duktig på RAID?

Permalänk
Medlem

duktig på RAID?

Jag har 2x200 och 2x250 Gb diskar som jag kör i 2 raid 0 på nvidiakontrollern på ett Asus A8N Deluxe. Jag funderar på att stoppa in 2x500 Gb istället för de mindre diskarna. Går det att skapa en raid på silicon-kontrollern, föra över alla data från 2x200 till den nya raiden och sedan byta ut den gamla.
För att sammafatta det lite enkelt. Går det att flytta en raid 0 från silicon-kontrollern till nvidia-kontrollern och ha kvar alla data på diskarna?

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Hedersmedlem

Sådant finns det nog inte något riktigt generellt svar på.
Du kanske kan rota reda på några andra små hårddiskar först att testa med? Som inte innehåller någon viktig data.
Eller så får du hoppas på någon som har praktisk erfarenhet av att byta mellan dessa kontrollers.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Du kan göra detta på lite olika sätt.

Läs först igenom nVidias nVRAID-maunual V2.0A!

Se till att du har nVraid manager installerat!!

Sätt in en av 500-diskarna på nVidiakontrollern och clona nollan från 2*200.

Därefter plockar du bort denna (2*200) och in med den andra 500 som du nollar (on-the-fly) med den som sitter där.

Därefter kan du montera tillbaka 2*250 på Nvidia kontrollern.

Nu har du 2*200 clonade till 2*500 och kan efter validering betrakta dessa som backup tills du monterar dessa på SiL:en där du nollar dessa.

Permalänk
Medlem

Tack så mkt jookeer! Det låter som det kommer funka fint... ska testa på måndag.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Lycka till!

Det gäller att vara noggran, logisk, påläst och hyfsat nykter.

Tänk på att Herr Murphy står bakom ryggen och kan slå till när man minst anar.

Permalänk
Medlem

<- mkt logisk å påläst, men nästan aldrig nykter.

Hade en kompis som oxå ville byta raid så vi testar på hans dator först

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt