Permalänk
Medlem

Skaffa SAS?

Kan någon förklara för mig vad som är bäst att köra med för en speldator. VILKEN typ av hårddisk ska man ha SAS, Raptor, Sata2, scisi . Vilken kombination också T.ex 2 Raptors i raid, flera SAS i raid, flera raptors i raid, flera sata2 i raid helt enkelt vad det är frågan om. Om det är någon som har SAS får den gärna förklara om det är någon stor skillnad mellan det och scsi. Samt om det är värt pengarna.

Tack på förhand

Väntar med iver på svar.

mvh/
Anders

Just de ja. finns det några bra sätt att använda dom t.ex använda endast en för windows och en för spel etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det jag som dragit igång någon SAS-hype på forumet?

Beror på hur mycket pengar du har att spendera helt enkelt för en speldator.
Allra bäst är en 15 000 rpm SCSI-hårddisk. Alltså en U320 eller SAS/300 (visst, U160 toppas ju inte men de diskarna med det gränssnittet är lite gamla).
SAS har ju fördelen av att använda smidigare kablar också så det är seriell SCSI.

Kostnad för SCSI och SAS ökar ju med att du måste köpa ett kontrollerkort för det, då det är bara dyra workstation/server-moderkort som har det inbyggt.
Men vill du ha det allra bästa i prestandaväg, så köp SAS. Du kan läsa den här recensionen av senaste raptorgenerationen (hehe) http://www.storagereview.com/articles/200601/WD1500ADFD_1.htm...
Som synes, överföringshastigheter är liknande men accesstiden (speciellt viktigt för operativsystemshårddisken) är mycket bättre på 15K diskar.
Seagates cheetah 15K.5 (som inte finns i just det testet) har hög överföringshastighet men gör inte så bra ifrån sig för spel (maxtor atlas II eller fujitsu mau/max gäller för det).

Hade jag pengar skulle jag köpt SAS-hårddiskar, men jag skulle med begräsning på en budget lägga den eller de tusenlapparna på annat i speldatorn där det gör mer nytta.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

SAS är SCSI men SCSI behöver inte vara SAS. Firewire är också SCSI. SCSI är protokollet som används vid kommunikationen mellan kontrollern och enheterna. Det finns fera typer av anslutning för SCSI. Vanliga för SCSI-hårddiskar är:
LVD-SCSI (parallell) 320MB/s
SAS (seriell) 3000 Mbit/s
FC (seriell optisk eller koppar) 2000 Mbit/s eller 4000 Mbit/s

Av de flesta SCSI-hårddisksmodeller finns versioner för alla tre anslutningstyper. SAS kommer i framtiden att ersätta LVD-SCSI. FC:s största fördel är att den klarar långa avstånd (flera km) men är dyr.

Alla SCSI-diskar är gjorda för 24/7 drift och har en livslängd som i medeltal är 10 X ATA-diskars.

SATA-diskar kan kopplas till en SAS-kontroller men inte tvärtom. Flera diskar kan kopplas i samma kanal på SAS-kontrollern. SATA-kontroller klarar bara n disk per kanal, vilket gör att bandbrädden till största delen blir outnyttjad.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Om man vill köra en budgetversion istället (under 1000:-) så kan jag rekommendera att köra #7147114
den lösningen kostade mig inte överdrivet mycket inklusive Disk, kort o kabel.
samtidigt slår det en Raptor i Prestanda, samt är förmodligen driftsäkrare då raptors mer riktar sig till gamers och inte har samma livslängd som scsi-diskar.
SAS är bra, men som Aqualize skriver så är det dyrt, lägg hellre pengarna på ngt vettigare som ett till Grafikkort att köra i SLI.
Begagnade scsi-diskar helst inte äldre än 3 år brukar vara ett bra köp, (garantin brukar räcka i fem år).

EDIT Köpte min 74GB Ultra 320 10k rpm disk för under 600:- begagnad

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem

Seriöst. I en spelmaskin? Kör en vanlig sata Raptor-x 150 GB om du behöver bra prestanda! Annars kan du ta vilken disk som helst som är stor nog för dina behov. Hårddisken kommer inte att ge dig särskilt mycket. En sekund bättre uppstartstid kanske. SAS, scsi etc är oerhörd överkurs för en spelmaskin. Särskilt SAS.