Permalänk

Köpa Hårddisk

Tjenna, jag har tänkt o köpa en hårddisk, S-ATA

jag har tänkt mej en saegate Barracuda 320GB http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320709
är detta en bra hårddisk? finns de bättre till samma pris?

sen så e de så att jag har ingen praktisk erfarenhet av att pilla med datorer så jag är inte säker på hur man gör när man sätter i den

men jag har kollat i min burk o jag har fattat de som att man kommer få en
S-ATA kabel till disken o så kopplar man in den på moderkortet bredvid den andra S-ATA kabeln.
sen kopplar man i sladden från nätagget o sen e de bara att starta datorn igen så hittar datorn den o så e de barar att lägga filer där???

Är de så man gör lr är de nåt jag inte har tänkt på?

Permalänk

Samma disk fast billigare och fri frakt. 875kr

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094065

Du får inte med S-ATA kabel, den måste du köpa till.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk

läste på ett annat forum att man ska ha 2.5 diskar till micro-ATX. mitt moderkort är micro-ATX så jag blir tveksam nu

här är en bild http://i93.photobucket.com/albums/l60/tobbe_x90/HPIM0226.jpg
tror ni en 3.5 disk får plats?

Permalänk
Avstängd

Det beror ju inte på moderkortet, utan på lådan. Titta efter helt enkelt!

Permalänk

men 2.5 o 3.5 e de tjodkleken på disken?
tror du de får plats?

Permalänk

Ovanför din CD/DVD-spelare eller sätta spikband på samma ställe där din nuvarande disk är.

Men om du sätter en disk ovanför din CD/DVD-spelare, så lär den bli mycket varm (inte att rekommendera) = kortare livstid. En Extern HD skulle rekommenderas, med USB2.0/Firewire kontakt.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk

men kan jag inte sätta den under DVD-brännaren??
vad e spikband?

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=388195
här har du spikband

2.5" och 3.5" är storleken på diskarna, 2.5" används oftast till bärbara datorer. och dem har olika kontakter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

3.5" är standard för stationära datorer.
Vad har du för chassi och moderkort?

Visa signatur

---

Permalänk

vet inte vad jag har för chassi, de e en märkesdator Packard Bell :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
3.5" är standard för stationära datorer.
Vad har du för chassi och moderkort?

Gorian, läser du post/inlägg (3) så finner du svar på dina frågor.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk

måste man göra nått för att datorn ska hitta disken lr måste man formatera lr nåt? lr är de bara att använda den direkt o lägga filer på den?

Edit: är de en bra disk jag har tänkt mej lr finns de bättre till samma pris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
måste man göra nått för att datorn ska hitta disken lr måste man formatera lr nåt? lr är de bara att använda den direkt o lägga filer på den?

Edit: är de en bra disk jag har tänkt mej lr finns de bättre till samma pris?

Först skall man initiera disken i Diskhanteringen.

Jag brukar alltid köra en vanlig formatering på en ny disk innan jag börjar använda den.

Jag har sex såna diskar och jag kan inte klaga på dem.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
Först skall man initiera disken i Diskhanteringen.

Jag brukar alltid köra en vanlig formatering på en ny disk innan jag börjar använda den.

Jag har sex såna diskar och jag kan inte klaga på dem.

hur intierar man disken o hur formaterar man den?

Permalänk
Medlem

Man öppnar kontrollpanelen och väljer administrationsverktyg sen datorhantering sen diskhantering. så ser du disken där, sen gör du en partion på disken sen formaterar du den där i diskhanteraren.

Visa signatur
Permalänk

o hur gör man en partion?? de där me att formatera, e de samma sak om man bara högerklickar på disken i den här datorn o väljer formatera?

Permalänk
Medlem

Du kan formatera i diskhanteraren, även partioneringen gör du i diskhanteraren

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar trångt med utrymme i din burk, jag skulle rekommendera att du köper en extern hårddisk.

Eller kanske klämmer in den under DVDn.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
Du kan formatera i diskhanteraren, även partioneringen gör du i diskhanteraren

men är de samma sak att bara högerklicka i den här datorn?
vad är en partion till för?

jaomi: tror du inte de får plats vid floppy platsen?

Edit: på ett annat forum sa nån att man bara behövde formatera om ska installera OS på den, sant? jag ska nämligen ha spel, film, musik på den

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
men är de samma sak att bara högerklicka i den här datorn?
vad är en partion till för?

jaomi: tror du inte de får plats vid floppy platsen?

Edit: på ett annat forum sa nån att man bara behövde formatera om ska installera OS på den, sant? jag ska nämligen ha spel, film, musik på den

Kommer den då inte ta i dina minnen? Ser ut som det på bilden.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Det kommer nog inte att fungera..

Sorry.
Jag skulle ha köpt en extern om jag var i dina kläder.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
men är de samma sak att bara högerklicka i den här datorn?
vad är en partion till för?

Edit: på ett annat forum sa nån att man bara behövde formatera om ska installera OS på den, sant? jag ska nämligen ha spel, film, musik på den

Jo. Men när du ändå måste in i datorhanteraren för att initiera, så gör du alla saker där.

: Jag formaterar alla mina nya HDD grundligt för att se ifall det inte är några ytfel. sen gör jag bara snabbformatering på den senare i tiden.

:: Du kan inte ta en bild snett bakifrån så man ser hur den ser ut under DVD'n

Visa signatur
Permalänk

jag tog min hårddisk från min gamla dator o försökte sätta i, det är dock en 2,5tum tror jag för den e mindre än än vanlig. den fick plats med marginal o jag kunde skruva fast den med en skruv o minnena tog inte i men den tar i 24pin kabeln, de gick ändå att få i den men den satt lite snett p.g.a att 24pin kabeln tryckte upp den på ena sidan. gör de nåt att den tar i?

Sen har jag inte fattat några saker

1. är de nödvändigt att göra en partition om man inte ska ha OS på den?

2. Har kollat i di skhanteraren men fattar inte hur man initierar, hurgör jagde? måste man göra de, varför? för min kompis sa att man bara behövde formatera :S

3. vad e skillnaden på att formatera grundligt o snabbt?

Permalänk
Medlem

1. Ja
3. Det Microsoft kallar formatering har inget med formatering att göra när det gäller hårddiskar utan är skapande av filsystem. Vid grundlig "formatering" kontrolleras diskytan före filsystemet skapas. Vid snabb utelämnas granskningen av diskytan.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
1. Ja
3. Det Microsoft kallar formatering har inget med formatering att göra när det gäller hårddiskar utan är skapande av filsystem. Vid grundlig "formatering" kontrolleras diskytan före filsystemet skapas. Vid snabb utelämnas granskningen av diskytan.

vad e en partion, vad e den till för?

E de nödvändigt att initiera?? varför?