Kör en extern hdd esata som master hdd??

Permalänk
Medlem

Kör en extern hdd esata som master hdd??

Funderar på att köpa en WD Raptor 74GB och lägga den i ett externt eSata kabinett och sedan ett eSata PCMCIA eSata PC-card ..(bärbar dator)

Går det att köra denna hdd som master boot disk då??

/Snabbhet o prestanda är roligt=)

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen anning men jag tror att du inte kan uttnytia raptorn fullt ut för usb 2.0 överföringshastighet är för slö. (Tror jag ^^)

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Ska inte köra med usb 2.0 utan eSata!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Jag har ingen anning men jag tror att du inte kan uttnytia raptorn fullt ut för usb 2.0 överföringshastighet är för slö. (Tror jag ^^)

Ska inte köra med usb 2.0 utan eSata 7polig kontakt rakt in i datorn via en eSata Pcmcia Pc-kort...

Någon som vet om det går att gå förbi den interna disken och köra den externa som master boot disk??

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk
Medlem

Om BIOS stöder boot från PC-card så går det annars inte. Raptorns hastighet uttnyttjas fullt med e-SATA.

Det går att ha raptorn som systemdisk om du har bootloadern på en interndisk och bootloadern har stöd för PC-card. I Linux går det om du har initrd med modulen för PC:card och /boot på den interna disken.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Om BIOS stöder boot från PC-card så går det annars inte. Raptorns hastighet uttnyttjas fullt med e-SATA.

Det går att ha raptorn som systemdisk om du har bootloadern på en interndisk och bootloadern har stöd för PC-card. I Linux går det om du har initrd med modulen för PC:card och /boot på den interna disken.

Ok, kör inte med Linux utan XP Pro tyvärr.. Hur o vart konfigurerar man Bootloadern?? I biosen menar du eller?

( I biosen kan jag välja att bota från floppydisk, hdd och cd-rom enbart har ja för mig, inte pcmcia pc-kort..)

Mvh Fredrik L.

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk
Medlem

Windows bootloader består av fyra filer: NTDETECT.COM, NTLDR, BOOT.INI och BOOTFONT.BIN. BOOT.INI är konfigutationsfilen. De finns i C:\ (du måste ställa in utforskaren att visa systemfiler för att se dem). Jag vet inte om Windows bootloader har stöd för PC-card.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Windows bootloader består av fyra filer: NTDETECT.COM, NTLDR, BOOT.INI och BOOTFONT.BIN. BOOT.INI är konfigutationsfilen. De finns i C:\ (du måste ställa in utforskaren att visa systemfiler för att se dem). Jag vet inte om Windows bootloader har stöd för PC-card.

Okej! Så här ser filen ut. Hur ändrar jag den till att boota från PC-card istället??

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Mvh Fredrik L.

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk
Medlem

Du skall lägga till en rad liknande: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Där ändrar du värdena för multi ,disk och partition så att de pekar på rätt disk och partition. Multi står för kontroller.
Se: http://support.microsoft.com/kb/289022/sv

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Du skall lägga till en rad liknande: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Där ändrar du värdena för multi ,disk och partition så att de pekar på rätt disk och partition. Multi står för kontroller.
Se: http://support.microsoft.com/kb/289022/sv

Okey! Orkar du skriva om raden till mig så att det bara är att klistra in i bootloaderfilen? Vore sjukt shysst om du orka...

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk

Vad har du skaffat för ett externt chassie då VAIO II? Är det bra kylning i det chassiet. För i vilket fall är det inte så bra för en raptor som blir ganska varm att vistas i ett externt chassie då dom i allmänhet har sämre luft genomströmning och därmed kylning för hårddiskar. Arbetstemperaturen får vara max 50 grader på en raptor, är den högre så...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Vad har du skaffat för ett externt chassie då VAIO II? Är det bra kylning i det chassiet. För i vilket fall är det inte så bra för en raptor som blir ganska varm att vistas i ett externt chassie då dom i allmänhet har sämre luft genomströmning och därmed kylning för hårddiskar. Arbetstemperaturen får vara max 50 grader på en raptor, är den högre så...

Det här har jag köpt:

Raptor 150Gb Sata: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316737
Pc-kard eSata: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328492
HDD Kabinett eSata: http://www.webhallen.com/prod.php?id=47699

Vill bara få hjälp med att någon skriver om bootloaderfilen till mig!

Mvh

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VAIO II
Det här har jag köpt:

Raptor 150Gb Sata: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316737
Pc-kard eSata: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328492
HDD Kabinett eSata: http://www.webhallen.com/prod.php?id=47699

Vill bara få hjälp med att någon skriver om bootloaderfilen till mig!

Mvh

Det där kabinettet är inget vidare för din raptor disk då den lådan inte har någon fläkt för kylning, den kommer att gå en tidig död till mötes. Speciellt som du kommer att använda den som en systemdisk.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Det där kabinettet är inget vidare för din raptor disk då den lådan inte har någon fläkt för kylning, den kommer att gå en tidig död till mötes. Speciellt som du kommer att använda den som en systemdisk.

Hittade inget kabinett med fläckt som hade sSata-utgång..

Just nu kör jag den som en vanlig backupdisk och tempen enl HDtune så ligger den på 37c (Snurrat nu i 2 dygn i sträck) vilket inte är allt för mke tycker jag lr..?

Kan du hjälpa mig med bootaloderfilen hur den exakt ska skrivas om..?

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga en sak.

Vad är eSATA? har sett det på endel nya moderkort. Vad är den bra till, varför just eSATA och inte vanlig SATA?

Visa signatur

...

Permalänk

eSATA= Extern SATA.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.