WD 250gb på väg att ruinera mig!

Permalänk

WD 250gb på väg att ruinera mig!

Hallo.

Jag håller på med filmproduktion. Mitt senaste projekt ligger på ca 200gb (ej färdigt). Iaf, hela projektet ligger på en WD 250gb SATA, och nu kommer problemet:

När jag startar datorn finns den i disklistan, men så fort jag startar premiere, kopierar eller gör något annat försvinner den. Den går inte att hitta. Jag måste stänga av datorn, koppla in och ur disken och starta upp igen. SAMMA SKIT!

Hur löser jag det här?

Har deadline på filmen 1a mars, så jag hinner inte göra om allt. Kan nämna att jag inte har backup på projektet.

PLZ HLP!

Permalänk
Medlem

har haft samma problem med min dator. Och jag har lokaliserat det till att sydbryggan på mitt moderkort är trasigt (blir för varmt). Så du måste hitta på en annan lösning. Sätt den i en annan dator och kör över nätverket, eller köp ett pci kontrolerkort.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

backupa den där nu säger jag bara, man vill inte bli av med sådanna saker!
men testa carlos idé. testa i annan dator.
har du lyssnat om hårdisken låter konstigt eller ngt? tänkte om den håller på att braka ihop.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

kasnke bör tänka på tempen på disken om det är såvärde fullinformation ..

dock 200gb för egen gjord film tycker jag är rätt saftigt ett halvårsfilmande eller

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
kasnke bör tänka på tempen på disken om det är såvärde fullinformation ..

dock 200gb för egen gjord film tycker jag är rätt saftigt ett halvårsfilmande eller

håller själv på med en del redigering och 200 gig kommer man ganska lätt upp i med ett eller två pågående projekt. backup må vara dyrt men det är det värt.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att du inte har operativsystemet på samma HD!
Du riskerar då all data på disken vid en sydbrygge-krasch.

Köp direkt en backup HD och passa på att kopiera till den, vid något tillfälle när allt funkar. Backupp HD'n kan du sedan flytta över till annan dator, när/om allt pajjar.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Jag va och köpte en LaCie d2 320gb idag. Lyckades få igång wdn och kopierade allt. 2 timmar senare dog den (wdn alltså) [R.I.P]

Fick över allt till d2n *pust. Äntligen skonar gud mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
kasnke bör tänka på tempen på disken om det är såvärde fullinformation ..

dock 200gb för egen gjord film tycker jag är rätt saftigt ett halvårsfilmande eller

Råmaterialet består av 8st DV band, 2st 184min DVCAM band och avi-filer från olika dvder. Sen snålar ju inte premiere på utrymmet vid rendereringen

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är en så bra idé att ha värdefullt material på en extern disk.
De brukar bli väldigt varma om de får jobba lite och köra videoredigering på en sådan är ju nästan att leka med döden.

Skaffa två likadana interna SATA-diskar och kör i RAID1 så är du nästan säker på att inget går förlorat.

Permalänk
Medlem

Där hade du nog litet tur....

Använd externdisken till äkta backup. Köp en ny SATA interndisk och jobba på den. När du avslutat arbetet för dagen så:

-Slå på strömmen till externdisken.
-Gör en komplett backup.
-Slå av strömmen till externdisken igen

Med denna metod ökar du säkerheten med flera 10-potenser, jämfört med hur du jobbade förut. Du gör dig oberoende av moderkortsfel, kraftaggfel, internminnesfel och enkel-HD fel.

Visa signatur

Gudrun1