trasig extern HD | förlorade bilder?

Permalänk
Medlem

trasig extern HD | förlorade bilder?

Hej, jag har en extern USB hårddisk som plötsligt slutade fungera. När jag testar den i min dator så hänger sig windows. När jag testat den hemma hos andra så får de inte alls upp hårdisken under enheter.

Nu har jag tagit isär chassit och kopplat bort 'usb interfacesen' eller vad jag ska kalla det, har istället satt i den som en slave i datorn.

När jag nu startar upp datorn kommer den inte förbi 'windows laddar' skärmen. Det blev samma problem på en annan stationär där jag satte in den som slave.

Jag måste rädda alla bilder på min son som finns på disken. Det är det enda viktiga. Om man lämnar in den i värsta fall finns det en risk att man kan åka dit för olaglig nerladdningar som kanske kan finnas på disken?

Jag måste få ur bilderna på disken. det är vad jag är ute efter.

Kanske Live CD som någon rekomenderar? DOS? Erfarenheter av liknande?

Jag är tacksam för all information jag kan få!

Permalänk
Medlem

Tror företagen som sysslar med sådant har tystnadsplikt då de gör många uppdrag åt företag, militären, statliga myndigheter etc. men det lär vara enklast att fråga dem vad som gäller. Dock ser jag inte varför de skulle bry sig om vad du har på datorn.

Andra kan säkert tipsa om någon speciell linux-dist eller liknande att boota från. Skadar ju inte att testa. Dock så är ju chansen större att du förlorar bilderna om du mixtrar mycket med disken.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jo jag anade det också. Men att lämna in disken får ju bli en slutgiltig lösning i så fall. Om det blir så, vet någon vart man vänder sig? Namn på företag eller så?

Jag vågar ju inte mixtra med disken, men Live CD kan fungera. Det var vad jag tänkte på i alla fall. Min bror har en Slax linux CD men vad jag förstog så får man inte röra andra enheter eller kopiera filer från dem när man kör från Live CDn.

Permalänk
Medlem

Sök på Google med "dataräddning" så får du upp många företag som kan rädda dina bilder.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

ska göra det, men lämnar det till sista lösningen på det hela. Borde gå att lösa själv tycker jag.

Permalänk
Medlem

Har du barnporr så tror jag de viskar till polisen. Men det är en spekulation från min sida.

Permalänk
Medlem

En live-CD som du kan prova är Knoppix-STD http://www.knoppix-std.org. Dessutom behöver du ledigt hårddiskutrymme, som du kan skapa en avbild av den kraschade HD:n på.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Det låter bra, tur att det inte är barnporr på den.
Jag ska testa med Knoppix. Det går alltså att kopiera filer från andra enheter med den?

Permalänk
Medlem

Naturligtvis går det att skriva till och läsa från andra enheter. De måste dock monteras först (undantag råläsning/skrivning med dd eller motsvarande) i en existerande mapp (oftast i en mapp under /mnt). Det gäller alla live-CD linuxdistributioner. Den enhet som du kopierar till skall du montera med kommandot mount (man mount visar manual). Den trasiga disken skall inte monteras. Den råläses med dd (man dd för manual). Diskarna betecknas i linux:
PATA /dev/hda (primär master) /dev/hdb (primär slave) /dev/hdc (sekundär master o.s.v.
SATA, SCSI och externa: /dev/sda /dev/sdb /dev/sdc o.s.v.

Skapa mappen /mnt/kopia med: mkdir /mnt/kopia. Försök sedan montera kopian (fil) med:
mount -o loop -t ntfs /mnt/sökväg/kopiafilen /mnt/kopia.
Se om det går att läsa /mnt/kopia. (Filsystemet är helt).

Om det inte går kan du extrahera bilderna med formost (ingår i Knoppix-STD). Nyare version och dokumentation finns på http:foremost.sourceforge.net.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Disken måste hittas i Bios vid start av datorn. Annars är det nog kört, möjligen kan man vända på den eller knacka på den några gånger för att se om den piggnar till och kan hittas.

Hittas disken är det nog enklast att boota ett enkelt windows-operativ från CD läsaren. Jag använderWindows PE, bootat från CD skiva. Den startar ett enkelt Windows XP, som ligger i internminnet (RAM) Från den kan du starta HD tillverkarens diagnosverktyg. Och kopiera filer. Precis som på vanliga XP.

Och om HD'n överhuvudtaget svarar på kommandon, så kan du läsa över dom filer du önskar spara på tex ett USB minne.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

enklare

Låter mycket enklare, hmm men vart får jag tag i detta OS? köper man det eller finns det att tanka ner?

Permalänk

Kan tillägga att det oftast gör saken värre att försöka få ut sakerna själv om disken är såpass trasig. Blir bara dyrare när man väl lämnar in den.
Bästa är att skicka in den direkt till t.ex. www.ibas.se, om du nu så gärna vill ha tillbaka bilderna.
Backup är en bra grej att tänka på i framtiden.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

Det är ganska stor chans att disken är felfri och det är bara filsystemet som kraschat. Att Windows fryser vid uppstarten tyder på att det är filsystemet som kraschat och inte kan monteras. Felet uppstår lätt på externa diskar om de kopplas ur utan att filsystmet avmonterats (= säker borttagning i Windows). Dataräddningsprogrammen för Windows fodrar att MFT (NTFS) eller FAT inte är mycket korrupta. Är de svårt korrupta så är det endast kriminaltekniska program som foremost som kan rädda datat.

Visa signatur

Fagerja