Vilken sorts Raid5 är bäst?

Permalänk
Medlem

Vilken sorts Raid5 är bäst?

Hallå, som mina tidigare trådar som varit server inriktade så kommer ännu en server fråga...

Det gäller raidkort, eller snarare ett raid5kort...

Efter mkt om och men så kom jag fram till att jag behöver en filserver så jag har bestämt att slå till stort när det gäller det, men efter att ha läst sisådär 20 - 30 st trådar som handlar om olika raid5 konfig så fick jag aldrig någon fullständig fakta om vad som är bäst mellan hårdvaru raid5 och mjukvaru raid5.

Dem kontrollerkorten som jag spanat in mig på ligger sisådär runt 5 till 7 tusen så det är inga mes kort, utan riktigt seriösa raid5 kort som stödjer upp till 16 hårddiskar.

Men flera personer har skrivit om att det negativa det hårdvaru raid är att om kortet pajjar så är det nästan helt omöjligt att återfå sin information genom något annat raid5 kort.

Medan å andra sidan mjukvaru raid i linuxmiljö går att återfå mkt lättare..
Skulle verkligen behöva åsikter och information från veteran serverbyggare..

En annan fråga jag också när det kommer till raid konfigurationer.

Oddsen att det ska bli pannkaka av hårddiskarna sägs vara större ju mer hårddiskar man kör i raid och jag undrar bara om man nu brakar på med 15 hårddiskar (av samma modell) hur stor är risken då att det hela kan krascha?
Är det bättre eller att köra med flera sämre raid5 kort eller ett riktigt maffigt?

Jag undrar också när det gäller dessa superkort är det möjligt att köra ett visst antal hårddiskar för sig i raid5 och sen ett annat gäng hårddiskar i sin egen raid5 osv osv.....

Alltså alla hårddiskar körs i raid men de är alla inte i samma raid?
Är det högre chanser att maskinen klarar sig då?
Eller blir det högre påfrestning på kortet och säger paff då?

Skulle verkligen uppskatta eran hjälp här...

Tack ännu en gång till er som tar er tiden att läsa det här...

PS: Kan ett windowsbaserat system kommunicera felfritt med ett linuxbaserat system?

Permalänk
Medlem

Kör själv hårdvaru-Raid5 med 6 diskar och har funkat bra hittills.

Angående att ha många diskar... du kan ju skaffa ett kort med Raid6, eller nåt som stödjer spare-disks eller vad det heter (man har reserv-diskar inkopplade som tas i bruk automatiskt när en disk i arrayen ger upp).

Permalänk
Medlem

Frågan du bör ställa dig är: Behöver jag bra prestanda?

Om du ska använda det till lagring av (helt lagligt införskaffad ) film, musik osv. för att streama det till en annan dator så behöver du knappast ett RAID kort för över 5000:- som ger 500MB/s i överföringshastighet.

Även om du behöver (ganska) bra prestanda till vissa saker så är det antagligen mer ekomomisk att köra ett par diskar i RAID0 antingen på moderkortet/billigt kontrollerkort eller mjukvaru.

Självklart kan RAID-kortet gå sönder men det är för det första väldigt osanorlikt och dessutom får du ett likadant på garantin.

Kort i den prisklassen du talar om lär absolut klara flera arrayer ("RAIDer"). Några större skillnader i livslängd eller prestanda tror jag inte det blir, bortsett från att en array med 12 diskar självklart är snabbare än en array med 6 (2 arrayer med 6 i varje).

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Läs den här artikeln om Raid5 och WinXP:
http://www.tomshardware.com/2004/11/19/using_windowsxp_to_mak...

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk

Varför RAID 5? Vad ska du lagra?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Jadå,
En linux-baserad server kommunicerar bra med användare i Windowsmiljö. Två saker jag själv hade problem med innan jag fick det att funka:

-Åtkomst och behörighets policy. Här är det två helt olika världar (och definitioner som möts)

-Kör för tusan inget annat på Linux servern!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Varför RAID 5? Vad ska du lagra?

Den ska funka sida vid sida med min HTPC, sen ska ha massa annat skit på den också.

Men för tillfället är jag inne i att konvertera mina gamla VHS filmer till digitalt format som jag sen kan skeppa till min Server, eftersom VHS filmerna redan är ganska slitna så vill jag ha de i digitalt format innan de blir obrukbara.....

Det är allting från riktigt gamla bröllopsfilmer till filmer som jag spelade in från min VHS för längesen..

Filmer som knappast visas idag...

Permalänk

Raid 5 är ju readoptimerat så om writeprestanda är viktigt i sammanhanget bör du nog kika på en annan RAID-nivå (10?)

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Raid 5 är ju readoptimerat så om writeprestanda är viktigt i sammanhanget bör du nog kika på en annan RAID-nivå (10?)

Har en WS som jag gör allt grovjobb på, servern ska bara lagra allting, dessutom är raid 1 + 0 helt uteslutet eftersom säkerheten och utrymme är det viktigaste av allt..

Funderat tillochmed på Raid6 eller JBOD, någon som har haft några erfarenheter av dessa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Har en WS som jag gör allt grovjobb på, servern ska bara lagra allting, dessutom är raid 1 + 0 helt uteslutet eftersom säkerheten och utrymme är det viktigaste av allt..

Funderat tillochmed på Raid6 eller JBOD, någon som har haft några erfarenheter av dessa?

Om nu utrymme och säkerhet är prio 1 hur kan du då ens tänka på JBOD?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Avstängd

jag kör RAID5 i mjukvara, finns på mitt moderkort, och det är stabilt som fan!

Inga problem alls, har hört mkt dåligt och hårdvaru Raid5 men väldigt mycket mer positivt har jag hört!
men vafan 5-7000 det är ju lite mkt pengar till ett kort. men jaja ska man ha det bra så ska man!

PeyZ out

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk

Kör på hårdvaruraid. Har inga större erfarenheter av mjukvaru raid, men anser att man alltid ska ha det dedikerat. Jag kör raid5 på min filserver med 2st Rocketraid 2300. Tycker det är okej prestanda. Tillräckligt för att lagra filer, och tillräckligt säkert då den har oce/orlm osv..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Om nu utrymme och säkerhet är prio 1 hur kan du då ens tänka på JBOD?

JBOD sätter bara ihop alla Hdd till en disk ju, men när den väl lagrar information så undviker den ju så gott den kan att lagra samma data på 2 olika diskar så utveckla gärna vad du menar med, "Hur jag kan överväga JBOD?

Permalänk
Avstängd

För att det brukar vara, om inte omöjligt, så fruktansvärt svårt att få tillbaka data som legat på en JBOD-uppsättning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Kör på hårdvaruraid. Har inga större erfarenheter av mjukvaru raid, men anser att man alltid ska ha det dedikerat. Jag kör raid5 på min filserver med 2st Rocketraid 2300. Tycker det är okej prestanda. Tillräckligt för att lagra filer, och tillräckligt säkert då den har oce/orlm osv..

Hårdvaruraid på en RR2300? nja kan inte hålla med där.

Visa signatur

Medlem #14