CRC fel när jag tankar torrents till systemdisken

Permalänk

CRC fel när jag tankar torrents till systemdisken

Det här har ingenting med upphovsrättskyddat material att göra, så tänk inte ens tanken.

MEN! Nu har jag upptäckt att så fort jag sparar lite större torrentfiler, innehållandes flera .rar filer på samma disk som jag har systemet på. Blir det jätteofta flera stycken CRC skadade filer. Detta blir dock inte när jag sparar på min andra disk, en gammal PATA.

Någon som vet varför det blir så?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

Dålig drivrutin till sata-hårddisken? Har du provat att byta Bittorrentklient?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Provat annan bittorrent klient har jag gjort..Ingen lycka där.. Hmm.. Tjaa kan ju pröva att tanka senaste drivrutinen till disken.. OM jag inte redan har den.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Jag hade det problemet, ej till systemdisken dock. Då var det kontrollerkortet som spökade.

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk

Men nu när jag har inbyggt kontrollerkort, kan det ändå vara det? Hur ska jag lösa det?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Dålig drivrutin till sata-hårddisken?

Precis. Det första jag tänkte - om du har NVidias drivrutiner, ta bort dem för allt i världen - de gör filer korrupta vid hög I/O! Var själv tvungen att byta till XPs egna drivisar p.g.a. detta problem...

NVidia har också problem med sina närverksdrivrutiner, så om du kör ActiveArmor eller 'hardware CRC offloading' (eller vad det hette) från ForceWare, ta bort det. Det kan också sabba downloadsen.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Så vad jag ska installera för SATA-drivrutiner istället? Ska jag bara ta bort de installerade sata-drivrutinerna så funkar det XPs inbyggda då eller??

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
Så vad jag ska installera för SATA-drivrutiner istället? Ska jag bara ta bort de installerade sata-drivrutinerna så funkar det XPs inbyggda då eller??

I princip. Gå till 'Device Manager' (Kan det heta 'enhetshanteraren' på sv?) och högerklicka på SATA-enheterna och gå till 'Driver'-fliken för att kolla vilka drivrutiner du kör just nu.

Kan inte säga exakt hur du ska hitta dem då jag tror det kan vara olika på olika maskiner. Mitt moderkort visar dem som IDE-enheter för att slippa fippla med disketter under XP-installationen, men ditt kanske visar dem som SATA-enheter.

Men i alla fall... Står det 'NVidia' på drivrutinen så bör du byta. Jag har för mig att jag gjorde 'uninstall' på drivern men kommer inte ihåg säkert. Det kanske funkar med 'update' också.

Det gick i alla fall smidigt och jag behövde inte ens plugga i XP-skivan igen, välj 'choose from a list' och välj den drivrutin som låter tråkigast så tror jag det blir rätt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Kolla även kablaget till sata disken/diskarna....jag har varit med om att diskar funkat men vid filöverföring har man fått fel på filer och dom gångerna har kablaget strulat med glapp i kontakterna.

Permalänk

Så jag ska alltså avinstallera Nvidia drivrutinerna för SATA kontrollern? Vad jag inte riktigt fattar är vad jag ska välja för drivrutin istället??

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
Så jag ska alltså avinstallera Nvidia drivrutinerna för SATA kontrollern? Vad jag inte riktigt fattar är vad jag ska välja för drivrutin istället??

Använd drivrutinerna skrivna av Microsoft.

Det var rätt länge sedan, men jag tror det borde gå till nåt sånt här:
Välj 'uninstall driver'
Boota om
XP säger 'found new hardware' och visar en monologruta där du får välja om XP själv ska välja drivrutin, eller om du ska välja. Som vanligt låter man aldrig XP välja själv. Sök inte på disk. Välj istället det alternativ som leder till 'pick from a list' eller 'välj från lista'. Där väljer du sedan den drivrutin som låter tråkigast. Den bör vara rätt.

Därefter kontrollerar du i Device manager att det verkligen står 'Microsoft' på drivrutinen.

Om du orkar skriva vad du gör och vad som händer när du gör det du gör, så kanske det går att leda dig rätt. Om du har flera val kan du kanske posta vad de heter.

EDIT: Kollade upp mitt tidigare inlägg här; http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=646...

c-boi tipsar ganska tidigt i tråden om att det är NVidias SATA-drivisar, men jag tror honom inte förrän problemen är borta... Rätt drivrutiner (= de som funkar) hette 'Standard Dual Channel PCI IDE Controller' för mig. /EDIT

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

kör memtest!, eller är det det klassiska felet med nvidas sata drivare

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
kör memtest!, eller är det det klassiska felet med nvidas sata drivare

Bra tips, men eftersom det inte uppstod när han sparade på en PATA-disk är det kanske troligast att det är SATA-drivisarna ändå.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

hej du! jag hade ett väldigt liknande fel med mitt ABIT AN7 och Silicon Image SiI 3112 sata controller. Då blev jag tippsad av en här på forumet om att ändra "EXT-P2P's Discard Time" till "1ms" i bios. Det löste alla mina problem med crc fel på filer. Den inställning gick att hitta under rubriken "Integrated Peripherals" i min bios. Men det var som sagt med mitt ABIT AN7 moderkort. Kanske finns en liknande inställning i din bios?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Använd drivrutinerna skrivna av Microsoft.

Det var rätt länge sedan, men jag tror det borde gå till nåt sånt här:
Välj 'uninstall driver'
Boota om
XP säger 'found new hardware' och visar en monologruta där du får välja om XP själv ska välja drivrutin, eller om du ska välja. Som vanligt låter man aldrig XP välja själv. Sök inte på disk. Välj istället det alternativ som leder till 'pick from a list' eller 'välj från lista'. Där väljer du sedan den drivrutin som låter tråkigast. Den bör vara rätt.

Därefter kontrollerar du i Device manager att det verkligen står 'Microsoft' på drivrutinen.

Om du orkar skriva vad du gör och vad som händer när du gör det du gör, så kanske det går att leda dig rätt. Om du har flera val kan du kanske posta vad de heter.

EDIT: Kollade upp mitt tidigare inlägg här; http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=646...

c-boi tipsar ganska tidigt i tråden om att det är NVidias SATA-drivisar, men jag tror honom inte förrän problemen är borta... Rätt drivrutiner (= de som funkar) hette 'Standard Dual Channel PCI IDE Controller' för mig. /EDIT

Jag avinstallerade drivrutinerna och startade om datorn och nu verkar det faktiskt som det funkar, har laddat ner flera GB i torrentfiler nu och har inte fått ett enda error. Med tanke på att jag på nästan varje fil jag ladda ner fick jag error på är det ju en klar förbättring om inte till och med en lösning på problemet!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd

Min första tanke var att du kör FAT32 på disken.. Men men, det verkar ju funka nu så..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Det är skönare när man får CRC-error från windows när man försöker komma åt olika filer man just lagt in på hårddisken. Fast nu var det väl inte det du fick.

Permalänk
Medlem

kan vara muppelainen disk också om man har otur.. Min server brann upp typ 5ggr innan jag bytte disk.
corrupta filer hela tiden innan.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
Jag avinstallerade drivrutinerna och startade om datorn och nu verkar det faktiskt som det funkar, har laddat ner flera GB i torrentfiler nu och har inte fått ett enda error. Med tanke på att jag på nästan varje fil jag ladda ner fick jag error på är det ju en klar förbättring om inte till och med en lösning på problemet!

Låter mycket bra, men kan vara värt att hålla sig lugn tills man testat ett tag.

Kollade du före och efter så att du är säker på att det var NVidia-drivare före, och du kör MS-drivare nu?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Låter mycket bra, men kan vara värt att hålla sig lugn tills man testat ett tag.

Kollade du före och efter så att du är säker på att det var NVidia-drivare före, och du kör MS-drivare nu?

Jaaa jag kolla så det var nvidia drivers först och ms sen! Har tankat cirka 7gb nu utan crc fel!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
Jaaa jag kolla så det var nvidia drivers först och ms sen! Har tankat cirka 7gb nu utan crc fel!

Nice!

Undrar hur mycket pengar deras drivrutiner har kostat alla slutanvändare...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

ja skumt ,
har alltid kört med nvidias drivare på mina nforce kort4-5st aldrig några problems hmm

dalledalle tankar du tv serier på 7gb då eller, hmm nä skulle inte tro det hehe

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X64
ja skumt ,
har alltid kört med nvidias drivare på mina nforce kort4-5st aldrig några problems hmm

dalledalle tankar du tv serier på 7gb då eller, hmm nä skulle inte tro det hehe

Nääe jag tankar mina kompisars semesterfilmer som de har gjort till DVD-format och lagt upp på torrentsidor.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Shysst!

Då kanske du också skulle kunna ge länk?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Shysst!

Då kanske du också skulle kunna ge länk?

Nääe det är en privat tracker såklart

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p