Dynamisk hårddisk.

Permalänk
Medlem

Dynamisk hårddisk.

Hejsan, har precis skaffat en ny hårddisk så står det att den är dynamisk,
vad innebär dynamisk och har det några för/nackdelar?

Om det är bättre med "standard" så skulle jag mer än gärna vilja veta hur man ändrar till "standard" från dynamisk

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Använd dynamisk du, det möjligör t.ex. mjukvaruraid i Windows Xp och 2003 server.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket!

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan läsa en sammanfattning här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_disk#Overview
Jag drar mig lite för att använda det. Hade problem en gång på labbhårddisk i skolan. Kort sagt (för windows 2000 iaf): Uppgradera ingen disk som du också har ett annat operativsystem på. Alltså den andra OS:et fick ingå i den dynamiska disken "ofrivilligt". Hade problem med bsod och när det väl fungerade så kunde NTFS-behörigheterna vara nollställda till default så jag fick hålla på och konfigurera dem (ja, det var jobbigt eftersom projekten gick ut på att sätta upp windowsserver med användare och man vill ju sätta ut egna NTFS-behörigheter).

Om man kör bara windows och bara ett av det (eller iaf inget OS som ligger på samma) så skulle jag nog kunna våga det. Men har man en gång blivit bränd så...
Iaf ser jag ingen nytta att uppgradera en basic disk till dynamisk disk och bara använda simple volumes (motsvarigheten till partitioner). Då har man ju inte tagit någon nytta av det dynamiska diskar tillåter (spanned, striped, mirrored och Raid 5 volymer).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG