Blu-ray dödsdömt och HD-DVD bara odöd ...

Permalänk
Medlem

Blu-ray dödsdömt och HD-DVD bara odöd ...

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=36942

detta har förutspåtts, nu har branschen sagt sitt ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

ok så allt dör pga... porr? eller (orkade inte läsa hela artikeln...)

Permalänk
Medlem

njae, inte riktigt, läs artikeln. Den är intressant. Saker dör för att folk inte kan göra vad de vill med dem, i det ingår saker som bland annat porr vilket Sony försökte banna redan på VHS/Betamax-tiden med välkänt resultat ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Intressant artikel. Hur har det gått nu då tycker ni, så här drygt två år senare?

För min del känns det som att Blu Ray är störst fortfarande...

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Top_Jimmy
Intressant artikel. Hur har det gått nu då tycker ni, så här drygt två år senare?

För min del känns det som att Blu Ray är störst fortfarande...

Jo, men inte så stor som analytikerna förutspådde, ganska långt ifrån faktiskt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Känns ju som om optisk media håller på att bli mer och mer ointressant.

Återigen ett praktexempel på hur branscher inte följer med eller förstår att utnyttja nätet utan istället låser in sig i gammal teknik och försöker tvinga in sina kunder i en affärsmodell som bygger på kopieringsskydd och monopol på distribution av fysisk media.

Att dom aldrig lär sig

Permalänk
Medlem

våga vägra fysiska kopior.

Permalänk
Medlem

Har ett gäng teknikintresserade i vänskapskretsen och det är ingen av dem som använder BR. Det optiska mediet är förhoppningsvis dött efter denna generation.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
våga vägra fysiska kopior.

Och börja ladda ner piratkopior istället? Det finns ju inga vettiga alternativ till Blu-Ray ute på nätet - lagligt alltså. Det kommer inte ens funka att distribuera filmer i BR-kvalitet till kunder med ADSL, vilket fortfarande de flesta svenskar har.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Känns ju som om optisk media håller på att bli mer och mer ointressant.

Återigen ett praktexempel på hur branscher inte följer med eller förstår att utnyttja nätet utan istället låser in sig i gammal teknik och försöker tvinga in sina kunder i en affärsmodell som bygger på kopieringsskydd och monopol på distribution av fysisk media.

Att dom aldrig lär sig

Jaha, varför måste allt göras via nätet? Vad är poängen? Filmerna kan ju dessutom beställas via otaliga nätaffärer.
Sen vadå monopol på distribution av fysisk media??? Vem har det monopolet?
Finns det bara en enda distributör i hela världen eller? Ge er.
Kan för övrigt meddela att det går utmärkt att ta back-up på sina Blu-filmer om man är rädd för att ha sönder skivorna.
Tror ni själva att en nedladdningsaffär på nätet kommer att finnas för evigt?
Nej, knappast, har man däremot den fysiska kopian kan man ta back-up och lägga in på framtida lagringsmedium, om och om igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Har ett gäng teknikintresserade i vänskapskretsen och det är ingen av dem som använder BR. Det optiska mediet är förhoppningsvis dött efter denna generation.

Ett gäng teknikintresserade tjuvar skulle du lika gärna kunna ha skrivit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Och börja ladda ner piratkopior istället? Det finns ju inga vettiga alternativ till Blu-Ray ute på nätet - lagligt alltså. Det kommer inte ens funka att distribuera filmer i BR-kvalitet till kunder med ADSL, vilket fortfarande de flesta svenskar har.

De vill bara gnälla och kritisera och på nåt sätt legitimera sitt olagliga tankande.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Blu-ray är inte riktigt det samma som DVD var när det kom och ersatte VHS.

Är ju föga överraskande att Blu-ray inte är så stort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jaha, varför måste allt göras via nätet? Vad är poängen? Filmerna kan ju dessutom beställas via otaliga nätaffärer.
Sen vadå monopol på distribution av fysisk media??? Vem har det monopolet?
Finns det bara en enda distributör i hela världen eller? Ge er.
Kan för övrigt meddela att det går utmärkt att ta back-up på sina Blu-filmer om man är rädd för att ha sönder skivorna.
Tror ni själva att en nedladdningsaffär på nätet kommer att finnas för evigt?
Nej, knappast, har man däremot den fysiska kopian kan man ta back-up och lägga in på framtida lagringsmedium, om och om igen.

