vilket hd märke är bäst?

Permalänk
Medlem

vilket hd märke är bäst?

Hej,
Ja tänkte köpa en sata disk... men vet inte vilket märke jag ska köpa.. priset på alla liggar relativ nära...

1. Seagate
2. WD
3. Samsung Spinpoint

och sen e det första gången jag ska sätta in en sata disk... e det svårt... och hur ska jag kopplade in den... har för mig att man endast ska koppla in en slad in i hårddisken.. har jag rätt? :s

Permalänk

koppla fel är omöjligt om du inte använder väldigt mycket våld.

sen har jag 3 seagate i min burk, och jag är nöjd, men hört att samsung ska vara tystare. WD är inte något bra en ligt mina egna erfarenheter...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Jag har haft över 15 diskar från Western digital där bara en har blivit trasig. Dock så hade jag garanti kvar så de skickade en ny disk som var dubbelt så stor dessutom.

Nu har jag ungefär 7st som är i snitt 4 år gammla och gått 24/7 i en serverburk. Inga problem ännu. Äldsta disk från 2001 och yngsta från 2005.

De andra är säkert också bra men jag har hållit mig till WD pga av sin prestation och jag kommer fortsätta göra det.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

jag har nånn samsing spinpoint den funkar asbra och snabb

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Seagate eller Samsung själv, baserat på egna erfarenheter så det är sagt.
Har aldrig haft problem med något av dessa 2 märken.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

personligen har jag trevligast erfarenheter av WD. de låter en aning mer än t ex Spinpoint men jag upplever dem som stabilare. sen är det ju så att alla tillverkares diskar rasar någon gång då och då, så vad man tycker bäst om handlar ju främst om vad man varit med om. ärligt talat så tror jag inte att skillnaden är speciellt stor mellan tillverkarna vad gäller tillförlitligheten. det handlar mer om otur än någonting annat om en disk kraschar.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

WD verkar stabila, massor utav polare som sitter med en eller flera och dom funkar bra.
Har själv en Hitachi som jag är nöjd med.
Seagate diskar har jag haft också 2 har slocknat ~~ dock så sitter min lillebror på en 40giggare jag köpter för många år sedan och den fungerar utan några som helst problem.
Tror inte heller det är några större skillnader på diskarna idag, WD är iaf ledande i och med ratordisken

Permalänk
Medlem

Har tre samsung hdd och de har varit väldigt bra! dessutom är de oftast billigare än de andra tillverkarna segate har jag en med, och den funkr utmärkt den också. Men samsung rekommenderar jag helt klart

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk

gillar WD... stabila diskar... har haft många... har även haft en seagate och en maxtor 300 gb sata... den gick sönder 2 månader efter att garantin gått ut... har inte haft några problem med mina WD så jag rekomenderar dom... dock vet jag att samsung också är bra...

Permalänk
Medlem

bra diskar fast håll er borta från maxtor

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Det är igentligen inte olika märken som är bäst/sämst utan snarare olika disk modeller, t.ex. var maxtors DM9 usel men DM10 har inte alls mängd problem.

Ska du ha tillförlitlighet köp diskar som är gjorda för att hålla länge, seagate är det med sin 5 års garanti på alla diskar plus alla "Nearline" diskar som Seagate ES, Maxtor Maxline med flera.
Near line diskarna är gjorda för att hålla och ska klara 24/7 drift eftersom dom är tänkta som lagringdiskar för servrar där prestandan inte är kritisk.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Har själv bara drabbats av 2 diskfel.
Maxtor - när Windows Xp bootade kom felmeddelandet att det var inkonsekvensproblem på disken, inkonsekvenskontrollen resulterade i typ 100GB raderad data - dessutom var det samma sak varje gång man bootade. En formatering tycktes hjälpa, men efter ett halvår var vissa delar av disken oläsliga.
Samsung - Ett bibliotek vägrade låta sig raderas (eller läsas) med mindre än en formattering.
I övrigt har jag 3 seagate, 4 maxtor, 2 hitachi, 3 WD som jag inte haft problem med, så det blir till att föra statistik på framtida krascher

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk

lånar tråden lite när trådskaparen ändå tagit upp ämnet om att vad man ska göra med en ny S-ATA disk

vad ska nan göra mjukvaromässigt med disken när man kopplat i den? är de bara o formatera den lr? ska inte ha OS lr nåt sånt på den, bara en extra disk att ha film, musik spel på

OnT: jag har en Seagate nu som jag e nöjd med låter inte nåt heller, nästa Hårdisk jag snart ska köpa får nog bli en seagate oxå

Permalänk
Medlem

Ja rekommenderar WD och Samsung. tycker faktist WD verkar va lite stabilare än samsung.. men samsung diskarna låter knappt nåt.

Har dock aldrig ägt en Seagate.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.