Bättre 2 diskar än at ha 1?

Permalänk
Medlem

Bättre 2 diskar än at ha 1?

Jag har hört att det är bra att ha en liten disk där man har operativsystemet och att sedan ha en lite större disk där man har allt annat, spel och program. Är det rätt? Och varför är det bättre så?

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl smart. Så slipper man förlora/rädda alla sina filer om man behöver installera om operativsystemet.

Dessutom går det lite snabbare när du har tex dina foton på en annan disk än operativet och kollar igenom dom. Två diskar snurrar mer än en liksom.

Själv har jag operativ och program på c:. (120GB)
My documents och My shared folder(musik, filmer osv) på d: (250GB)
Sen har jag en extern hårddisk som dagligen tar backup på My documents och en annan extern som tar daglig backup på My shared folder.
Sen tar jag en klonad, komprimerad backup på HELA c: med Acronis True image då och då. Så slipper man ladda ner 20GB Steam-filer när man ominstallerar tillexempel....

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Hedersmedlem

För att hårddiskens läsarm bara kan befinna sig på ett ställe åt gången. Ju fler uppgifter du belastar en enskild disk med desto sämre prestanda får du vid hög belastning. Idealt har du olika diskar för varje uppgift (system, program/spel, lagring osv), men det får du ju avgöra själv vad som är praktiskt.
Att ha systemet på en separat partition (inte nödvändigtvis egen disk) ger dig också bättre möjlighet att installera om och reparera operativsystemet utan att behöva oroa dig för övrig data.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
För att hårddiskens läsarm bara kan befinna sig på ett ställe åt gången. Ju fler uppgifter du belastar en enskild disk med desto sämre prestanda får du vid hög belastning. Idealt har du olika diskar för varje uppgift (system, program/spel, lagring osv), men det får du ju avgöra själv vad som är praktiskt.
Att ha systemet på en separat partition (inte nödvändigtvis egen disk) ger dig också bättre möjlighet att installera om och reparera operativsystemet utan att behöva oroa dig för övrig data.

Är det så när jag t.ex är i Windows så kan C disken läsa allt som har med operativsystemet att göra medan D disken läser alla program jag har öppna?

Permalänk
Hedersmedlem

De läser ifrån där du installerar programmen. Helt enkelt.

Som sagt bra att ha saker på olika diskar. Men om det är bra att ha det på en "liten" disk beror på. Ofta kan diskar med lite lagringsutrymme ha väldigt lite prestanda jämfört med dagens nyaste serier.
Men köper du minsta hårddisken av nyare generation/serie så får du samma sak som en "större" hårddisk.
Sen är det ju ytterliggare en aspekt med om det är en raptor (10K varv) eller någon snabb SCSI (upp till 15K varv) disk. De har ju inte lika mycket lagringsutrymme men är bättre ändå för de snurrar snabbare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Men om man har en raptor hårddisk, är det bättre att ha allt på den eller är det snabbare att ha den som systemdisk och en SATA2 där man förvarar spel och sånt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Men om man har en raptor hårddisk, är det bättre att ha allt på den eller är det snabbare att ha den som systemdisk och en SATA2 där man förvarar spel och sånt?

i min dator har jag det så här:
1 raptor 76gig där 10gig är tilldelat operativsystemet och lite andra småprogram som hör till. resten har jag som speldisk.

en maxtor 200gig som jag har som lagringsutrymme och installationsfiler o så. Räcker alldeles lagom för mig iaf:) det är gött när man ska formatera om windows eller installera en ny windows eller vad du nu ska göra så behöver du bara fixa med 10GB vilket både går snabbare och är lättare överskådligt:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

jag har 1st 320 Gb sata-2 som windows och alla spel är installerat på. Sen har jag en server med ~700 Gb som jag har filer på
edit: + en extern hdd kopplad till datorn, 200 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
i min dator har jag det så här:
1 raptor 76gig där 10gig är tilldelat operativsystemet och lite andra småprogram som hör till. resten har jag som speldisk.

en maxtor 200gig som jag har som lagringsutrymme och installationsfiler o så. Räcker alldeles lagom för mig iaf:) det är gött när man ska formatera om windows eller installera en ny windows eller vad du nu ska göra så behöver du bara fixa med 10GB vilket både går snabbare och är lättare överskådligt:)

Men om du formaterar om de 10gb kommer du väl ändå få installera om spelen som du har på resten? eller?

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

grejen är att en hårddisk har en läsarm, ska du öppna firefox, en bild och ett spel samtidigt som du tankar, så måste läsarmen vara på många ställen samtidigt.

om du då startar spelet och tankar dina lagliga saker till en annan hårddisk, så avlastar man själva C: till att göra "viktiga" saker.

Jag kör 50gb till spel, XP alla program och mina dokument. 190gb till allt annat. Sen har jag en 160gb som jag egentligen bara tar backup till, med norton ghost, av c: en gång varje vecka.

Sen har jag även tagit en backup på en nyinstallerad c: med alla program som jag ändå alltid installerar vid ominstallation.

Mao så går det skitfort för mig att ominstallera både en fräsh kopia av c:, alternativt en version från förra veckan.

Men, frågan är om det är bäst att ha 10gb c:, med bara OS och några små program, och office m.fl på en annan hårddisk. Samma hårddisk, men olika partitioner, är ju fortfarande samma läsaarm, om ni förstår mig

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutty
Men om du formaterar om de 10gb kommer du väl ändå få installera om spelen som du har på resten? eller?

Det är ju inte endast spel jag har på datorn. Sen spelar jag inte 30 spel heller det är ju bara ett fåtal som man spelar.

Och som WmB säger i inlägget ovan att man kanske inte tjänar något på att ha det som två olika partiotioner. Det jag tjänar är ju att jag inte behöver Formatera båda ifall jag ska ominstallera windows. Jag har det mest för att hålla ordning på datorn.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b