Hårddisk - Moderkort

Permalänk
Medlem

Hårddisk - Moderkort

Hej, jag har helt tappat greppet om datavärlden. Jag har tänkt att köpa en ny hårddisk för den gamla börjar bli lite trång. Jag undrar om den passar till mitt moderkort.

Moderkort: Asus A7N8X Delux
Hårddisk. Vad är skillnaden på dessa 2?: SEAGATE BARRACUDA ES 400GB SATA/300 16MB SEAGATE BARRACUDA 7200.10 400GB 7200RPM SATA/300

Den ena hårddisken är lite billigare.

Vad är det mer för prylar jag behöver? Har aldrig använt SATA förut. Har Windows XP home.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

den dyrare gör de reklam om överföringshastighet och accesstid, dvs den är kanske något snabbare.

Kör du på den billigare

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

ES har väl längre livslängd och garantid? mera serveranpassad.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Tveksamt om den är snabbare. Båda har SATA2 gränssnittet som ger vissa fördelar, dock inte rå-hastighet.

Dessutom kan du inte använda SATA2, till ditt moderkort, utan mäste bygla ner den till SATA 1.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

larryd: Okej, hur byglar man om? Är det krångligt? Tänkte lika bra o köpa sata2 när man ändå är igång om man ska byta moderkort nångång.

Vad ska man ha för sladdar o sånt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maGot
larryd: Okej, hur byglar man om? Är det krångligt? Tänkte lika bra o köpa sata2 när man ändå är igång om man ska byta moderkort nångång.

Vad ska man ha för sladdar o sånt?

Byglar den den gör man genom att sätta en speciell liten sak över 2 pinnar på disken. Detta beskrivs med bild på hårddisken eller medföljande "manual". Jag tycker att du gör rätt i att köpa sata2 även om du inte har det på ditt moderkort. Är ju som du säger bra för framtiden. Du behöver en sata-kabel (sata2-kablar brukar kosta ungefär lika mycket så du kan köpa en sådan om du vill, kan ju också vara bra för framtiden. Kolla på nätagget i din dator om du har strömkablar för sata. Den ser ut såhär ungefär.

Annars behövs förmodligen en adapter från 4-pin (molex).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat och jag har inte några sånna kontakter. Det är alltså en sån här jag behöver http://www.dustin.se/dacsaportal/custom/1000/pages/products/_... ? Sen ska det bara vara att köra? Har sata kabel. Hittade en. Passar den till båda sata2 och sata1 hårddiskar? Eller måste jag köpa en Sata2 sladd oxå?