Långsam WD Raptor

Permalänk
Medlem

Långsam WD Raptor

När jag kör hd tach benchmark på mina SATA diskar får jag enbart 133mb/s med min Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM MEN med min Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM får jag 166mb/s

Något att bry sig om?

Permalänk
Hedersmedlem

ehum? Knappast att du får det från hårddisken. Det är väl bursten från cachen?
Och isf är det rätt naturligt, Raptor har SATA/150 och 166 MB/s är ju omöjligt på det medans spinpointen har SATA/300 och kan nå högre hastighet på läsning och från cacheminnet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

När ska de komma med raptor till sata2 då?

Permalänk
Medlem

Är väl typ ingen skillnad på SATA och SATA2 i praktiken ändå?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Hedersmedlem

Nej inte i praktiken. Läsningen som kommer från cacheminnet är ju väldigt begränsad, det är alltså optimala förhållanden.
Finns ingen hårddisk idag som behöver över 150 MB/s ren och skär överföringshastighet (även om seagate cheetah 15K.5 i kliniska tester är rätt nära, men det är ju scsi det).

Jag vill påpeka att jag inte är negativ till SATA/300. Det är bra att de håller fart på standardiseringen så bussen inte riskerar att bli flaskhalsen.

Och för att egentligen svara på frågan så vet jag inte när det kan komma raptorer med SATA/300 (för jag försöker inte ens hålla koll på det, någon annan kanske har något att inflika?).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Nej SATA-2 är en pappers produkt... Har ingenting med verkligheten att göra som Aqualize har påpekat.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Den största fördelen med Raptor är väl den korta accestiden på 4 ms?

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
Den största fördelen med Raptor är väl den korta accestiden på 4 ms?

Jo förvisso men ingenting man märker av, skillnaden mellan en raptor och en "vanlig" 7200rpm disk är ca 4ms. Det är 4 tusendelar av en sekund, den skillnaden märker man inte av. Vare sig du eller jag i annat än rena benchmark tester.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Jo förvisso men ingenting man märker av, skillnaden mellan en raptor och en "vanlig" 7200rpm disk är ca 4ms. Det är 4 tusendelar av en sekund, den skillnaden märker man inte av. Vare sig du eller jag i annat än rena benchmark tester.

Verkar som att du aldrig använt en raptor.
man märker skillnad.
program och windows startar snabbare osv.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje_c1
Verkar som att du aldrig använt en raptor.
man märker skillnad.
program och windows startar snabbare osv.

Jag har två st WD74Gb men det är inte på grund av den snabbare accesstiden program och windows startar snabbare.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

och anledningen till att program startar snabbare är för att?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje_c1
och anledningen till att program startar snabbare är för att?

psykologisk, har varit med om att människor blir friska av sockerpiller

skämt åsido,
raptor verkar inte ha lika lätt för att fastna under sökning
som en vanlig hårddisk

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje_c1
och anledningen till att program startar snabbare är för att?

Han kanske har trimmat genvägarna?

Klart som fan att det är Raptorns förtjänst att program startar snabbare.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ganske enkelt att resonera till varför raptor är snabbare. Den snurrar snabbare! Så den hinner nå fram till data snabbare än en vanlig 7200-disk. Överföringshastigheten däremot är relaterad till båda datatätenheten och hastigheten. Och vid läsning av slumpmässiga småfiler så är accesstid bättre än överföringshastighet.
Men vi stänger inte här. Jag vill också höra xplanes förklaring till varför raptor är snabbare

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Rotationshastigheten har en del med snabbheten att göra men det är fler faktorer än så.

Dessa fem faktorer är det:

http://faq.storagereview.com/tiki-index.php?page=PerformanceF...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Rotationshastigheten har en del med snabbheten att göra men det är fler faktorer än så.

Dessa fem faktorer är det:

http://faq.storagereview.com/tiki-index.php?page=PerformanceF...

Ja men kom igen och förklara vad det är som gör raptorn helt enkelt rappare om inte accesstiden ("random access time") som följer mest av rotationshastigheten.
Du skrev att skillnaden mellan en vanlig disk och raptor var 4ms. Precis. Raptor verkar vara angivet till 4,6 ms och 7200 diskar är från runt 8,5 ms och uppåt. Alltså dubbla (även om raptorn bara spinner på knappa 40% snabbare).
Rotationshastigheten låter ju mycket men det tar hela 6 ms för raptorn att rotera ett helt varv och knappa 8 ms för 7200-varvare.

Punkterna från SR listan:
1. Samma för raptor som för andra hårddiskar då den har 16 MiB cache. Firmware och algoritmer (om nu inte WD har kommit på någon superbra) skulle andra tillverkare slängt in i sina hårddiskar för länge sen i så fall för att matcha raptor.
2. Som jag påstår så ligger det i detta, rotationshastigheten.
3. Konsekvens av punkt 2 om inte firmwaren är korkad eller så.
4. Jag gissar på att raptor inte har så jättehög datadensitet (då den har 75 GB skivor), den snurrar bara väldigt snabbt. Så någon jätteskillnad på detta ges nog inte.
5. Ja raptor har ju sämre gränssnitt än de nyasta SATA...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Jo förvisso men ingenting man märker av, skillnaden mellan en raptor och en "vanlig" 7200rpm disk är ca 4ms. Det är 4 tusendelar av en sekund, den skillnaden märker man inte av. Vare sig du eller jag i annat än rena benchmark tester.