Sony har monopol på bluray, de kan neka att vissa typer av information(det de inte gillar) läggs på deras media, t.ex porr i detta fallet. Blir BluRay huvudstandard så kan helt plötsligt Sony censurera allt som släpps på skivorna.
Du säger även att du kan ta kopior på dina bluray skivor. Vad händer när de går sönder? All plast som i sin tur härstammar från olja som slösas på dina kopior? Känns inte särskilt "framtid" för mig iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ett gäng teknikintresserade tjuvar skulle du lika gärna kunna ha skrivit.

Jaså vad baserar du sådana uttalanden på? Det är direkt förtal då du inte har en aning och inte borde sitta o anklaga folk för att vara kriminella bara för att de inte använder BluRay, är du helt slut eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
De vill bara gnälla och kritisera och på nåt sätt legitimera sitt olagliga tankande.

Jaså, jag kanske vill gnälla för att legitimera mitt legala tankande? Laddar hem både spel/film/musik och det dessutom lagligt. Det går väldigt bra för de vettiga onlinetjänster som finns. Hur kan det komma sig? Måste vara pga allt piratkopierande. Eller hur.

Menmen sitt du med dina plastskivor, slädar, springa bort o byta skivor och sega medier. Bra talat!

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Top_Jimmy
Intressant artikel. Hur har det gått nu då tycker ni, så här drygt två år senare?

För min del känns det som att Blu Ray är störst fortfarande...

Bara för att Sony öppnade plånboken och mutade bolag.

Jag tror att blu-ray kommer vara ganska kortlivad, mest för att den är dyr.

Permalänk
Medlem

Jonte[YoT]
Vet inte riktigt hur du tänkte när du drog en, för mig, ologisk slutsatsen om att mina vänner är tjuvar pga de väljer bort BR formatet. Och jag vet inte riktigt vad du vill säga till mig eller andra som läser din post. Var vänlig och förklara.
Jag ser att du har varit medlem på detta forum sen 2001 så jag antar att du vid det här laget har lärt dig lite forumetikett och menar något som jag inte riktigt förstår.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Så ja, nu lugnar vi ner oss lite i debatten. Fast att kasta anklagelser om att folk skulle va tjuvar inger ju visserligen föga respekt i mina ögon.

Sen kan jag ju bara hålla med om att det ser dystert ut om Sony skulle gå vinnande ur striden med sitt Blu Ray, om de inte tänker om på censur-punkterna förstås. Då har vi ju ett bra optiskt lagringsmedia med ganska bra utvecklingsmöjligheter på lagringsutrymmes-fronten som jag har förstått det, rätta mig om jag har fel. Vill bara Sony göra det möjligt att Blu Ray kan användas i t ex porrindustrin, som är en väldigt stor industri, så har vi ett media som jag tycker borde hålla måttet fram tills att alla har tillgång till internetuppkoppling med riktigt höga hastigheter. Vilket kommer att ta ett bra tag till, gissningsvis.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Blir BluRay huvudstandard så kan helt plötsligt Sony censurera allt som släpps på skivorna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Top_Jimmy
Sen kan jag ju bara hålla med om att det ser dystert ut om Sony skulle gå vinnande ur striden med sitt Blu Ray, om de inte tänker om på censur-punkterna förstås.

Tänk på hur gammal tråden är; för två år sedan var det lite spännande, men nu är det över ett år sedan hd-dvd gav upp kampen.

Permalänk
Medlem

Blue ray och övriga högupplösta format är dödsdömda.

Det har inte med pr0n att göra snarare med att DVD kvalitet är tillräckligt bra för den breda massan och online distribution kommer att ta över då det är smidigare.

Sen var artickeln faktiskt lite rolig läsning, av ren nyfikenhet finns det porr på BR, eller kunde Sony göra precis som de vill?

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Sony har monopol på bluray, de kan neka att vissa typer av information(det de inte gillar) läggs på deras media, t.ex porr i detta fallet. Blir BluRay huvudstandard så kan helt plötsligt Sony censurera allt som släpps på skivorna.
Du säger även att du kan ta kopior på dina bluray skivor. Vad händer när de går sönder? All plast som i sin tur härstammar från olja som slösas på dina kopior? Känns inte särskilt "framtid" för mig iaf.

