koppla in hårddisk

Permalänk

koppla in hårddisk

Hallå där!

Har köp en ny hårddisk (western digital sata 320gb) Men nu till mitt problem. Vet ej hur jag ska koppla in denna, har satt i sladden från hårddisken till moderkortet sata kontakten samt ström kontakten.
Men jag kan varken hitta den i bios eller i windows. vad ska jag göra/har jag glömt något ?

Jag kör windows på en gammal 70gb samsung

Tacksam för hjälp
mvh/Malte

Permalänk
Medlem

Re: koppla in hårddisk

SATA skall nog aktiveras i BIOS/Setup.

Visa signatur

jacko

Permalänk

Okej vart går man in i bios för att göra detta ?

Permalänk
Medlem

Det lite olika i olika datorer.
Vid start av datorn brukar det visas under väldigt kort tid hur man kommer till setup. (= vilken tangent man skall trycka under startfasen alltid innan Windows kommer i gång).
Det står i manualen också.

Visa signatur

jacko

Permalänk

Nu har jag varit inne i bios och letat runt, hittar ingenting som har med sata att göra! men jag är inte allt för bra på datorer heller, så kan nog ha missat något.
Vet som inte vad jag ska göra nu...

mvh/malte

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det måste finnas. Mina datorer har krävt aktivering i BIOS/Setup av HD, CD och floppydisk osv sedan flera "generationer" tillbaka.
Kollade i mindator i setup och det är under "Drive Configuration" man aktiverar/inaktiverar HD och CD/DVD.
Det kan heta olika i olika datorer förstås.

I manualen för datorn borde det finnas någonting om hur man hittar detta.
Vad är det för dator du har(märke/modell)?
Kunde eventuellt hitta något nyttigt på internet

Visa signatur

jacko

Permalänk

Tack för alla råd
När jag går in i bios står det att hd inte är installerad. Nu undrar jag om det är i sata 1 eller sata 2 kontakten på moderkortet man ska sätta in denna hd. Varför har de gjort om kablarna va så lätt förrut ju ):
Får helt enkelt lämmna in datrorn

Är tacksam för den hjälp jag fått mvh/malte

Permalänk
Medlem

Det står troligen i manualen vilken kontakt är sata1 och sata2, eventuellt är de märkta på moderkortet.

Annars måste man bara chansa, datorn protesterar om det är fel vid start.
Då får man stänga av datorn (kontrollerat) och byta kontakt och starta om igen.

Visa signatur

jacko

Permalänk

Äntligen så har jag fått till det ... hittade till slut var jag skulle aktivera sata i bios.
tack för hjälpen!