Permalänk
Medlem

Värt med RAID?

Hej!

Ska beställa nytt system ikväll. Står nu inför valet mellan att köra X2 160GB i RAID eller 1 320GB. Här är diskarna jag syftar på:

RAID; WESTERN DIGITAL RE-2 160GB SATA/300 16MB
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101348

1 HDD; HITACHI DESKSTAR T7K500 320GB
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098968

Är det värt 400:- för att köra i RAID?
WD diskarna ska ju tydligen vara gjorda för att köra i RAID.
Att dom har 16mb cache måste väll vara bra. Utnyttjar man 32mb fullt ut?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Köp 320GB disken.
Du verkar inte veta vad du talar om. Eller om vi säger så här, veta vad du vill ha. RAID finns i olika varianter (nivåer) och olika mål. Sen beror det på situationen vad man har nytta av.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Läs på mera om RAID roxarn... Därefter är det bara du som kan avgöra om det är värt det för dig, backups slipper du iallafall inte.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Hmm, okej. Jag trodde att det gav en prestanda ökning i läs/skriv arbeten.
Men så är det alltså inte? Då får det väll bli Hitachi disken.

Lite ot men känns onödigt att göra en ny tråd..
Vilken disk ska man välja? Hitachi är billigast och även bäst på pappret. Men är den stabil och bra när det kommer till kritan? Har inte hört talas om märket förut så jag vet inte rikitigt. Seagate Barracuda har jag dåliga erfarenheter av. Så då återstår samsung eller WD caviar. Vilken ska man välja?

Permalänk

Gå in på respektive tillverkares hemsida och kolla vilka diskar dom rekommenderar för enterprise verksamhet, dvs för företag. Då dessa diskar har bättre tillförlitlighet än andra diskar. Därefter borde valet vara lite enklare.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.