Problem med sata-disk

Permalänk
Medlem

Problem med sata-disk

Jag har en Maxtor sata 300GB-hårddisk som strular. Ibland så "försvinner" den från Windows och den kan inte hittas igen förrän jag startat om datorn. Mycket av det jag laddar ner blir det crc-fel på. Och när jag kopierer filer ifrån den hårddisken till någon av mina andra så blir det ofta crc-fel vid överföringen.

Den sata-disken är den enda jag har som är sata. Jag har provat att byta sata-kabel men problemet består. Jag har ett moderkort med inbyggt sata-kontrollerkort. Sil 3112 Rev. 2 heter kontrollerkortet.

Jag kollade i en annan tråd där hittade jag någon som hade ett liknande problem, men där så kunde inte jag tillämpa samma lösning för vi har inte samma moderkort.

Tack på förhand

//Aolin

Permalänk

Är det sata2 på din disk?
isf
Det ska gå och lösa med en ny firmware till hårddisken. Du får leta/titta på Maxtors hemsida eller skicka ett e-mail till dom, lösningen finns där.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Ja, det är sata2 på min. Jag kollade nyss efter firmware men det finns inget sånt på Maxtor.com.

Permalänk

Skicka då ett e-mail till dom/Maxtor, om dina problem så fixar det nog sig.

Ett liknade scenario:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=627...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaKott
OT: Tänkte bara informera att jag hade det "berömda" Maxtor DMax10 - nForce4 problemet. Har just uppgraderat firmware in hårddisken från rev VA111610 till VA111630, efter att ha anmält problemet till Maxtor. Nu verkar den fungera ok (peppar peppar ta i trä).

Man kan ju alltid också söka på google...

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung