Disc boot failure, ingen tråd stämmer överens med denna

Permalänk
Medlem

Disc boot failure, ingen tråd stämmer överens med denna

hej!

har letat efter trådar med liknande problem men inte hittat någon med detta problemet.

Jag har nyss plockat ihop min dator som jag fick igår. Men när jag körde igång så kommer det fram ett felmeddelande "Disc boot failure, insert disc and press enter". Men det brukar det väl komma fram om hårddisken är helt ny eller? Så jag satt i win skivan och tryckte enter. En svart bild med en blinkande markör är det enda som visas. Så jag rebootar, går in i BIOS här ändrar jag om prioriteringen väljer CD-rom som 1. Funka inte ändå. Jag har kopplat om ifrån slave, master och cable select tusen gånger för att vara säker. Har också emellan försöken laddat default settings i BIOS. Även testat utan. Det kanske inte har alls med CD-romen att göra?
Värt att säga, när jag startar datorn så står det "detecting IDE" platserna där jag har min CD-rom inkopplad i? Där kommer det fram "detecting IDE: None..."

Eller S-ATA inställning i BIOS kanske? Men vad för någon?

moderkortet är ett gigagyte GA-965P-DS4 om det hjälper...

HJÄLP!

MVH Henrik

Visa signatur

Asus Commando P965 | Corsair 6400C4 2048MB CL4 | C2D E6300 1.86GHz @ 2.8GHz | XFX GeForce 8800GTS 640Mb.

Permalänk

DISK BOOT FAILURE kan uppkomma av att dina sata kablar inte sitter helt i. Och prova testa din hds tillverkares Diagnos program och se om du hittar nått fel.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clintan_ttt
DISK BOOT FAILURE kan uppkomma av att dina sata kablar inte sitter helt i. Och prova testa din hds tillverkares Diagnos program och se om du hittar nått fel.

Ska göra ytterligare en koll med kablarna. Diagnos programet du pratar om, är det en skiva som följer med?

tack för svar

Visa signatur

Asus Commando P965 | Corsair 6400C4 2048MB CL4 | C2D E6300 1.86GHz @ 2.8GHz | XFX GeForce 8800GTS 640Mb.

Permalänk

Diagnos program finns att ladda ner hos respektive tillverkares hemsidor.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Diagnos program finns att ladda ner hos respektive tillverkares hemsidor.

Tack för att du svarar. glömde kanske en viktig detalj i min fråga om IDE portar, om du läser min fråga igen kanske du får en annan uppfattning.

Visa signatur

Asus Commando P965 | Corsair 6400C4 2048MB CL4 | C2D E6300 1.86GHz @ 2.8GHz | XFX GeForce 8800GTS 640Mb.