Datorn känns slöare med ny raptor

Permalänk
Medlem

Datorn känns slöare med ny raptor

Tjo!

Jag köpte nyligen en WD740ADFD. Tycker datorn har blivit slöare. speciellt vid uppstart av datorn. har sökt lite på forumet och kollat mina IDE-kanaler i enhetshanteraren och där står de att de går på "DMA om tillgängligt". ska de stå så? kan välja mellan de och PIO, och enligt sökningarna här ska de inte så på PIO. vad ska jag göra? den är som system disk nu och vill gärna undvika att formatera disken. delvis skriva nollor som de stog i någon sökning jag gjorde.

tacksam för alla svar.

Visa signatur

SB 2500k 3.3ghz @ 4.3ghz med stockkylare | ASRock P67 PRO3 | A-Data 1600mhz | Gigabyte Geforce GTX 460 @ stock | R3 chassi

Permalänk
Avstängd

ladda ned någon benchmark för att testa disken.

Kör du disken som ide eller icha?
Ska tydligen vara en liten skillnad men dock.
Aktivering sker i när man installerar windows dock.
med raid drivrutiner etc..

Har du 16mb elelr 8mb versionen av raptor?

Dagens hårdiskar är alla relativt snabba, jämför man med raptor så är raptor lite snabbare, lite rappare än de diskar som är sålda idag.
Hitachis 7k500 är tex lite långsammare men håller betydligt mer data än raptorn.

jag noterar en något snabbare dator, rappare, lite snabbare med uppladning av program, installation än den gamla disken med min 74gb raptor 16mb.
Jag kör också icha.

Din dator ska vara snabbare men kolla med ett benchmark just in case.
Och jämför med liknande system.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Som flopper säger, kör en benchmark - *kan* vara något fel på disken
ATTO är bra, ska finnas på en klistrad tråd här i forumet.

Men om den inte är fel på disken så tycker jag det låter VÄÄLDIGT kontigt att datorn blivit slöare. Vilken disk hade du som sytem/programdisk förut?
Har du kanske fyllt disken till kanten, vilket du INTE ska göra - ha en 20-30% ledigt. Och se till att defragga.

Ett tips vore att flytta pagefilen till en separat, dedikerad disk och ha din nya raptor som system/programdisk (dvs du installerar alla spel/program på den).
Sen ska du ha i åtanke att det inte blir en superstor skillnad från 7200 till 10k RPM, om en vanlig disk läser i 55-65 kommer raptorn kanske läsa i 80.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk

WD740ADFD är 16Mb varianten. Inte så stor skillnad att man märker det vid uppstart iaf.

Är du säker på att det inte bara känns slöare? Kan ju vara så när man koncentrerar sig på tex hur lång tid uppstarten tar. Har du klockat det?

Men som Flopper säger, kör lite benchar för att upptäcka ev. konstigheter.

Permalänk
Medlem

se till så att du kör ahci om du har en nyare burk.

installera om OSet om du inte redan gjorde de från början.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lust att förklara vad AHCI är då ?

Permalänk
Avstängd

ett gränssnitt för HD liknande IDE men med stöd för NCQ.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)