Permalänk

Usb-hdd

Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden, men det fick bli här!
Jag har en USB-HDD (Western Digital My Book Essential Edition 250GB USB2.0) och nu undrar jag om jag på något sätt kan "dela" usb-kontakten så att jag kan ha HDDn inkopplad på båda mina datorer över USB samtidigt...
Hoppas ni förstår vad jag menar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det tror jag inte går. Det smidigaste vore nog att dela ut USB-disken från en dator. Nackdelen är att den datorn måste vara på.

Jag har en USB-hårddisk med nätverkskontakt, riktigt smidigt då jag kopplat in HDDn i routern och på så sätt blir tillgänglig i hela nätverket.

Permalänk

Skaffa en USB-hubb bara dit du kopplar dina båda datorer och hårddisken så är problemet löst.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Skaffa en USB-hubb bara dit du kopplar dina båda datorer och hårddisken så är problemet löst.

så funkar det väl inte

en USB-hubb kan du inte jämföra med en vanlig nätverks-hubb

en USB-hubb kopplas in via en kabel till EN dator och hubben ger dig bara fler USB-portar (teoretiskt skall man kunna ha upp till 127st)

sådeles går det inte att dela disken på det sättet...

MEN...

det finns lösningar som delar en USB-enhet mellan 2st datorer - switch dvs låda med en brytare på som kopplar om vilken dator som skall kunna nå din enhet för stunden...

det förenklar bara momentet att koppla ur en USB-sladd -> flytta den till en ny dator -> koppla in igen

det enklaste sättet är redan beskrivet ovan - dela ut disken i nätverket

ett bättre och dyrare alternativ är att skaffa en NAS istället
(nätverksansluten disk)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

men kan det inte finnas en omvandlare från usb till nätverkskontakt så att man kan använda routern då man känner för d?

Permalänk
Hedersmedlem

En USB kedja kan bara innehålla en host controller, dvs din dator.
Hur usb dator<->dator kablar fungerar är jag inte säker på men de brukar ju ha en klump i mitten så antaligen identifierar den sig som en pryl åt båda hållen. Alltså en makapär med två usb-utgångar och så hanterar den dataöverföringen mellan dem (en vanlig simpel USB-kabel fungerar inte).
Dessutom om det gick ha flera datorer inkopplade samtidigt till en USB-kedja så skulle du inte kunna använda hårddisken så mycket då windows inte implementerar något distribuerat filsystem i low-level. Alltså båda datorerna kan ju inte samtidigt "äga" partitionstabeller osv.
(notis, DFS i windows server är ju bara en samling av windows shares, det är alltså "högre" upp i lagren).
Du måste alltså ha någon enhet som hanterar styrningen av filsystemet. Dvs om du delar ut den från ena datorn över nätverket.
Vissa routrar har denna funktionalitet (dvs de har en USB-port för hårddiskar).
Tog en snabb blick på dustin home och jag såg inget som gjorde det du behöver. Men om det finns en usb->nätverk (alltså någon som troligen gör en windows share) så är det nog inte så illigt (små volymer). Kanske titta på att byta ut routern istället. Iofs såg jag inte till någon som hade sådant heller hos dustin home (bara USB skrivarport).

Edit:
Jo jag hittade.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010091334
Fast jag tycker du ska ha en riktigt stor och dyr hårdisk för att köpa en sådan, ungefär samma pris så får du en ny extern hårddisk med nätverksport

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc...
Innehåller 250 GB och en USB-port som kan användas till din externa disk samt 1000Base-T nätverk (de flesta andra verkade bara ha 100 mbit-portar och då får du begränsning där).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Okej
Så det går alltså inte att ha samma usb enhet samtidigt på två datorer...man måste alltså isf ha HDDn kopplad till nätverket...det finns ju iofs nätverksrouters med Usb-ingång...

Visa signatur