Problem med dvdbrännare.

Permalänk

Problem med dvdbrännare.

Jo, det är så att efter att jag formaterade datorn så har ett mycket underligt problem uppkommit. Datorn har två stycken optiska enheter, en dvd-läsare och en dvd-brännare. Läsaren fungerar som den ska, men brännaren kan inte läsa/öppna något annat än vanliga cd-skivor. När man stoppar in en tom dvd-r eller dvd+r händer det ingeting. Vanliga dvd-filmer eller spel fungerar inte heller. Jag har testat med en mängd olika skivor men resultatet blir detsamma. Försökt uppdatera drivrutiner har jag också gjort. Windows felsökaren är inte mycket till hjälp, inte tillverkarens hemsida heller. Egentligen ska man väl inte ens behöva några drivrutiner till en dvdbrännare över huvud taget? Kanske borde tillägga att det är datorn i sign det handlar om, en hempc av märket Fujitsu Siemens. Supporten har jag inte ringt än, men det ser jag som någon slags sista utväg

Sammanfattning av problemet: dvd-brännaren läser cd men inte dvd-r/dvd+r!

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kan berätta för dig att jag själv har ställd denna fråga flera gånger tidigare men har inte fått någon svar!!!
jävligt konstigt.i

mitt fall läser den bara dvd och inga vanliga CD skivor!

det måste ju för guds skull finnas massor med datakunniga medlemmar här!

Tacksamm för hjälp,

Permalänk
Medlem

jag vet att det här är en väldigt gammal tråd, men jag råkar faktiskt ha i princip samma fel, bara det att några enstaka dvd-skivor fungerar. Men dessa dvd-skivor fungerar på andra datorer och dvd-spelare.

Är det någon som har någon aning om vad det kan bero på ? Och hur löser man i så fall det ?

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma problem. DVD (rom, +/-, r/rw) skivor fungerar aldelles utmärkt, och vanliga pressade cd skivor. Men den accepterar inte cd-r/rw skivor, varken brända eller tomma. Det är en Pioneer DVR-112D jag har (ATA, ej SATA).
Jag har upptaderat till den senaste firmwaren också.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

fast för mig så fungerar cd-skivor utmärkt

det är dvd-r/rw skivor som inte fungerar här

Permalänk
Medlem

för mig så är det att den verkar inte kunna läsa av vissa dvd-filmer.. men visa kan den.. vilket är sjuhelsike konstigt.. hoppas någon hör våra böner och svarar!

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

ja det får vi hoppas !

annars får vi fortsätta bumpa upp den här tråden några gånger till

Permalänk
Avstängd

felsöknings abc,
märke på moderkort, brännare etc...
vad man gjort och testat.

rent allmänt verkar det ju konstigt.
kabelfel, konfliktfel mellan sata/ide, moderkort etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

En möjlig orsak är att laserns lins är smutsig. Pröva med en rengörningsskiva.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
En möjlig orsak är att laserns lins är smutsig. Pröva med en rengörningsskiva.

det har jag testat

annars har jag ett Asus A8N-E mobo
brännaren är en Sony Intern IDE DVD±RW 16x

har inte varit med om något sånt skumt förut, har brännt mina rw-skivor många gånger (obs detta beror inte på slitna skivor, för de beter sig helt annorlunda, har varit med om det förut) och aldrig haft några större problem utom vid just slitna skivor.

Har inte gjort några direkta förändringar av hårdvara eller något sånt på senaste men har däremot haft en hel massa problem med datorn (minnen som är trasiga ibland, fungerande ibland, 100-tals BSODs, boot krashar m.m.), men jag tycker inte det borde ha med brännaren att göra, för dessa problem har jag haft ca 4 månader, men problemet med brännaren har jag bara haft i ca 1 månad

har inte direkt gjort någon mer felsökning (vet inte hur man felsöker brännare) utom just att köra en rengörings-skiva i den

tacksam för fler svar
/Airfixer

Permalänk
Medlem

Min bror hade detta problem på sin laptop. Den läste bara cd-skivor. Det löste sig dock när jag gjorde rent linsen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Min bror hade detta problem på sin laptop. Den läste bara cd-skivor. Det löste sig dock när jag gjorde rent linsen.

