Undran över mina partioner.

Permalänk
Medlem

Undran över mina partioner.

Hey, jag har partionerat upp C: till E: och tänkte lägga Vista på E: Men när jag ska starta det så blir skärmen helt svart, och lampan blinkar som att den inte får nån signal. Kan det ha med mina partioner att göra? Som ni ser på bilden så har E: en turkos partion runt sig, som är en * där nere.. vad gör det? kan det ha något med saken att göra?

http://www.frm.nu/dump/60/192802323parrtition.jpg

Ser ni något konstigt med dom? Förutom att det är lite o utnyttjat utrymme

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Turkos betyder att det är en utökad partition. Du kan inte starta från en utökad partition om jag inte mins helt fel. Därav botar inte Vista.

Permalänk
Medlem

Ok, hur fixar jag det då? Går det att merga dom?

Men E: är ju inte en utökad partion, men dom kanske hör ihop?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Ok, hur fixar jag det då? Går det att merga dom?

Men E: är ju inte en utökad partion, men dom kanske hör ihop?

E: är en Logisk partition i det utökade utrymmet Kan gå att konvertera till en Primär partition, jag vet inte, kolla runt lite i Partition Magic, längesen jag använde det själv.

Berätta gärna hur det gick sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Logical to Primary

You can use Logical to Primary to convert a logical partition to a primary partition if you plan to install an operating system on it. The partition must be a primary partition to be bootable.

Copyright © 1994-2002 PowerQuest Corporation. All rights reserved.

Citat:

To convert a partition to Primary/Logical

1 Select a disk partition.
You can see which partitions are labeled Primary or Logical by looking at the Pri/Log column in the partition list.
2 Click Partition > Convert.
3 Click Primary or Logical (the option available depends on the partition you selected in step 1).
4 Click OK.

Copyright © 1994-2002 PowerQuest Corporation. All rights reserved.

Permalänk
Medlem

Tack men det hjälpte inte.. kan det bero på att jag installerade det på en logisk och måste formatera och installera om det nu när det är en primär?

Nu ser det ut såhär iaf. Men varför står det ?m?(E: )? Ser ju inte helt friskt ut

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Ja du måste nog installera om igen, tyvärr. Varför det står "?" kan jag tyvärr inte svara på. Kolla hjälpen kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Ja du måste nog installera om igen, tyvärr. Varför det står "?" kan jag tyvärr inte svara på. Kolla hjälpen kanske?

Det hjälpte inte, samma sak. Men det ska gå att göra såhär eller? För C: står som active, och i hjälpen står det att den som är active är den OS'et bootar ifrån. Men man kan ju bara ha en active, ska väl gå att dualboota?

EDIT: Sådär, nu har jag snyggat upp partionerna lite, om det inte funkar nu så är det väl inte partionerna det är fel på?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Windows behöver inte ligga på en aktiv partition. Det är bootloadern som måste ligga där. Windows bootloader ligger i C:\ och består av filerna: NTDETECT.COM, NTLDR, BOOT.INI och BOOTFONT.BIN. I filen boot.ini ligger data om vilka operativsystem som finns och på vilken partition. Finns det fler än ett så visas en meny där man får välja OS.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte fått det att fungera. Det kan inte finnas några andra problem med partionerna som gör att det inte skulle boota?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Testa att köra en fixmbr och fixboot.