Permalänk
Medlem

Ata/100

står det verkligen för 100 mbps?
för vad jag har läst lite här o var o det ska va att diskar inte kan komma upp till dessa specs, lr det är sata? för 3 gb/s vet jag att diskar inte kommer upp till

det är lite så om man ska köpa pata lr sata, men jag har ata/100 och sata 150 på moderkortet, alla pata platser är upptagna men om jag köper en sata II hd och har sj sata, går det snabbare än med ide/100 ??

lite därför jag undrar om en 250 disk samsung är snabbare än en 400 Gb, för den första har 133 mbps enligt komplett och den andra 100 mpbs, jag vill ha en bra prestanda disk, men samtidigt har jag bara ata/100

Permalänk

om jag inte har fel nu så har en disk en överförings hastighet på 66 men kan somsagt ha fel

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta hårddiskar har en maximal överföringshastighet om 45-65 megabyte per sekund, och det är väldigt få som ligger utanför det. Gränssnittet är utvecklat för framtida enheter och som det är nu med SerialATA handlar det främst om ett försäljningsargument när de ökar överföringshastigheterna på standarden (som från SerialATA-150 till SerialATA-300 till exempel). Det handlar mer om nya funktioner (exempelvis NCQ).

Så din SATA-disk kommer i praktiken inte gå så värst mycket snabbare än din PATA-diskar, men på grund av tekniker som NCQ kommer det möjligen gå aningen snabbare. SerialATA är framtiden och IDE fasas ut alltmer (finns ej på Intels sydbrygga ICH9 till exempel) så om du planerar att uppgradera din burk i framtiden - köp SerialATA.

En Samsung 250 GB är i princip likvärdig med en Samsung 400 GB.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

ok tack, men då kan man väl lika gärna köpa en pata disk för mitt moderkort stöder inte ncq så vitt jag vet (asus p4p800 se) gammalt skräp hehe, annars låter det ju fint med ncq

Permalänk
Medlem

förstår ändå inte varför du övervägen PATA framför SATA i ditt resonemang?

sata150 är ju ändå till viss del snabbare, för framtiden och PATA fasas nog ut mer och mer

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

jo men jag bara stör mig att mitt moderkort inte stöder ncq, ruskigt irriterande, så kanske man väntar tills man får litta pengar så man köper allt nytt :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
jo men jag bara stör mig att mitt moderkort inte stöder ncq, ruskigt irriterande, så kanske man väntar tills man får litta pengar så man köper allt nytt :/

Du missar ca -/+ 1-2% shillnad med NCQ.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

och det finns, ursäkta mig, ingen j-vla anledning att välja PATA bara för att du inte har prylar som pallar SATA2/NCQ just i dagens set-up. Det är ju bakåtkompatibelt. Det enda du gör är att försvårar framtida uppgraderingar, och försämrar.

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen: Mindre diskar är långsammare än större diskar ganska ofta. Detta beror på att informationen lagras tätare på disken. Köpte en Samsung T166 500GB. Den är väldigt tyst och fin. Vissa får hastigheter på 70-80 MB/s på den. Beror ju dock mycket på andra saker också.

Jag tycker att du bara är dum om du köper PATA om du nu har någon typ av sata. Finns ingen anledning förutom om du har slut på SATA-kontakter, vilket du inte har.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

ok, jo det är sant, funderar sj på den 500 gb samsung, seagate går mig på nerverna,

och om nu köpter sata, kan det tros att jag får mkt mer prestanda till systemdisk än om jag använder min slöa seagate 250 gb 7200.9

lr det är för mkt komplex imed drivers och svårt stöd från moderkortet då det är väldigt gammalt?

kan tilläga att avreage read speed är 60 mb/s på min seagate, är det kasst lr långsökt

Permalänk
Medlem

Average read speed 60 MB/s är bra för en ATA disk (60 mb/s är uruselt). SATA eller PATA gränssnitt har negligerbar inverkan på prestandat då sjölva diskarna är indentiska (samma märke och modellserie) men SATA håller på att ersätta PATA så satsa på SATA. Borde inte vara något problem med drivrutiner och stöd från moderkortet, då det är försätt med SATA-kontakter.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

menar så klart MB/s

jo men har hört att vissa har problem med dem inbyggda kontrollerkorten framföralt gamla, jag får väl kolla upp det