detta har dock inte hjälpt för mig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
... Har inte gjort några direkta förändringar av hårdvara eller något sånt på senaste men har däremot haft en hel massa problem med datorn (minnen som är trasiga ibland, fungerande ibland, 100-tals BSODs, boot krashar m.m.), men jag tycker inte det borde ha med brännaren att göra, för dessa problem har jag haft ca 4 månader, men problemet med brännaren har jag bara haft i ca 1 månad...

tacksam för fler svar
/Airfixer

Jag har sett den typen av problem när nätagget och/eller moderkortets kondensatorer börjat bli dåliga. Problemen kommer gradvis och sprider sig allt eftersom komponenter inte orkar med den dåligt filtrerade strömmen.

Vad har du för grejer (främst mb och nätagg) och ålder på dem?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Jag har sett den typen av problem när nätagget och/eller moderkortets kondensatorer börjat bli dåliga. Problemen kommer gradvis och sprider sig allt eftersom komponenter inte orkar med den dåligt filtrerade strömmen.

Vad har du för grejer (främst mb och nätagg) och ålder på dem?

Moderkortet är som sagt ett Asus A8N-E som är lite över två år gammalt (köpt i oktober 2005) med Nforce-4 chipset pci-e o.s.v.

Nätaggregatet är ett Cooltek 500W ATX 2.2 bäst i test i swecs nätaggstest för ett tag sedan, ungefär 1,5 år gammalt. Hade först ett av samma modell fast ATX 2.0 som gick sönder för drygt 1,5 år sedan, fick då det nya

I övrigt har jag 1 gb (2x512) corsair valueram DDR 400 cl 2.5 (samma ålder som mobo)
Gf 6600GT (asus, överklockat, ålder = mobo)
1st 80 gb ata hdd (ålder = mobo)
1st 320 gb sata hdd (ca 2 mån, bytte för jag trodde felen kunde bero på detta)

Jag har funderat på om det kan vara moderkortsfel som orsakat ala problem eftersom datorn betett sig enormt konstigt, om jag under en krashperiod väljer att köra memtest så kan jag få enorma (hundratusentals på typ 10 min) och sedan kan memtest plötsligt krasha.
Två timmar senare så fungerar datorn lika bra som aden alltid gjort. Mycket mystiskt

Men om jag har tolkat dig rätt så säger du att även detta problem kan vara orsakat av samma fel som de andra problemen ?

/Airfixer

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter ju iofs mest som ett minnesproblem (alt moderkort). Har du testat att flytta runt minnena, kontrollerat så att kontakterna är rena, på både mobo och minne?

Minnesfel kan få samma slumpmässiga fel som dålig strömförsörjning. Att felet kommer och går kan bero på dålig kontakt, även i själva lödpunkterna på antingen moderkort eller moduler och kommer och går beroende på att värmen gör att komponenterna rör lite på sig.

Jag har haft slumpmässiga minnesfel av din karaktär på en maskin jag fixade (minns jag nu). Det berodde inte ens på lödningarna utan på att kretskortet till en minnesmodul hade något inre fel (troligtvis glapp mellan lagerna). Det var bara att sätta i nytt.

Eftersom dina övriga delar är så pass nya, så skulle jag först testa att försiktigt vicka/trycka på minnesmodulerna (en i taget) under ett memtest som inte visar pågående fel och se vad som händer. Rör endast kanten på modulen när du testar. Dyker det upp fel är det glapp någonstans.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
det har jag testat

annars har jag ett Asus A8N-E mobo
brännaren är en Sony Intern IDE DVD±RW 16x

har inte varit med om något sånt skumt förut, har brännt mina rw-skivor många gånger (obs detta beror inte på slitna skivor, för de beter sig helt annorlunda, har varit med om det förut) och aldrig haft några större problem utom vid just slitna skivor.

