Lokal disk C: Hjälp!!!!!!

Permalänk
Medlem

Lokal disk C: Hjälp!!!!!!

hej, farsan har installerat xp på lokal disk C: o sen har han gjort så de andra utrymmet kommer på lokal disk D: .så nu när jag installerar ngt lr laddar ner så försöker allt hamna på C: men jag vill ha de på D:

(lokal disk C: ligger på 3 gig och är full)
(lokal disk D: ligger på 229 gig o e Tom)

osså har jag en annan fråga. jag har en 250 gigabyte hårddisk men bara 232 gig finns tillgängligt ://:/://:/: hur???

Visa signatur

life's shit-.-

Permalänk
Medlem

Re: Lokal disk C: Hjälp!!!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneakkz
[B]hej, farsan har installerat xp på lokal disk C: o sen har han gjort så de andra utrymmet kommer på lokal disk D: .så nu när jag installerar ngt lr laddar ner så försöker allt hamna på C: men jag vill ha de på D: ]

Ja, du får väll helt enkelt välja D: när du installerar programmen/laddar ner.

Citat:

(lokal disk C: ligger på 3 gig och är full)

Oj, det var snålt tilltaget, ni kommer att få ändlösa problem med ledig diskyta på C:

Citat:

(lokal disk D: ligger på 229 gig o e Tom)

osså har jag en annan fråga. jag har en 250 gigabyte hårddisk men bara 232 gig finns tillgängligt ://:/://:/: hur???

Detta beror på ett nytt ryskt virus! Din försvunna diskyta säljs förmodligen just nu på den svarta markanden i St Petersburg! Det är förjävligt, med sånt är livet...

En annan orsak KAN vara: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Men, jag tror mer på alt. 1

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk

Re: Lokal disk C: Hjälp!!!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneakkz
hej, farsan har installerat xp på lokal disk C: o sen har han gjort så de andra utrymmet kommer på lokal disk D: .så nu när jag installerar ngt lr laddar ner så försöker allt hamna på C: men jag vill ha de på D:

(lokal disk C: ligger på 3 gig och är full)
(lokal disk D: ligger på 229 gig o e Tom)

osså har jag en annan fråga. jag har en 250 gigabyte hårddisk men bara 232 gig finns tillgängligt ://:/://:/: hur???

Som du kan läsa i nova28´s länk så säljs en hårddisk som 250 gig men i verkligheten är den mindre. Tycker det är på tiden att tillverkarna slutar upp med att "lura" oss konsumenter med att skriva utrymmet i decimal form och inte det binära som en dator använder sig av.

Från wikipedia:

"Något som ofta förargar konsumenter är att de tror hårddisken är mindre än vad som angetts. Anledningen till detta är att storleken på lagringsmedia oftast anges i decimalform istället för den mer normala binära formen.

1 MB (decimalt) = 1024 kB

1 MB (binärt) = 1000 kB

Hämtad från "http://wiki.fz.se/H%E5rddisk"
För hela http://wiki.fz.se/H%E5rddisk

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lokal disk C: Hjälp!!!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Som du kan läsa i nova28´s länk så säljs en hårddisk som 250 gig men i verkligheten är den mindre. Tycker det är på tiden att tillverkarna slutar upp med att "lura" oss konsumenter med att skriva utrymmet i decimal form och inte det binära som en dator använder sig av.

Från wikipedia:

"Något som ofta förargar konsumenter är att de tror hårddisken är mindre än vad som angetts. Anledningen till detta är att storleken på lagringsmedia oftast anges i decimalform istället för den mer normala binära formen.

1 MB (decimalt) = 1024 kB

1 MB (binärt) = 1000 kB

Hämtad från "http://wiki.fz.se/H%E5rddisk"
För hela http://wiki.fz.se/H%E5rddisk

Nej då, den är inte mindre. En 500gigs disk ligger på 500000000000 bytes!
Du förlorar alltså inga bytes, det ät bara en omräkningsfråga. Orsaken till varför det är så här kan man googla på om man är nyfiken. Det har skrivits kilomtervis med artiklar osv om det här.

Tänk hur skönt det skulle vara om detta "fenomen" ändå fanns i resten av vardagslivet:
Tex. du tankar och betalar för 1 liter bensin för dina surt förtjänade slantar, men du får 1024 milliliter! wheee!

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk

Re: Re: Re: Lokal disk C: Hjälp!!!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Nej då, den är inte mindre. En 500gigs disk ligger på 500000000000 bytes!
Du förlorar alltså inga bytes, det ät bara en omräkningsfråga. Orsaken till varför det är så här kan man googla på om man är nyfiken. Det har skrivits kilomtervis med artiklar osv om det här.

Tänk hur skönt det skulle vara om detta "fenomen" ändå fanns i resten av vardagslivet:
Tex. du tankar och betalar för 1 liter bensin för dina surt förtjänade slantar, men du får 1024 milliliter! wheee!

Mvh Rikard

Jo jag vet hur det ligger till, men när jag köper en hdd så är det utrymmet som windows anger som är intressant och det är detta som jag menar med att de "lurar" kunderna även om det inte är det egentligen så att säga. Ju större hårddisken är destu "mindre" kommer den vara när windows anger utrymmet. Från början så var det så lite som det rörde sig om att man knappt märkte detta men eftersom dagens hdd är bra mycket större nu så handlar det alltså om Gigabyte och inte som då, om Megabyte som "saknas". Tycker som sagt var det är på tiden att tillverkarna anger utrymmet binärt eller både och.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Nej stämmer verkligen inte med "ryska" viruset. Själv har man 320gig men det står att jag har 280gig, har haft 4datorer och några av dom har varit UTAN nätverk, endå har det varit mindre utrymme en det ska vara på ALLA datorer, t.e.x om det skall vara 500gig är det bara 450osv. Så det är i alla fall inget virus.

Permalänk
Medlem

Lol det var nog LITE ironi i ryskt virus inlägget

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk

Jag är iaf helt säker på att det måste bero på virus...nåt annat kan det inte vara tal om...

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Citat:

ursprunligen inskrivet av Silverridge
Jag är iaf helt säker på att det måste bero på virus...nåt annat kan det inte vara tal om...

Är det, det var som tusan, så dom som säger att det är pågrund av vårt sätt att räkna och datorns sätt att räkna som ställer till det har helt fel:)?
Nog skämtat, Sneakkz du behöver som sagt var inte oroa dig för att nåt är fel utan allt är helt i sin ordning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneakkz
hej, farsan har installerat xp på lokal disk C: o sen har han gjort så de andra utrymmet kommer på lokal disk D: .så nu när jag installerar ngt lr laddar ner så försöker allt hamna på C: men jag vill ha de på D:

(lokal disk C: ligger på 3 gig och är full)
(lokal disk D: ligger på 229 gig o e Tom)

Det ligger till så att windows laddar ner filer till den disk eller partition som det är installerat på först för att sen kopiera filen till vald katalog på annan disk eller partition, så även om du har 1 Gig ledigt på D och bara några Mb på c kommer antagligen inte hela filen vara komplett. Har hänt mig ett antal ggr att en zip fil inte går att öppna eftersom det varit för lite utrymme på c.
Om du istället menar hur du väljer att ladda ner till en annan mapp är det som nova28 skriver.
Kanske menar du hur man gör för att ställa in så att windows som default använder sig av en egen vald mapp vid nerladdningar. Kolla då in faq´n som tar upp vad som behöver ändras i registret och även mycket annat som är värt att veta om lagring.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

Visa signatur

Jack of all trades