Kompis till mig skall återfå sin info på trasig hårddisk.

Permalänk

Kompis till mig skall återfå sin info på trasig hårddisk.

Hejsan !

Min arbetskolega har fått flippen tror jag. Hans hårddisk tror vi har fått någon form av kortslutning, för strömsladden till disken började ryka och smälte. Nu försöker han byta ut kretskortet på hårddisken för att kunna få ut informationen på disken. Jag tror ju inte det är så stor chans eller vad tror ni?
Han måste ha rätt modell rätt nummer på kretskortet som han letar efter nu då. Men som sagt vad tror ni om han hittar en likadan hårddisk och tar det nya kretskortet och monterar på det på den hårddisken som kretskortet brände på. tror ni att han fåt ut informationen på disken eller är det kört?

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, men är informationen på disken kvar, alltså att skivorna inte är skadade borde det gå?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Jasså så du tror det kan fungerar?
Men undrar om det räcker att man får tag på en håddrisk med samma modellnummer eller om man måste ha något annat nummer?

Permalänk
Medlem

det funkar att byta styrkort om du har två likadana diskar, iaf så har det då funkat för mig och flera av mina kompisar. Men det är väl inte 100% igt säkert jag personligen skulle inte låna ut mitt styrkort till ett sådant experiment. Annars har ni väl Ibas tar runt 10 000:- för privatpersoner för en återskapning, har haft en disk där på återskapning i jobbet och de lyckades återskapa allt, läsarmen hade pajat totalt, var nåt som lossnat. De letade på en likadan disk och plockade delar ifrån och återskapade allt, men det kostade 10 000:- +frakter och dyl för en kund och han tyckte det var värt det.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk

Okej så om om han hittar en samsung 160gb s-ata för det är det han har så fungerar det.
Man behöver inte ha samma serienummer eller kretskortsnummer då?

Permalänk
Medlem

jämför kretskorten är det nåt som skiljer så skulle då inte jag våga. Men är informationen värd så mkt så kan det vara värt ett försök. Det är som med Trimning, man ska vara villig att betala ifall det går sönder/inte funkar

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Om informationen inte är viktigare än att han vågar så..

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Nej det är ingen viktig info. Men vad kan hända ?
Börja brinna.