Har inte gjort några direkta förändringar av hårdvara eller något sånt på senaste men har däremot haft en hel massa problem med datorn (minnen som är trasiga ibland, fungerande ibland, 100-tals BSODs, boot krashar m.m.), men jag tycker inte det borde ha med brännaren att göra, för dessa problem har jag haft ca 4 månader, men problemet med brännaren har jag bara haft i ca 1 månad

har inte direkt gjort någon mer felsökning (vet inte hur man felsöker brännare) utom just att köra en rengörings-skiva i den

tacksam för fler svar
/Airfixer

"har däremot haft en hel massa problem med datorn (minnen som är trasiga ibland, fungerande ibland, 100-tals BSODs, boot krashar m.m.), men jag tycker inte det borde ha med brännaren att göra"

Nej, men jag tror dina problem med brännaren har med datorn att göra )

Du har inte möjlighet att slänga över den i en erkänt frisk burk o testa?
Beter den sig fint där så kan du ju börja byta ut hårdvara på din vanliga burk, om du har möjlighet.
Förutsätter dock att du har tillgång till 2 burkar med liknande hårdvara, typ låna någon polares o felsök en dag och se vad som är fel.
Kan va jävligt frustrerande att felsöka datorer ibland, oftast är felet nånting man inte ens tänkt sig från början.

Kommer ihåg när jag fick svart bild från skärmen.. började byta ut hårdvara o grejer, rev ner hela datorn, bytte ut mot andra delar o skiten vägrade funka, sen nästa dag (efter en aggressionspromenad) upptäckte jag att ett ben var böjt på skärmkabeln.
Är egentligen en idiot som berättar något så pinsamt, men den bjuder jag på.

Go jul

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Jag börjar misstänka att det är något hårdvaru fel på min brännare iaf.
Tror inte felet är pga någon annan komponent. Datorn är byggd i april i år med helt nya delar, och specc:en finns i min sig.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det skall jag ta och testa någon dag (detta med minnena) och om jag lyckas övertala någon kompis att fixa runt lite med sina grejer kan jag nog få dvd-brännaren testad också

jag återkommer med rapporter senare när detta är testat

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem med min Fujitsu Siemens Scaleo800 (HemPC) som är ca 3½ år gammal.
Den har en separat DVD/CD-läsare och en separat DVD/CD-brännare och det är den senare som jag har problem med. Det är en NEC ND-2500A.

Jag klarar att läsa och bränna en cd, men dvd funkar inte. När jag försöker att läsa en tom dvd, så startar burken för det mesta om och om jag försöker att bränna en skiva (med Instant CD/DVD från Pinnacle) så får jag följande felsvar:

Versions:
Operating System: Windows XP 5.01 (Build 2600: Service Pack 2)
InstantCopy: 8.0.3.322 (2004-09-10 15:57:02)
InstantDisc: 8.0.1.051 (2004-09-13 09:53:24)
CD-R Drivers: 8.0.3.161 (2004-08-13 08:44:46)
ISO/UDF Creator: 1.0.2.276 (2004-07-26 11:54:42)
ASAPI Interface: 5.0.0.002 (2002-12-13 14:35:00)

Write speed: High
Write method: Automatic(2)
Closing method: Automatic
Simulation: No Simulation
[ ] Write to hard disk first
[ ] Verify destination media after write

Destination Device:
_nec DVD_RW ND-2500A (F:) 1.91 MMC-Driver

Disc Contents:
Nr Length Pre Post Sectormode
1 2_274_890 150 0 Mode 1 ISO

Project contents:
Datatrack
File systems: ISO9660 Level 1; Joliet; UDF 1.02

Reading destination disc information ...
Creating table of contents...
Resetting destination device...
---------------------------------------------------------
Error writing the lead in.
---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------
Extended information:#1Device: _nec DVD_RW ND-2500A (F:)
ILLEGAL REQUEST: CANNOT WRITE MEDIUM - INCOMPATIBLE FORMAT
70 00 05 00 00 00 00 0A 00 00 00 00 30 05
53 00 00 00 00 00 22 B6 4A 00
---------------------------------------------------------

