Överföring mellan PATA och SATA

Permalänk
Medlem

Överföring mellan PATA och SATA

Jag hade tänkt byta ut alla mina gamla PATA diskar till några stora SATA diskar.
Nu är det så att jag vill spara allt på minga gamla diskar(PATA) genom att föra över det till de ny diskarn(SATA).

Sist jag gjorde detta så fick jag lite problem då jag inte hittade ena disken. Jag hade nämligen installerat windows på nya SATA disken och startade datorn med IDE i kopplad för att föraöver filer.
När datorn bootar upp ser jag till min förvåning att det är gammla disken(PATA) som bootar upp det windowset och inte nya. Väl inne i windows hittar jag inte SATA disken.

Vet inte vad som gick snett då. Undrar om jag kommer snubbla över samma problem även denna gång?

EDIT: för att göra en krånglig fråga till en enkel fråga. Kan man köra en dator med SATA hårddiskar och koppla in PATA diskar för att föra över filer från PATA till SATA?
Utan så mycket krångel.

Visa signatur

...

Permalänk

Re: Överföring mellan PATA och SATA

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Jag hade tänkt byta ut alla mina gamla PATA diskar till några stora SATA diskar.
Nu är det så att jag vill spara allt på minga gamla diskar(PATA) genom att föra över det till de ny diskarn(SATA).

Sist jag gjorde detta så fick jag lite problem då jag inte hittade ena disken. Jag hade nämligen installerat windows på nya SATA disken och startade datorn med IDE i kopplad för att föraöver filer.
När datorn bootar upp ser jag till min förvåning att det är gammla disken(PATA) som bootar upp det windowset och inte nya. Väl inne i windows hittar jag inte SATA disken.

Vet inte vad som gick snett då. Undrar om jag kommer snubbla över samma problem även denna gång?

EDIT: för att göra en krånglig fråga till en enkel fråga. Kan man köra en dator med SATA hårddiskar och koppla in PATA diskar för att föra över filer från PATA till SATA?
Utan så mycket krångel.

Hej. Gör så här då du har fått hem dina nya sata diskar och ska installera windows på dom/den:

Koppla ur allt som har med ide att göra(ide kabeln och ström kontakt)Koppla in dina sata diskar.
Installera windows(kolla helst i bios vilken sata disk den botar ifrån på). Då det är gjort stäng av datorn och koppla in dina gamla ide diskar.
Sen startar du datorn å går in i bios igen å ändrar boten på den sata du installera windows på(du kanske inte behöver göra så här men skriver det iaf). Nu ska allt vara klart? Bara att gå in *Den här Datorn* och där ska alla dina diskar finnas.

Kan ha skrivit nått fel men hoppas du förstår allt..är ganska trött:p/Jimmy

Visa signatur

CPU:AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB (vattenkyld)
GPU: RTX 2070S Aorus 8G
Minnen: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy Silver