Problem med hårddisken!!!

Permalänk
Medlem

Problem med hårddisken!!!

Det är så här att när jag ska installera XP på min dator. Efter jag skapat filsystemet, så kommer jag vidare till själva installationen men när jag ska kontrollera enheterna så slockar min dator. Men detta händer inte när jag byter till en annan hårddisk.

Det som är konstigt är att när jag flyttar mina hårddiskar som inte funkade på min dator till en annan dator så funkar dom helt plötsligt. Jag har testat mina komponenter och allt funkar förutom hårddiskarna.

Nu undrar jag om det verkligen är hårddiskarna som krånglar?

OBS! Har IDE hårddiskar

Permalänk
Medlem

Re: Problem med hårddisken!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakelit0
Det är så här att när jag ska installera XP på min dator. Efter jag skapat filsystemet, så kommer jag vidare till själva installationen men när jag ska kontrollera enheterna så slockar min dator. Men detta händer inte när jag byter till en annan hårddisk.

Det som är konstigt är att när jag flyttar mina hårddiskar som inte funkade på min dator till en annan dator så funkar dom helt plötsligt. Jag har testat mina komponenter och allt funkar förutom hårddiskarna.

Nu undrar jag om det verkligen är hårddiskarna som krånglar?

OBS! Har IDE hårddiskar

Kan du installera hela Windows när du byter till den andra hårddisken?
Slocknar den vid olika tillfällen eller är det alltid samma tidpunkt?
Själv har jag haft problem med att datorn har slocknat när den har börjat installera och slocknade allt fortare och fortare.

Då var felet att processorfläkten inte legade direkt mot processorn, vilket gjorde att processorn inte fick bra med kylning.

Visa signatur

/Gunsmoke

Permalänk
Medlem

Re: Re: Problem med hårddisken!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krulla
Kan du installera hela Windows när du byter till den andra hårddisken?
Slocknar den vid olika tillfällen eller är det alltid samma tidpunkt?
Själv har jag haft problem med att datorn har slocknat när den har börjat installera och slocknade allt fortare och fortare.

Då var felet att processorfläkten inte legade direkt mot processorn, vilket gjorde att processorn inte fick bra med kylning.

Nej jag kan inte installera windows. Den stängs av vid samma tidpunkt.

Permalänk
Medlem

Funkar det med en ny HD men inte med två gamla??

Du har någon form av HW fel, sannolikt på moderkortet. Eller ett kraftfel.
Tag bort annan HW (ljudkort etc) för att kolla att kraften räcker.
Prova med den andra IDE bussen. Prova med en HD bara.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Funkar det med en ny HD men inte med två gamla??

Du har någon form av HW fel, sannolikt på moderkortet. Eller ett kraftfel.
Tag bort annan HW (ljudkort etc) för att kolla att kraften räcker.
Prova med den andra IDE bussen. Prova med en HD bara.

Tagit bort ljudkortet samma problem. Har ett hiper 530 W så borde gott och väll räcka till dom komponenterna. Kan inte testa annat moderkort då jag har en socket 478 i den, och har inget annat moderkort. Nej det funkar inte med den nya hdn.