig(1x200 2x300)

Permalänk
Hedersmedlem

Säker borttagning kontrollerar om några program har några öppna filer på hårddisken och att ev. data i skrivcachen (i ditt primärminne) skrivs ut. Så ja, det finns en risk för att filsystemet och filer kan ta skada. Själv hårddisken fysiskt ska det inte vara några problem med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ok, så man kan lika gärna andvända "säker bortagning av..." ?

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör alltid med det säker borttagning.

Btw limpenski, jag tycker du gör lite fel. Helt "fel" eller helt "rätt" får man väl göra
Det jag menar är att för windows är ju att stänga av disken eller dra ur den (usb-kabeln?) samma sak.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Om man vill vara 100% säker ska man som nämnt använda "säker borttagning..." och ifall det inte funkar så stäng av datorn och koppla ur.
I 90% av gångerna som säker borttagning inte funkat hade jag en mapp öppen från externa disken, bara o stänga den och försöka igen. De andra 10% stängde jag av datorn.

Däremot har det aldrig hänt nåt me mina 2 externa diskar när jag kanske 30 ggr har stängt av strömmen utan "säker borttagning...", såklart när inget överförs/används.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2