2,5" eller 3,5" extern?

Permalänk
Medlem

2,5" eller 3,5" extern?

Funderar på att köpa en extern HDD.. och är väldigt sugen på en 2,5" för att de tar så pass lite plats.. Men då undrar jag om en 2,5" disk är gjord för att kunna vara påslagen kanske 8-10 timmar om dagen? Blir den t ex varm?

Jag har tänkt att lagra alla mina filmer och musik på den + lite backup, och åtminstone musiken behöver jag åtkomst till dagligen.. I utrymme behöver jag inte mer än ca 80-100Gb..så det känns dumt att ha en stor 3,5" kloss på över ett kilo för så pass lite utrymme..

Vad tror ni.. fungerar en 2,5" disk? I annat fall, kan ni rekommendera någon slimmad 3,5" extern som tar så lite plats som möjligt. Ingen MyBook alltså

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

En 2.5" är nog lika tålig som en 3.5" om inte än mer tålig,
den drar mindre ström så du behöver in de flesta fall ingen extern
strömkälla utan den som usb:n ger räcker. Detta gör även att den
inte blir lika varm som en 3.5", enda skillnaden är att 2.5" är lite dyrare
än 3.5" men jag skulle köra på den mindre varianten.

Se dock till att du tar en med antingen 5400 rpm eller 7200 rpm då
4200 rpm är rätt slött.

Permalänk
Medlem

Re: 2,5" eller 3,5" extern?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Funderar på att köpa en extern HDD.. och är väldigt sugen på en 2,5" för att de tar så pass lite plats.. Men då undrar jag om en 2,5" disk är gjord för att kunna vara påslagen kanske 8-10 timmar om dagen? Blir den t ex varm?

Jag har tänkt att lagra alla mina filmer och musik på den + lite backup, och åtminstone musiken behöver jag åtkomst till dagligen.. I utrymme behöver jag inte mer än ca 80-100Gb..så det känns dumt att ha en stor 3,5" kloss på över ett kilo för så pass lite utrymme..

Vad tror ni.. fungerar en 2,5" disk? I annat fall, kan ni rekommendera någon slimmad 3,5" extern som tar så lite plats som möjligt. Ingen MyBook alltså

Hitachis "extend" diskar är gjorda för serverbruk och klara därmed 24/7 drift. Tex den här:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088790

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

Går det att få in den i ett extern HDD chassi? För jag frågade ju om Extern HDD Om det går så verkar det ju väldigt bra! Å 7200 RPM på en 2,5"

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »