hjälp angående sata-kontrollerkort.

Permalänk
Medlem

hjälp angående sata-kontrollerkort.

Jag har en ny dator som jag ska installera ett kontrollerkort i, men det fungerar inte.
När jag sätter i kontroller kortet, utan att ha kopplat någon sata-enhet till det så startar inte datorn. Bios gör sin vanliga koll och hittar samtliga diskar, men det som händer sen är att istället för att ladda Windows Xp så stannar den i en svart ruta med ett blinkande grått _ i vänstra hörnet.

Detta kontroller-kort köpte jag på pc-city för 1 år sedan och har inte behövt det förens nu, det är ifrån Stlab men jag vet inte vilken modell...

Någon som kan hjälpa mig ???

Permalänk
Hedersmedlem

Testat att byta PCI-port? Det handlar om du har otur om IRQ-konflikter.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Eller också så kan boot ordern ändrats även fast det inte är några diskar kopplade till kortet.

Permalänk
Medlem

Jag har testat den andra pci-porten och det var samma sak där... Hur menar du med boot ordern, Deus ?

Samt jag tittade in i bios nu och ändrade att den inte skulle "halta" on errors. Jag har ju ingen diskettstation så jag kan inte köra in drivisar den vägen

Permalänk
Medlem

Boot order = Vilken enhet datorn ska starta ifrån. Kanske blev ändrad till PCI-controler card som första enhet efter att du stoppade i kortet. Ändra till den disken du har Windows installerat på.

Permalänk
Medlem

Nej, det fungerar inte... Det blir att köpa ett nytt eller nått... Orkar inte hålla på och strula med detta...