Sata och slave/master

Permalänk

Sata och slave/master

Hej, jag har precis fått min nya dator med 2st hårddiskar 1st raptor som master och en 400Gb som slave hade jag tänkt mig. Men i windows syns bara den ena raptor disken och inte 400Gb hårdisken förutom i enhetshanteraren och i bios där bägge syns. Tror ni de som har byggt datorn har glömt att sätta den på slave? eller sata diskar behöver man inte sätta som main och slave?

tack på förhand

Permalänk

satadiskar har inga master/slave-jumprar, så det är något annat som är knasigt

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Hej!

1. SATA-diskar behöver ej byglas master/slave!
2. Du har troligen inte partionerat din 400gb:are

-Högerklicka på "Den Här Datorn"
-Välj "Hantera"
-Välj "Lagring"
-Välj "Diskhantering"
-Hitta din 400gb:are och högerklicka-->Ny Partition/Lägg till Partition
-Formatera och var glad!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Hej!

1. SATA-diskar behöver ej byglas master/slave!
2. Du har troligen inte partionerat din 400gb:are

-Högerklicka på "Den Här Datorn"
-Välj "Hantera"
-Välj "Lagring"
-Välj "Diskhantering"
-Hitta din 400gb:are och högerklicka-->Ny Partition/Lägg till Partition
-Formatera och var glad!

Där i Diskhantering måste man initiera disken eller något liknande innan den överhuvudtaget syns. Sedan ovanstående.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

MÅSTE man göra partition? o varför?? jag ska köpa en till SATA disk o ha film o spel på, inget OS. min komps sa att man bara behövde formatera o sen e de bara o använda disken

Permalänk
Avstängd

Din polare har delvis rätt. Däremot är det bara partitioner som kan formateras så du måste skapa en sådan först. I väldigt runda slängar talar en partition om för formateringen hur mycket du vill använda av hårddisken, det är därför det är nödvändigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ungefär så.
Alla hårddiskar windows använder (och generellt andra OS med) använder partitioner. Även om du fyller hela hårddisken med bara en enhetsbokstav så måste du ha en partition. Man kan inte "formatera" hårddiskar med FAT eller NTFS. Men man kan formatera partitioner.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

så när jag sätter i disken kommer jag inte ens kunna formatera innan jag gjort en partion? lr är de bara bättre o göra en partion först?

Permalänk
Medlem

Du måste skapa en partition först.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Hedersmedlem

Ska dra till med en dålig liknelse.
Om du ska ha matsäck med dig, visst brer du (formaterar) på en macka (partition) även om du bara har en macka som tar upp hela matboxen? Inte så du brer på smör och lägger på ost i matboxen utan någon macka.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

okej så man måste allstså formatera disken för att använda den?

men vad betyder FAT o NTFS som du nämner i ditt tidigare inlägg?

edit: läste i en annan tråd att windows hittar disken som ny maskinvara o sen säger den att den är färdig att användas. har windows partionerat den då själv?

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen inte, bara att den hittats ("du har hittat en matbox").
FAT och NTFS är olika pålägstyper. Själv föredrar jag NTFS mot det omoderna FAT (FAT32).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

okej, men om jag gör nåt fel när jag gör partition, går det att göra om den lr kommer disken alltid vara partitionerad så?

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att göra om. Dock förlorar du datan som är lagrad där. Finns 3:e parts saker för att krypa partition osv också som ett alternativ.
Men det är bara att skapa en stor fet partition på hårddisken (som jag antog att du ville ha det). Inget svårt med det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG