Problem med SATA Kontrollerkort

Permalänk
Medlem

Problem med SATA Kontrollerkort

Köpte tillsammans med min nya hdd ett kontrollerkort idag.. Detta: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118181

Jag kan browsa hårddisken som är inkopplad till kontrollerkortet och även spela upp mp3or. Men så fort jag börjar kopiera till eller från den hårddisken, eller tex packar upp en film, dvs lägger lite belastning på den så fryser datorn till. Var 5e-10e sekund "hackar" den till och musen rör sig lite (om man rört på den). Sen fryser den direkt igen i ytterligare ca 5-10 sekunder. Om man efter lång möda avbryter filöverföringen fortsätter ändå fenomenet tills man startat om datorn (går bara att göra på power-knappen på lådan).

Någon som vet vad felet kan vara?

Problemet bör inte ligga i hårddisken eftersom jag testat koppla två olika hårddiskar till kortet.

Fanx..

Visa signatur

// phukk

Permalänk
Medlem

Kabel/kontaktfel?
Jag har haft liknande fel pga dålig SATA-kabel. Kabelbyte fixade problemet.

Edit:
S.M.A.R.T rapporterade då:
UltraDMA CRC Error Count (total) 41706 errors

Sedan kabelbyte inga fler fel.

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Testade byta kabel men fortfarande samma problem. S.M.A.R.T. har jag aldrig använt men jag laddade ner det för att testa. Trycker jag på "check disks now" så hittas inga fel på den. Tycker det går lite väl snabbt bara (några sekunder), finns det något sätt man kan göra en mer noggrann check i det programmet eller?

Skulle det kunna vara kontakten i kontrollerkortet som strular isf? Fan pallar inte om jag måste skicka tillbaka det osv..

Visa signatur

// phukk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phukk
Tack för tipset. Testade byta kabel men fortfarande samma problem. S.M.A.R.T. har jag aldrig använt men jag laddade ner det för att testa. Trycker jag på "check disks now" så hittas inga fel på den. Tycker det går lite väl snabbt bara (några sekunder), finns det något sätt man kan göra en mer noggrann check i det programmet eller?

Skulle det kunna vara kontakten i kontrollerkortet som strular isf? Fan pallar inte om jag måste skicka tillbaka det osv..

Med S.M.A.R.T. menade jag:
http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monitoring,_Analysis,_and_R...

För att läsa S.M.A.R.T. information använder jag bl.a. HDD Health.

Du kunde testa hårddisken med Windows inbyggda program,
i XP Pro i alla fall finns "Kontroller nu" under Utforskaren ->Egenskaper ->Verktyg eller Kör -> Cmd chkdsk.

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

I see. Jag testade med Active SMART. Laddade ner HDD Health och hittade inga fel.
Men det måste väl vara fel på kontrollerkortet då? Eftersom jag testat olika hårddiskar med olika sladdar och det är hela tiden den som är inkopplat i kontrollerkortet som fuckar allt.

Kan det vara så att mitt nätagg är för svagt? Kör 4 diskar på ett 360W.. tycker inte det borde vara problem eller?

Visa signatur

// phukk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phukk
I see. Jag testade med Active SMART. Laddade ner HDD Health och hittade inga fel.
Men det måste väl vara fel på kontrollerkortet då? Eftersom jag testat olika hårddiskar med olika sladdar och det är hela tiden den som är inkopplat i kontrollerkortet som fuckar allt.

Kan det vara så att mitt nätagg är för svagt? Kör 4 diskar på ett 360W.. tycker inte det borde vara problem eller?

360 W borde räcka, beror förstås på andra komponenter också t.ex. grafikkort.

Testa med chkdsk och/eller "Kontrollera nu" om de hittar något fel.

Eller ladda från HD-tillverkarens hemsida ett testprogram.

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

Testade chkdsk också förresten. Den hittar fel och den börjar sega sig sådär igen liksom. Omöjligt att göra något, orkar inte sitta i veckor för att köra klart checken heller.

Först hade jag e: inkopplad i kontrollerkortet, då segade den. Nu när den är inkopplad direkt i moderkortet segar den inte längre och hittar inga fel på chkdsk.

f: var då inkopplad direkt i moderkortet och fungerade hur fint som helst, medans den inkopplad i kontrollerkortet nu segar som beskrivet ovan, plus hittar massa fel med chkdsk.

Visa signatur

// phukk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phukk
Testade chkdsk också förresten. Den hittar fel och den börjar sega sig sådär igen liksom. Omöjligt att göra något, orkar inte sitta i veckor för att köra klart checken heller.

Först hade jag e: inkopplad i kontrollerkortet, då segade den. Nu när den är inkopplad direkt i moderkortet segar den inte längre och hittar inga fel på chkdsk.

f: var då inkopplad direkt i moderkortet och fungerade hur fint som helst, medans den inkopplad i kontrollerkortet nu segar som beskrivet ovan, plus hittar massa fel med chkdsk.

En sak kunde du prova att rycka ut och trycka in kontrollerkortet några gånger för att det kan vara dålig kontakt mellan kontrollerkortet och moderkortet. Annars kan kontrollern vara tillverkad på en måndag.

Edit:
Drivrutinen för kontrollerkortet är väl schyst installerat?

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

Jodå drivisen bör vara ordentligt installerade. Windows hittade den själv och installerade. Givetvis har jag laddat hem senaste från hemsidan men upptäckte att det är samma version som den windows la in själv. Har ändå testat "uppdatera drivrutin" och bläddrat fram mappen men windows vill inte lägga in den för det inte är lönt.

Jag testade nyss att snabbformatera den tomma disken som är inkopplad i kontrollerkortet nu. Helt plötsligt kunde jag börja kopiera över saker utan att datorn frös. Testade kopiera lite men när jag lagt över ungefär 7 filmer så började den igen. Mycket egendomligt.

Tips på något bra kontrollerkort som fungerar kanske?

Visa signatur

// phukk

Permalänk
Medlem

jag har det kontrollerkortet.
fick först ett som du säger hänger sig när man kopierar ifrån.
skickade tillbaka det till komplett och de sa att det var defekt så jag fick ett nytt fast portarna satt på annat sätt.
funkar perfa nu

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen grabbar. Ringde support och de ska skicka ett nytt till mig, hoppas det fungerar.

Visa signatur

// phukk