364ms mot 368ms, inte mycket skillnad.
4ms mot 8ms, mycket skillnad.

Vem har sagt att man märker av 4ms? Det man märker är när tusen småfiler ska hittas. Fyra sekunders skillnad.
Lägg sen till massor med filfragment och skillnaden ökar ännu mer.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga att det visst är skillnad på SATA 1 och 2.

Den största skillnaden är att SATA 2 har stöd för NCQ vilket är, i min mening, den enda anledningen att välja SATA över IDE. SATA 1 är ju samma sak som IDE..bara annan kabel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broix
Tänkte bara tillägga att det visst är skillnad på SATA 1 och 2.

Den största skillnaden är att SATA 2 har stöd för NCQ vilket är, i min mening, den enda anledningen att välja SATA över IDE. SATA 1 är ju samma sak som IDE..bara annan kabel.

Ingen av Western Digitals Raptor diskar har SATA-2 men likväl har dom fullt stöd för NCQ, den teknologien är inte förbehållet SATA-2.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

I stand corrected, jag var nog bara påläst på dom första raptorerna för där minns jag att det saknades stöd för NCQ.

Permalänk
Hedersmedlem

notis: här får man för att man tar sig tid och kollar upp saker och skriver text (och har flera tabbar i firefox uppe samtidigt så man glömmer av vissa). Jag hade inte hunnit se xplanes svar när detta skrevs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av broix
Tänkte bara tillägga att det visst är skillnad på SATA 1 och 2.

Den största skillnaden är att SATA 2 har stöd för NCQ vilket är, i min mening, den enda anledningen att välja SATA över IDE. SATA 1 är ju samma sak som IDE..bara annan kabel.

Åhh nej så mycket villfarelser på så liten text!
NCQ är inte kopplat till SATA 2. För övrigt så är SATA 2 (eller II) en felaktig benämning. Jag försöker hålla mig till att skriva SATA/150 och SATA/300.
http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp
NCQ är en "addiontional feature" (eller extension) och finns på SATA/150 enheter med... Det lustiga är ju att WD raptor, som tråden handlar om, är just det - NCQ med SATA/150.
IDE betyder integreated drive electronics och handlade om att ha kontrollstyrning en på hårddisken istället för separat kort (det vi kallar kontrollerkort på svenska är egentligen HBA, host bus adapter, men jag vet inte om någon bra översättning och kontrollerkort är så rotat i svenskan). Det råka komma med på namnen för hårddiskar och används flitigt. Det är inte felaktigt att säga att en PATA-disk är IDE-disk. Men när man jämför IDE mot SATA blir det bara dumt.
Hårddiskarna är alltså ATA-diskar (i olika versioner av ATA/ATAPI-standarden) och ATA blev kallat PATA när SATA kom. "SATA 1 är ju samma sak som IDE..bara annan kabel". Det är bara helt enkelt dumt.
En av sakerna som SATA stödjer är just NCQ och kan implementeras om man vill. Detta saknas på PATA (som har TCQ som inte blev så populärt).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Om jag kör HD Tach med mina Seagate 250GB i RAID 0 (stripping) så får jag 220MB/s på "Brust Speed".

150MB/s är normal överföringshastighet för SATA 150.
320mb/s är normal överföringshastghet för SCSI Ultra320.

Gå istället efter det som står till höger;

NVIDIA STRIPE 465.77G
Random access: 15.3ms (Här borde en Raptordisk ta mig hur hårt som hälst)
Average read: 103.5MB/s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Rotationshastigheten har en del med snabbheten att göra men det är fler faktorer än så.

Dessa fem faktorer är det:

http://faq.storagereview.com/tiki-index.php?page=PerformanceF...

Det stämmer visserligen men den lägre åtkomsttiden (som är en följd av högre rotationhastighet) är vad som gör raptorn bättre. Överföringshastigheten spelar ibland en liten roll den med.

NCQ är föresten till stor del värdelöst, det kan ge en ganska rejäl prestandaökning i servertillämpningar men för vandligt användande (windows, spel osv.) försämrar det generellt sett prestandan, skillnaden är mycket liten men sämre blir det.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Jo förvisso men ingenting man märker av, skillnaden mellan en raptor och en "vanlig" 7200rpm disk är ca 4ms. Det är 4 tusendelar av en sekund, den skillnaden märker man inte av. Vare sig du eller jag i annat än rena benchmark tester.

Klart att man inte märker skillnad bara på en fil ala 4ms. Men ta flera hundra eller till och med tusen filer som kanske ska läsas in när man startar ett program/spel. Då gör det skillnad.