Jag läste i någon annan tråd att det kunde ha med att firmware inte var uppdaterad med skivtypen (Fujifilm -R x16), men när jag försöker att läsa på den nya firmwaren (starta exe-filen) från NEC får jag följande felvar:

NEC Drive Firmware Flash Utility
"Target NEC ND-2500A is not found correctly"

Så, vad ska jag göra?? Jag har avinstallerat maskinen i enhetshanteraren och sen lagt på den igen, och då har det funkat lite bättre med att läsa tomma skivor, men omstartsproblemet är inte helt borta och det märktes inget i bränningsfallet.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essalp
Så, vad ska jag göra??

Köp en ny brännare - det är förbrukningsvara.

Permalänk
Medlem

ok.. men jag har en laptop som är kanske 1månad.. från Zepto.. (är dvd-brännaren inte dvd-läsaren på zeptos sida jag har!) så jag tycker inte att det borde vara så att linsen är smutsig.. och cd och program fungerar även windows gör det och den är på en dvd. Mina dvdfilmer som den inte tar är helt nya inga repor eller smuts på dom.. så borde inte vara nå fel där.. dock så tar den mina brännda filmer.. och dom borde vara i sämre kvalitet tkr jag då.. så het mysko det hära

allt annat funkar fint vad jag vet och ska skaffa 1gb mer imorn

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Köp en ny brännare - det är förbrukningsvara.

OK, nu har jag köpt en ny brännare, en Samsung SH-S202N/BEBN (inköpt på inWarehouse. Kanske inte det billigaste stället men om man hämtar i Solna så är det bra pris och bra service!)

Jag brännde två skivor varav den ena visade sig inte gå att läsa i DVD-spelaren (Skivan oläsbar) och när jag skulle bränna om den på en ny skiva så blev det samma fel som tidigare dvs en krach med påföljande omstart!

Jag provade att bara läsa den nya, tomma skivan men då krachade det igen. Det är Fuji DVD-R x16 skivor, så det är inga skitskivor.

Vad ska jag göra?? Ska jag byta brännarprogram? Jag har tidigare kört med Pinnacles InstantCD/DVD men Nero förljde med den nya brännaren.

Permalänk
Medlem

nej, nu ger jag nog upp. Har inte lyckats testa dvd-brännaren i en annan dator, men har bestämt mig för att köpa en ny SATA istället så slipper man jobbiga kablar och sånt.

Minnena har jag testat i en annan dator däremot och där fungerade de, men det kan ju ha varit samma typ av fungerande som de gör i min dator (visar bara fel i memtest ibland), men orkar inte med alla dessa problem, så nu köper jag nytt mobo,processor samt minne så får jag problemet ur världen

Permalänk
Medlem

UDF problem

Hej på er,

har själv ett liknande problem med DVD filsystemet UDF.
Jag kan inte läsa skivor brända med UDF och filer som är större än 2GB, med Win XP. Jag kunde dock det förr, men inte längre.
Specielt gäller det Windows skivor och spel från Ubisoft.

Det är INGET hårdvaru problem.

Vad jag kan se ligger felet i Windows drivrutiner som har skadats eller ersatts efter något program/spel jag installerat, eftersom jag kan både läsa skivorna & spela spelen utmärkt i Windows 7, med samma hårddisk och dator i en annan partition, dvs Dual Boot.

Hjäääälp, någon som vet hur jag återställer Win XP:s drivrutiner?
Har just nu ominstallerat nya XP över gamla versionen och uppdaterat till MAX, men hjälper föga. Mina andra drivrutins problem är ur världen dock. Sköönt det, men jag vill spela spel från Ubisoft som jag nyss köpt under XP, eftersom Windows 7 Beta har gått ut.