raid5- Hotspare fråga

Permalänk
Medlem

raid5- Hotspare fråga

Hej!

Jag ska sätta upp ett Raid set hemma bestående 8 st 500gb diskar och jag har en 400gb disk över som jag inte har nån direkt användning av.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att man skulle kunna ha en hotspare disk som är mindre än de diskar som ingår i Raid 5 setet och att den skulle kunna hoppa in som spare, om någon av 500gb diskarna pajar. (givetvis om de finns nog med utrymme för att den ska kunna ingå i raid -settet. dvs att datat som ligger på 500gb diskarna inte tar upp mer än (8x400-redundans) gb.

nån som vet?

Permalänk
Medlem

Den måste nog vara lika stor då den tar över funktionen av den trasiga disken och arayn autoamtsik lagas så tror itne en 400Gb disk fugnerar med 500Gb diskar. Iget jag någonsin läst i alla fall vad det gäller raid5 och hotspare diskar.

Permalänk
Hedersmedlem

En raid-kontroller känner väl inte till något om hur mycket ledigt utrymme du har. Inte ens partitioner väl heller. Så att det skulle gå med en mindre disk betvivlar jag med.

Tekniskt går det ju att konstruera så en mindre disk kan ta över viss funktionalitet, och det som "fattas" får kontroller beräkna. Men det låter som en ful lösning och jag betvivlar någon tillverkare gjort sådant.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Nej, du måste ha en likadan disk som de andra i RAID-setet.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~