Fördela innehållet mellan hårdiskarna

Permalänk
Medlem

Fördela innehållet mellan hårdiskarna

Hejsan

Jag har nyss formaterat om min dator som består av 2 st 250 gb hårdiskar. Nu tänkte jag be om lite tips hur jag ska fördela filerna jag ska ha på datorn på bästa möjliga sätt. Eftersom datorn är en hempc har jag ingen möjlighet att pationera om C disken.

Såhär har det sett ut tidigare

[C:\] Windows, InstalleradeProgram, InstalleradeSpel
[D:\] Downloads (Sånt jag laddar ner hamnar här omsätter några gb i veckan), Utdelat (filer jag sällan använder men har kvar ca 100gb)

Innan det hade jag bara Windows på ena hårdisken och allt annat på den andra och då verkade spelen fungera smidigare. Hur har ni och hur rekommenderar ni att jag fördelar upp det?

Tacksam för alla tips

Permalänk

Re: Fördela innehållet mellan hårdiskarna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av autocad

[C:\] Windows, InstalleradeProgram, InstalleradeSpel
[D:\] Downloads (Sånt jag laddar ner hamnar här omsätter några gb i veckan), Utdelat (filer jag sällan använder men har kvar ca 100gb)

Tacksam för alla tips

Exakt så. För bästa prestanda.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara bättre att ha spelen på D efterssom där byts filerna ut rätt ofta och utdelat på C efterssom dom i princip aldrig byts ut för mig?

När jag installerade photoshop så stog det att för bästa prestanda ska man ha programmet på en annan hårdisk än windows finns de nån sanning i det?

Permalänk

Vad menar du med att du inte kan dela upp C: för att det är en Hem-Pc? Det har jag gjort och jag har också en Hem-pc.

Frågan är förresten relevant för mig med. Formaterade C: idag och installerade XP Pro istället för Home och gjorde mig av med allt förinstallerat HP-skit. Allt för att göra datorn snabbare och stabilare.

Jag har hört att man för bästa prestanda bör göra en partition innehållandes enbart OS och gärna ytterliggare en som fungerar som ett extra internminne (på typ 2 gb). Sen kan man ha en partition för spel och program och en för musik, film och sånt, totalt 4 partitioner.
Jag har för närvarande 3.
C: (ca) 140 gb
D: (ca) 150 gb
E: (ca) 10 gb (härstammar från C)
+ extern på (ca) 150 gb

Hur gör ni andra?

Permalänk

har för tillfället bara 1 disk, men den är fördelad på 2 partitioner.

c: som innehåller Windows samt alla installerade program (60gb)
e: som innehåller alla spel, bilder samt nedladdat (100gb)

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk
Medlem

Disk 1
En partiton för operativsystemet (10 GB)
två partitioner för data 1. Dynamiskt data 2. Statiskt data

Disk 2
en partition för temporärafiler och växlingsfil (5 GB)
en partition för program
en partition för data

Ta i bektande att spåren diskens periferi är c:a dubbelt så snabba som de nära centrum.
Första spåret (cylindern) ligger ytterst. Där skall OS och programmens temporära filer ligga. Sätt statiskt data och dynamiskt på skilda partitioner så reduceras fragmenteringen. Spara arkivdata i en partition längst in på disken.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Det var det jag tänkte!