Raid 1 med olika HD:s

Permalänk
Medlem

Raid 1 med olika HD:s

Min ena HD börjar sacka efter lite och börjar bli dags att ersätta så smått. Min tanke är att sätta den i raid 1 för redundansens skull. (Det är min systemdisk, som även håller musik och bilder i sig)

Den är en Seagate av något slag 7200.7 tror jag, 200 GB

Nu har jag gått över till Samsungs i datorn och vill även sätta in en sådan till. Kan jag köpa en 250 Spinpoint och köra den i raid med den första?

Tack för snabbt svar, beställningen går imorgon är det tänkt.

Edit
Har nu också kommit på att jag skall installera om systmet när jag änå är igång... Är detta en riktig tanke:

Ta ur gamla systemdisken
Sätt i min nya disk
Installera systemet på den nya disken
I med den gamla disken, kopiera över bilder och musik till den nya disken (hur blir det här med två systemdiskar, det kan jag välja vilken som skall vara c i bios va???)
Formatera gamla disken
Använda gamla disken som lagringsdisk
Ta en annan Samsung, kopiera innehållet till den numera formaterade Seagaten
Formatera denna Samsungen
Sätta den nya Samsungen i Raid med systemdisken.

Ujuj ble rörigt detdär !

Permalänk
Medlem

Re: Raid 1 med olika HD:s + hjälp med tankegång!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chest
Min ena HD börjar sacka efter lite och börjar bli dags att ersätta så smått. Min tanke är att sätta den i raid 1 för redundansens skull. (Det är min systemdisk, som även håller musik och bilder i sig)

Den är en Seagate av något slag 7200.7 tror jag, 200 GB

Nu har jag gått över till Samsungs i datorn och vill även sätta in en sådan till. Kan jag köpa en 250 Spinpoint och köra den i raid med den första?

Tack för snabbt svar, beställningen går imorgon är det tänkt.

Edit
Har nu också kommit på att jag skall installera om systmet när jag änå är igång... Är detta en riktig tanke:

Ta ur gamla systemdisken
Sätt i min nya disk
Installera systemet på den nya disken
I med den gamla disken, kopiera över bilder och musik till den nya disken (hur blir det här med två systemdiskar, det kan jag välja vilken som skall vara c i bios va???)
Formatera gamla disken
Använda gamla disken som lagringsdisk
Ta en annan Samsung, kopiera innehållet till den numera formaterade Seagaten
Formatera denna Samsungen
Sätta den nya Samsungen i Raid med systemdisken.

Ujuj ble rörigt detdär !

Jag är för mätt och belåten för att tänka i flöde, men jag gör ett försök...

Ta ur gamla disken
# Sätt i nya disken som IDE0 Master, gamla som IDE0 Slave.
# Installera nytt OS på nya disken, när allt det är klart:
# Kopiera över de filer du vill ha kvar till nya disken ifrån den gamla.
# Gå in i diskhanteraren och skapa din Raid 1 mirror. C: disken är källdisk och gamla disken är måldisk (add mirror) (har för mig att du måste omvandla diskarna till dynamiska diskar först, osäker).

Du behöver inte formatera den gamla disken, det fixar windows åt dig när spegeln skapas. Jag förutsätter att du skall köra en mjukraid på P-ata diskar i ovan beskrivning.

Tänk på att arrayens minsta disk är gränssättande för hur stor diskyta du kommer att disponera, dvs 200GB + 400GB i raid1 = 200GB effektiv diskyta.

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

Re: Re: Raid 1 med olika HD:s + hjälp med tankegång!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Jag är för mätt och belåten för att tänka i flöde, men jag gör ett försök...

Ta ur gamla disken
# Sätt i nya disken som IDE0 Master, gamla som IDE0 Slave.
# Installera nytt OS på nya disken, när allt det är klart:
# Kopiera över de filer du vill ha kvar till nya disken ifrån den gamla.
# Gå in i diskhanteraren och skapa din Raid 1 mirror. C: disken är källdisk och gamla disken är måldisk (add mirror) (har för mig att du måste omvandla diskarna till dynamiska diskar först, osäker).

Du behöver inte formatera den gamla disken, det fixar windows åt dig när spegeln skapas. Jag förutsätter att du skall köra en mjukraid på P-ata diskar i ovan beskrivning.

Tänk på att arrayens minsta disk är gränssättande för hur stor diskyta du kommer att disponera, dvs 200GB + 400GB i raid1 = 200GB effektiv diskyta.

Mvh Rikard

Tackar !

Jag har för avsikt att köra SATA diskar i Raid, men det gör detsamma kanske?

Har inte riktigt läst in mig på själva setupen av Raid, men jag trodde det gjordes i BIOS:en... Måste nog läsa in mig på det här ...

Men tack för svaret !

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Raid 1 med olika HD:s + hjälp med tankegång!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chest
[B]Tackar !

Jag har för avsikt att köra SATA diskar i Raid, men det gör detsamma kanske?

Egentligen ingen skillnad mer än:

Håll reda på vilken disk som sitter på vilken kanal.
Se till att ha drivrutiner för S-ata på diskett (behövs under installationen av Windows).

Citat:

Har inte riktigt läst in mig på själva setupen av Raid, men jag trodde det gjordes i BIOS:en... Måste nog läsa in mig på det här ...

Då har du ett mobo med stöd för raid (hybrid-raid). installera du OS:et som vanligt enligt gängse rutin. När du är klar (inkl överflyttningen av dina gamla filer) så aktiverar du din tilltänkta array i kontrollens bios. Väl inne i Windows så använder du det program som bifogades ditt mobo för att skapa arrayen.

Men läs de instruktioner som bifogades ditt mobo, det kan förekomma avvikelser!

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2