Sony har väl iofs inte alla rättigheter helt för sig själva... Utan det sitter ett gäng företag i Blu Ray Disc Association.
Men visst, jag har också läst det där om hur Sony ( med Disney pådrivande bakom sig) skulle förbjuda fabrikerna att trycka porrfilmer.
Nu var det som tur överdrivet och det blev aldrig så. På Ad--tblurayhddvd.com finns exakt 500 filmer i dagsläget. " Bluray (500 Movies/$31.56)"

Sen tycker jag du är lite väl pessimistisk när det gäller brända skivors livslängd, först ska alltså de köpta filmerna bli sönderrepade och sen ska de brännda bli förstörda antingen genom människors åverkan eller tidens tand.
Köper man bara skivor av bra kvalitet kan de nog hålla sig länge. Verbatim pratar om uppemot 100 år för sina skivor, även om det är siffror som de själva som tillverkare kommit fram till och som gäller under bra lagringsförhållanden.
Hur som helst, finns ju ett gäng olika lagringsmedier idag och kommer finnas massa nya i framtiden. Tror du själv jag lagrar det fåtal kopior jag testat att läsa in på brända Blu-skivor? Nej, de har jag på hårddisk med tanke på priset. Om 5 - 10 år finns säkert en ersättare till Blu som rymmer ett antal gånger mer och man behöver inte lika många skivor för att rymma filmsamlingen.
Om 20 år kan man säkert få plats med hela samlingen Blu-filmer på en enda enhet av vad det nu må vara, en skiva, kassett eller flashliknande minne. Sen att det inte är så säkert att bara ha allt på en och samma grej är en annan sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

Jaså vad baserar du sådana uttalanden på? Det är direkt förtal då du inte har en aning och inte borde sitta o anklaga folk för att vara kriminella bara för att de inte använder BluRay, är du helt slut eller?

Hehe, jag baserar det på vad en överväldigande majoritet av de yngre dataintresserade svenskarna gör idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

Jaså, jag kanske vill gnälla för att legitimera mitt legala tankande? Laddar hem både spel/film/musik och det dessutom lagligt. Det går väldigt bra för de vettiga onlinetjänster som finns. Hur kan det komma sig? Måste vara pga allt piratkopierande. Eller hur.

Menmen sitt du med dina plastskivor, slädar, springa bort o byta skivor och sega medier. Bra talat!

Ja det är ju kul att nån betalar för sig.
Men säg mig, vad har du för bra nedladdningssidor för vanliga filmer? Inte porr alltså.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Jonte[YoT]
Vet inte riktigt hur du tänkte när du drog en, för mig, ologisk slutsatsen om att mina vänner är tjuvar pga de väljer bort BR formatet. Och jag vet inte riktigt vad du vill säga till mig eller andra som läser din post. Var vänlig och förklara.
Jag ser att du har varit medlem på detta forum sen 2001 så jag antar att du vid det här laget har lärt dig lite forumetikett och menar något som jag inte riktigt förstår.

Okej, jag ändrade teknikintresserade till filmintresserade.
Men jag tycker det verkar lite underligt att ingen av dem skulle ha en Blu-spelare om de nu är så teknikintresserade, det känns som att du antingen överdriver deras intresse eller att de alla har väldigt skral ekonomi för tillfället.
Jag har svårt att tro att många gör ett aktivt val att strunta i Blu-ray för att det skulle vara för dåligt eller för att man hatar skivor.

Du kan alltid tipsa någon av dina vänner om de videouthyrare som finns på nätet, både CDON och Lovefilm har rätt mycket Blu. Spelaren kostar ju dock fortfarande en del om man inte nöjer sig med samsungs allra billigaste.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Är fanimej nästan 100% på att det finns porr på BR så detta känns ju ganska föråldrat, men men kan ha fel har ingen jättekoll på just detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Top_Jimmy
...
Sen kan jag ju bara hålla med om att det ser dystert ut om Sony skulle gå vinnande ur striden med sitt Blu Ray, om de inte tänker om på censur-punkterna förstås. ...

Se mitt inlägg ovan, det finns gott om porr på Blu.
Om du eller nån annan vill ha länk till en samlingssida därifrån man kan hitta recensioner, filminfo och jämföra pris mellan ett antal olika amerikanska affärer är det bara att skicka pm. Porrens motsvarighet till IMDB. Men jag avstår från att länka här för säkerhetsskull.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Det har inte med pr0n att göra snarare med att DVD kvalitet är tillräckligt bra för den breda massan och online distribution kommer att ta över då det är smidigare.

Ja många nöjer sig med dvd..
Men de flesta har inte heller upplevt blu-ray med en riktig 1080p tv/projje och ljudsystem som har 5.1/7.1 och stöd för de nya formaten..'

Jag har ioförsig inte det heller men det jag har sett på min dator så kan jag bara säga WOW vilken kvalitet det är i jämfört med dvd

Och då har jag endast ett simplare system med en gammlare 5.1 reciver.

SÅ enligt mig så har inte blu-ray fått sig en riktig chans än..

Permalänk
Medlem

Köper sällan numera DVD, bara ibland när man hittar dessa väldigt billigt, typ 49:- upp till 99:-
Har man fått smak för högupplöst bild så är det svårt att sänka kraven ner till DVD som man tycker mest är en suddig gröt

Tyvärr så är nyutgivna Blu-ray filmer för dyra, kommer inte ge 299:- för en nyare film på blu-ray om det inte är nått väldigt speciellt med den, som man bara måste ha.

Blir mest att man inte köper nånting egentligen just nu, DVD för dåligt, blu-ray för dyrt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

vad jag har läst så kommer blu-ray bli populärt först 2014 om det nu tar sig...
pga priset och konkurrens med strömmande tjänster.

källa: glömd.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Se mitt inlägg ovan, det finns gott om porr på Blu.
Om du eller nån annan vill ha länk till en samlingssida därifrån man kan hitta recensioner, filminfo och jämföra pris mellan ett antal olika amerikanska affärer är det bara att skicka pm. Porrens motsvarighet till IMDB. Men jag avstår från att länka här för säkerhetsskull.

Låt se, har jag förstått detta rätt: Du är intresserad av / tar inte avstånd från förnedrande av (i första hand) kvinnor / nära nog våldtäkter på stor och kommericiell skala, men är en rabid motståndare till att någon gör en kopia av av ett verk tillhörande stora multinationella företag (och i första hand, självdöende pga. underlåtenhet att acceptera framtiden)?

Dubbelmoral någon?

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk

Ja, slår Blu-ray igenom så lär det nog ta ett tag...
Som sagt är fortfarande DVD-kvalitét helt okej om man har en bild på 50" eller mindre, därför har jag svårt att tro att "vanligt" folk är intresserade av att betala så mycket mer för så lite.
För oss med HD-projektorer är det ju en annan sak dock, DVD blir ju rent ut sagt otäckt att titta på när bilden hamnar på över 100".

Men i takt med att formatet blir mer vanligt kommer ju priserna sjunka såklart. En DVD-film kostade väl närmare 300kr när det var nytt också?

Just nu känns det i alla fall som om Blu-ray är mer riktat till alla nördar än till medelsvensson...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
vad jag har läst så kommer blu-ray bli populärt först 2014 om det nu tar sig...
pga priset och konkurrens med strömmande tjänster.

källa: glömd.

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle ta mer än 3-4 år till innan Blu-Ray har tagit över helt.

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför ni grävde upp en gammal skit tråd?

För övrigt;

Varför skulle inte bluray slå igenom? 500 gb på en enda skiva, säger ju sig själv.

Dessutom, kom ni inte i håg hur jävla långtid det tog innan en DVD vart billig nog för medelsvensson?

Detta är samma visa, vänta bara så kommer det bli lika billigt som DVD.

Annars om DVD, helt okej. Inget fel på det, men tekniken och utveckligen måste gå frammåt, men enligt mig har Blu-ray nått botten av det dära med Skivor och den sortens kvalité i ett 2D perspektiv.

Snart behövs det mer än en platt bild och färsigt ljud.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har blu-ray läsare i datorn, köper fortfarande mestadels DVD, men favoriterna köps alltid på blu-ray.

Har lite svårt att förstå vad folk i allmänhet har emot skivor, tycker det är skittrevligt att ha lite fodral och kompletta samlingar, menmen, det är kanske bara jag.

Framförallt kvalitén på högupplösta piratkopior tycker jag gör att det alternativet faller platt. Även om det förstås är mycket smidigare att bara tanka och ha på hårddisken.

Tråkigt att Blu-ray fortfarande är förhållandevis dyrt, men priset kommer säkerligen att sjunka.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Dubbelmoral någon?

Nej. Frågorna har väl inte så mycket med varandra att göra, så varför skulle man inte kunna ha oberoende åsikter om dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [DC]Maverick
För oss med HD-projektorer är det ju en annan sak dock, DVD blir ju rent ut sagt otäckt att titta på när bilden hamnar på över 100".

Tänkte samma sak själv. Man blir ju ledsen i ögat av att se DVD -filmer på hemmabiosystemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Har lite svårt att förstå vad folk i allmänhet har emot skivor, tycker det är skittrevligt att ha lite fodral och kompletta samlingar, menmen, det är kanske bara jag.

Nej du är inte ensam. Den som har flest skivor när han/hon dör vinner. Så ser i alla fall jag på skivans vara eller icke vara.

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!