Cd/dvd läsaren funkar inte!

Permalänk
Medlem

Cd/dvd läsaren funkar inte!

Hej!

Har precis köpt nytt grafikkort,moderkort,cpu,ram och ett kontrollkort. Moderkortet har bara ett IDE uttag och jag har 2 IDE diskar och en cd/dvd läsare (ide)..hmmm...
jag åkte till kjell och Company och köpte ett kontrollkort (ett SB-ATA8212-133R) trodde att det skulle lösa allt, men inte Jag har testat att köra med diskarna i kontrollkortet och cd/dvd läsaren i moderkortet och tvärt om och ändrat bot i bios men inget funkar då det bara kommer upp "starta windows i felsäkert läge bilden" och om man försöker med nått av alternativen så startas datorn om. Till kontrollkortet fick man en cd med drivrutiner (tror jag) men hur ska man kunna instrallera dom när cd/dvd läsaren är inkopplat till kontrollkortet, och hur gör man om man ska omformatera för då försvinner alla drivisar? Det ända som fungerar för att komma in i windows med är när jag har diskarna i moderkortet och struntar i cd/dvdn.

Ska jag köpa en: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317206 och kopla in cd/dvd läsaren i ett sata urtag?
Eller ska jag köpa 3 st och koppla in alla ide enheter i sata urtagen på moderkortet?
Det står att man får drivrutiner till den men hur ska jag instralera drivrutinerna eller är dom inte nödvändiga?
Kommer det att bli problem när man omformaterar om man har en sån där adapter?

Jag bör även nämna att kontrollkortet hittar det som är inkopplatt i det och att cd/dvd läsaren hittas i bios. Man måste ha min master disk som första bot annars startar inte windows. Om man ska spela något spel som kräver cd så kommer det upp en sådan där text som säger att man ska stoppa in cd skivan.

Moderkort: Asus P5B

kontrollkort: http://www.syba.com/product/43/02/01/1/index.html (den modellen som klarar RAID)

Cd/dvd läsaren: Samsung (ide)

Master hdd: WD 80 gig ide

Slave hdd: Okänt märke, 160 gig ide

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Provat att flytta kontrollkortet till en annan pci-plats? Om inte gör det isf för att se om du nu kan ha hd på det och din cd/dvd på moderkortets ide.

Permalänk
Medlem

Det har jag redan testat (står i texten) men tack ändå. har det någon betydelse med pci plats?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Hade själv problem med ett raid pci-kort tills jag flyttade på den till annan pci-plats så svar ja det kan ha betydelse.

Permalänk
Medlem

Ok, testar det. behövde du drivrutiner?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag vet men det kommer upp att om man har drivrutiner så ska man sätta i dom, första gngen jag startade... men i vilken fungerande cd läsare ska jag stoppa in cdn med drivrutinerna???

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Men min cd är inkopplad till kontrolkortet som inte fungerar och då fungerar inte cd läsaren och då kan jag inte instralera drivrutiner!!! Hur ska jag göra?!?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

koppla tillfälligt in cd/dvdn som slave istället för en av dina diskar?

Hum..läste just att du hade provat det så...har du möjlighet att prova en annan cd/dvd? Den kan trots allt vara trasig.

Permalänk
Medlem

Tack för tippset, ska testa det nu

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.