Hårddisken lagad efter trasig GND-pigg men vill ändå inte funka?

Permalänk
Avstängd

Hårddisken lagad efter trasig GND-pigg men vill ändå inte funka?

Hejsan hejsan.

Råkade ha sönder en pigg på min hårddisk i sommras, legat på lagning sen dess.. lol.
Fick tillbaka den runt julas men den funkade inte. Tänkte inte mer på det utan tänkte att jag skulle lämna in den igen men eftersom jag flyttat låångt bort från Sala nu så har jag inte haft möjlighet.. Satte mig ner igår och började pilla lite själv.

Här har vi schemat.
http://www.memtech.com/ide35.html

Pigg 40 var det som va av. Tog bort det svarta höljet och såg att idiothelvetena hade lött en sladd från PCBn där pigg40 tidigare varit lödd till pigg39 istället..
Från GND till DASP- dvs.

Tänkte inte mer på det utan slet bort lödningen och började fixa ihop själv.
Har nu satt dit en ny pigg, men inte lött, utan bara "tryckt" ihop två piggar så dom får kontakt.

Min externa hårddiskkabinett indikerar att disken är inkopplad men windows reagerar ingenting. Disken startar och går som vanligt och kabinetten indikerar till och med aktivitet (vafan då för?)

Provade även att köra den i polarens stationära, samma beteende där.

Pri Master: bla bla
Pri Slave: bla bla
Sec Master (min disk): Not installed.

När disken inte satt där så stod det bara Pri Master och Pri Slave, dvs det kom inte upp något "Not installed".

Provade även att köra auto spin på disabled och då säger bios att det sitter en disk där, men den vet inte vad för disk så den vill inte boota windows från någon disk öht.

Det jag funderar på är..
Har PCBn brunnit för dom lött fel och jag startat disken så?
Har PCBn brunnit för att jag en gång startat den utan piggen (jorden dvs) helt? Det finns ju MASSA fler jordpiggar på IDE-anslutningen.
Är jorden bara dålig? Jag kanske rent av måste löda ihop den? Har provat förstärka piggarnas ihopkoppling med lite kopparsladd men det hjälpte inte.

Kan det vara något annat som gått sönder?

Tacksam för svar från er som har koll på detta

/Fordie